آیا جهان در حال بازگشت به زندگی عادی (پیش از شیوع ویروس کرونا) است؟
 آیا جهان در حال بازگشت به زندگی عادی (پیش از شیوع ویروس کرونا) است؟
چهار شنبه, 16 تیر,1400

 این شاخص توسط «اکونومیست» به منظور سنجش وضعیت موجود ناشی از شیوع ویروس کرونا طراحی و تدوین شده است. شاخص مذکور سه بعد؛ حمل و نقل و سفر (حمل و نقل عمومی، میزان پروازهای داخلی و خارجی و ترافیک در شهرها)، سرگرمی و تفریحات (سپری کردن زمان بیرون از منزل، درآمد گیشه‌های سینما و حضور در رویدادهای ورزشی) و کسب و کار و شغل (گشت‌زنی در فروشگاه‌ها و حضور در ادرات) را شامل می‌شود. شاخص وضعیت عادی در ۵۰ کشور (۷۶ درصد از جمعیت جهان) مورد سنجش و رصد قرار گرفته و هر هفته به‌روز رسانی می‌شود. این شاخص وضعیت نرمال یا عادی (قبل از شیوع کرونا) در هر یک از موارد را ۱۰۰ فرض کرده است و عدد حاضر میانگین وزنی در بازه (۱۰۰- ۰) محاسبه شده است. 

 آخرین به‌روزرسانی شاخص در ۹ تیر ۱۴۰۰ انجام شده است. میانگین شاخص وضعیت عادی در بازه صفر تا صد برابر با ۶۶ محاسبه شده است. از دیدگاه مردم «سپری کردن زمان بیرون از منزل» با میانگین ۹۵ فاصله اندکی با موقعیت پیش از شیوع ویروس کرونا دارد. «گشت‌زنی و رفتن به فروشگاه و خرید» با میانگین ۹۱، «حضور در ادارات و محل کار» با نمره ۸۰، «حمل و نقل عمومی» با نمره ۸۰ از صد، «ترافیک شهری» با نمره ۷۲، «پروازهای داخلی و خارجی» با میانگین ۲۹، «درآمد گیشه‌های سینما» با میانگین ۲۳ و «حضور در رویدادهای ورزشی حرفه‌ای» با ۱۷ در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند.

کشورهای هنگ‌کنگ با نمره میانگین ۹۶.۳ و نیوزلند با ۸۷.۸ در صدر قرار دارند و کشورهای هند با نمره ۴۶.۵، تایوان با نمره ۴۳.۷ و مالزی با نمره میانگین ۲۷.۳ در رده‌های آخر جای می‌گیرند. 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir