گزارش جهانی موسسه نظرسنجی گالوپ: وضعیت کار و زندگی افراد شاغل در سال 2020
گزارش جهانی موسسه نظرسنجی گالوپ: وضعیت کار و زندگی افراد شاغل در سال 2020
سه شنبه, 19 مرداد,1400

ترجمه و تدوین: ابراهیم شیرعلی معاون ارتباطات ایسپا

موسسه نظرسنجی گالوپ هر سال وضعیت کار و زندگی افراد شاغل در سراسر جهان را سنجش و کشورها را از این حیث دسته‌بندی و رتبه‌بندی می‌کند. آخرین نظرسنجی گالوپ در سال 2021 منتشر شده که وضعیت افراد شاغل را در سال 2020 توصیف کرده است. 

این نظرسنجی در ۵ بخش، وضعیت کار و زندگی را بررسی کرده است که عبارتند از: تاثیر شیوع کرونا بر زندگی، تعهد و التزام شغلی، ارزیابی از وضعیت زندگی (رضایت از زندگی)، تجربه احساسات و عواطف منفی طی روز و وضعیت حکمرانی.

نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‌دهد، 45 درصد از نیروی کار در جهان بیان کردند، شیوع ویروس کرونا تأثیر زیادی بر زندگی آن‌ها داشته است. این آمار در خاورمیانه و شمال افریقا (منطقه منا) 54 درصد، در امریکا و کانادا 50 درصد، در آسیای جنوبی 49 درصد، در امریکای جنوبی45 درصد و در اروپای غربی 36 درصد گزارش شده است. زنان با 46 درصد بیشتر از مردان با 44 درصد تحت تاثیر قرار گرفتند. همچنین افراد بالای 40 سال (46 درصد) بیشتر از افراد 40 سال و کمتر (43 درصد) زندگی‌شان به طور زیادی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.  

53 درصد از نیروی کار جهان گفتند به صورت موقت بیکار شدند. 32 درصد از آنان شغل و کسب و کار خود را بر اثر شیوع کرونا از دست دادند. حدود نیمی (49 درصد) از آنان، ساعت کاری‌شان بر اثر کرونا کاهش پیدا کرده است و 50 درصد بیان کردند، درآمدشان کمتر شده است.  

نتایج دیگر نظرسنجی نشان می‌دهد، به طور میانگین 20 درصد از افراد شاغل و نیروی کار، تعهد و التزام شغلی دارند. تعهد و التزام شغلی در امریکا و کانادا 34 درصد، در امریکای لاتین 24 درصد و در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا 16 درصد محاسبه شده است. گفتنی است طبق نتایج پیمایش گالوپ، زنان به طور میانگین با 21 درصد بیشتر از مردان با 18 درصد تعهد و التزام شغلی دارند. تعهد و التزام شغلی با 12 گویه مورد سنجش قرار گرفته است:

- می‌دانم چه انتظاراتی از من در محل کار وجود دارد

- من امکانات و منابع لازم برای درست انجام دادن کار خود را دارم

- در محل کار، این فرصت و اختیار را دارم کارها را آنگونه که بهترین می‌دانم، انجام دهم 

- در هفت روز گذشته، من به خاطر انجام کارهای خوب، مورد تشویق قرار گرفته‌ام

- به نظر می‌رسد سرپرست یا مسئول من، در محل کار به شخصیت انسانی من اهمیت می‌دهد

- فرد یا شخصی در محل کار است که پیشرفت مرا تشویق می‌کند و مشوق باشد

- در محل کار، نظرات و دیدگاه من به حساب می‌آید

- ماموریت یا هدف شرکت یا جایی که درآن کار می‌کنم طوری است که احساس می‌کنم شغل من اهمیت دارد

- همکاران من متعهد به انجام کار با کیفیت هستند

- من بهترین دوستم را در محل کار دارم

- در شش ماه گذشته، کسی در محل کار با من در مورد پیشرفت و ارتقاء شغلی‌ام صحبت کرده‌ است

- در سال گذشته، من در محل کار فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد داشتم

یافته‌ها و نتایج دیگر نشان می‌دهد، 32 درصد از افراد شاغل وضعیت زندگی خود را مطلوب ارزیابی کرده‌اند. موسسه گالوپ از مقیاس کانتریل (۱۹۶۵) در ارزیابی فرد از زندگی خود بهره می‌گیرد. گالوپ از شهروندان در سطح جهانی سوال می‌کند: «فرض کنید یک نردبان دارای ده پله است. پله صفر به معنای بدترین وضعیت و حالت زندگی و پله ده به معنای بهترین وضعیت و شرایط زندگی است. در حال حاضر شما احساس می‌کنید در کدام پله از نردبان ایستاده‌اید؟» این ۳۲ درصد به وضعیت زندگی خود پله یا نمره بالای ۷ از ۱۰ داده‌اند. زنان با 34 درصد بیشتر از مردان با 30 درصد از وضعیت زندگی خود رضایت دارند و وضعیت زندگی خود را با نمره بالای ۷ ارزیابی کرده‌اند. 57 درصد از افراد شاغل در استرالیا و نیوزلند، 56 درصد در امریکا و کانادا، 55 درصد در اروپای غربی، 41 درصد در اروپای شرقی، 39 درصد در امریکای لاتین، 29 درصد آسیای شرقی، 25 درصد در خاورمیانه و شمال افریقا و 21 درصد در منطقه صحرای افریقا، وضعیت زندگی را با نمره بالای ۷ از 10 ارزیابی کرده‌اند.  

در بخش دیگری از نظرسنجی، گالوپ تجربه احساسات و عواطف منفی را در بین نیروی کار جهانی سوال کرده است:

 - آیا دیروز احساس نگرانی را تجربه کردید؟ 

- آیا دیروز احساس غم را تجربه کردید؟ 

- آیا در طول دیروز استرس (فشارروانی) را تجربه کردید؟ 

- آیا در طول دیروز عصبانی یا خشمگین بودید؟

نتایج نشان می‌دهد 41 درصد از افراد شاغل دیروز احساس نگرانی را تجربه کرده‌اند. زنان (43 درصد) بیش از مردان (40 درصد) احساس نگرانی را تجربه کرده‌اند. امریکای لاتین با 55 درصد و استرالیا و نیوزلند با 31 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان نگرانی را تجربه کرده‌اند.

گفتنی است 43 درصد از افراد اعلام کردند تجربه استرس را طی دیروز داشته‌اند. این عدد برای مردان 42 درصد و برای زنان 46 درصد گزارش شده است. افراد شاغل در امریکا و کانادا با 57 درصد و افراد شاغل در منطقه آسیای جنوبی با 31 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان استرس را طی دیروز تجربه کرده‌اند. 

نتایج نظرسنجی گالوپ نشان داد 24 درصد از نیروی کار در جهان طی دیروز عصبانیت و خشم را تجربه کرده‌اند. 25 درصد زنان و 23 درصد مردان تجربه خشم را داشتند. افراد زیر 40 سال با 26 درصد نسبت به افراد 40 سال و بالاتر با 22 درصد عصبانیت و خشم بیشری را تجربه کرده‌اند. افراد شاغل در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا با 38 درصد و استرالیا و نیوزلند با 13 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین تجربه خشم را طی دیروز داشته‌اند. 

25 درصد از افراد گفتند طی دیروز غمگین بوده‌اند. این عدد در بین زنان 27 درصد و در بین مردان 23 درصد گزارش شده است. افراد ساکن در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا با 35 درصد و منطقه آسیای شرقی با 15 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین تجربه غم را بیان کرده‌اند. 

نتایج دیگر نظرسنجی گالوپ نشان داد، 62 درصد از افراد شاغل در جهان از تلاش و عملکرد دولت در جهت حفاظت از محیط زیست راضی هستند. افراد ساکن در منطقه آسیای شرقی با 79 درصد و افراد ساکن در منطقه امریکای لاتین با 31 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین رضایت را دارند. همچنین 69 درصد از افراد شاغل بیان کردند، فساد در شرکت و محل کارشان وجود دارد. این رقم در منطقه صحرای افریقا 80 درصد، امریکای لاتین 76 درصد، خاورمیانه و شمال افریقا برابر با 70 درصد و در منطقه استرالیا و نیوزلند 37 درصد است. 

 

گزارش جهانی موسسه نظرسنجی گالوپ: وضعیت کار و زندگی افراد شاغل در سال 2020
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir