پنجشنبه, 03 فروردین,1396 | مارس/23/2017
تغییر نگرش و رفتار دانش¬آموزان در مورد چگونگی استفاده بهینه از آب شرب(کد: 357)
کارفرمایی
دانش آموزان ابتدایی مدارس کرج
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: small"><span style="font-family: Tahoma">این پژوهش آذرماه 87 به سفارش شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران (کرج)توسط ایسپا انجام شده است. در این تحقیق تلاش می&zwnj;شود تا تاثیر فعالیت&zwnj;های &laquo;مروجان فرهنگی مصرف بهینه آب&raquo; بر تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان در مورد چگونگی استفاده بهینه از آب شرب، مورد بررسی قرار گیرد. در این مطالعه از روش پیمایشی استفاده شده است و 374 نفر از دانش آموزان در کرج مورد بررسی قرار گرفتند که 7/68 درصد از پاسخگویان را، دختران و 3/31 درصد را پسرها تشکیل می&zwnj;دهند. <br /> یافته&zwnj;ها حاکی از آن است که اجرای برنامه های فرهنگی در مدارس مهم ترین منبع اطلاعاتی دانش آموزان در زمینه صرفه جویی در مصرف آب می&zwnj;باشد. 6/93 درصد از پاسخگویان به تبلیغات رسانه ای در زمینه&zwnj; صرفه&zwnj;جویی در مصرف آب توجه می&zwnj;کنند همچنین 31 درصد دانش آموزان، صرفه&zwnj;جویی در مسواک زدن و 6/8 درصد صرفه جویی در حمام رفتن و&nbsp; &nbsp;4/6 درصد هم باز نگذاشتن شیر آب را یادآوری کرده اند.از طرف دیگر&nbsp; &nbsp;&nbsp;6 /66 درصد از پاسخگویان برنامه&zwnj;های تبلیغی آموزشی سراسری را در تغییر رفتار مصرفی خود مفید دانسته اند حال آن که این رقم در مورد برنامه های تبلیغی آموزش محلی 4/33 درصد می&zwnj;باشد. همین طور&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 6/74 درصد از پاسخگویان در هنگام مسواک زدن ، 4/90 درصد در هنگام حمام کردن و نیز 85 درصد در هنگام شستن دست و صورت رفتار درستی دارند .همچنین 8/50 درصد از پاسخگویان به خاطر هدر دادن آب مورد مواخذه قرار گرفته اند و به آن ها تذکر داده شده که آب را هدر ندهند.داده ها نشان می دهند که پدر و مادر دانش آموزان بیش از دیگران به هنگام هدر دادن آب به دانش&zwnj;آموزان تذکر داده اند (37 درصد) و معلم و ناظم مدرسه با 8/8 درصد، خواهر و برادر با 5/5 درصد در درجات بعدی قرار دارند. از پاسخگویان خواسته شد بگویند بهترين جمله اي را كه در مورد صرفه جويي در مصرف آب ياد گرفته&zwnj;اند از کجا یا از چه کسی یاد گرفته اند که 34 درصدپاسخگویان تلویزیون،34 درصد&nbsp; والدین و اعضاء خانواده ،6/5 درصد معلم و اولیاء مدرسه و 8/4 درصد کتب درسي و مجلات و روزنامه&zwnj;ها بیش از جملات دیگر ذکر شده&zwnj;اند.<br /> </span></span></p>
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2016 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir