کووید- 19 زندگی مردم را در همه جا تحت تأثیر قرار داده است
کووید- 19 زندگی مردم را در همه جا تحت تأثیر قرار داده است
یکشنبه, 06 تیر,1400

 

نوشته آرجی رینهارت

ترجمه حدیث میرزامحمدی پژوهشگر ایسپا

 

چکیده

- 80 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان گفتند که زندگی آنها بسیار تحت تأثیر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است 

- میزان آسیب‌پذیری زیاد در کشورهای مختلف از 10 تا 67 درصد بوده است

- افراد با سطح اقتصادی ضعیف و زنان دارای کودک بیش از سایر افراد آسیب دیده‌اند

 

پس از ماه ها قرنطینه، امواج متعدد ویروس کرونا و افزایش سرسام آور تعداد کشته‌ها‌، از هر 5 نفر چهار نفر در 116 کشور و سرزمینی که گالوپ در نیمه دوم سال 2020 بررسی کرد‌، گفته‌اند که ویروس کرونا تا حدی بر زندگی آنها تأثیر گذاشته است .‌تقریبا نیمی از مردم در سراسر جهان (45 درصد) گفتند که ویروس تأثیر زیادی بر زندگی آنها گذاشته است و یک سوم دیگر (35 درصد) گفته‌اند که تاحدی در زندگی آنها تأثیر داشته است. از هر پنج نفر کمتر از یک نفر (19 درصد) اظهار داشتند که این امر اصلاً تاثیری در زندگی آنها نداشته است. کمتر از نیمی از 1 درصد هرگز در مورد آن چیزی نشنیده بودند.

بیشترین درصد افرادی که گفته‌اند ویروس کرونا زندگی آنها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است با 67 درصد در کنیا و کمترین میزان با 10 درصد در لائوس بود.

اگرچه زندگی مردم به درجات مختلف تحت تأثیر قرار گرفته است، اما هیچ کشوری نبوده که به نوعی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار نگرفته باشد. حال چه از طریق تعطیلی مشاغل، محدودیت‌های سفر و چه قرنطینه‌ کشورها و این فارغ از هزینه‌های هنگفت انسانی است که فقط در سال 2020‌، تقریباً 2 میلیون نفر در سراسر کره زمین بر اثر این بیماری درگذشتند.

در 34 کشور مورد بررسی حداقل نیمی از جمعیت یا بیشتر گفته‌اند که زندگی آنها تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است. این داده‌ها در زمان‌های مختلف سال 2020 برای هر کشور جمع‌آوری شده است و ممکن است در هفته‌ها و ماه‌های بعدی درصد‌ها تغییر کرده باشد.

 

 

فقط در دو کشور مالی (50 درصد) و لائوس (61 درصد)، بیشتر افراد گفته‌اند که ویروس کرونا بر زندگی آنها تأثیر نداشته است که موارد گزارش شده کووید-19 در هر دو کشور نیز نسبتاً کم بوده است. در لائوس، تعداد رسمی موارد زیر 1000 است. اوضاع در مالی متفاوت است، که سال 2020 - هنگامی که کارهای میدانی انجام شد - وضعیت نسبتاً آرامی داشت.

 

 کدام گروه‌های جمعیتی بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند؟

در حالی که مردم هر منطقه و کشور به طور متفاوتی همه گیری ویروس کرونا را تجربه می‌کنند، در سطح جهانی زندگی گروه‌های خاصی بیش از دیگران تحت تأثیر قرار گرفته است.

اگرچه افراد مسن بیشتر در معرض عوارض جدی یا مرگ ناشی از کوید 19 قرار دارند و عوارض جدی‌تری را متحمل می‌شوند‌، اما افراد در گروه سنی 30 تا 49 سال بیشتر از سایر گروه‌های سنی اظهار داشتند که زندگی آنها بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است. تقریباً نیمی از افراد 30 تا 49 ساله (48 درصد) گفته‌اند که زندگی آنها بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است، در حالی که 45 درصد از افراد 15 تا 29 ساله و 41 درصد از افراد در گروه 50 ساله و بالاتر بر این باور بوده‌اند. 

افرادی که قبل از همه‌گیری کرونا آسیب‌پذیر بودند و کمترین درآمد را داشتند زندگیشان بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است. تقریباً نیمی از بزرگسالان (48 درصد) در پایین‌ترین سطح توزیع درآمد در کشورهای خود – چهار دهک پایین اقتصادی- اظهار داشتند که زندگی آنها بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است در حالی که 41 درصد از دو دهک بالای گفته‌اند بسیار تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌اند.

اگرچه درصد نسبتاً مشابهی از زنان و مردان در سراسر جهان گفته‌اند که زندگی آنها تا حد زیادی تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است (46 درصد از زنان و 44 درصد از مردان) اما زنان با کودکان زیر 15 سال درخانه، به طور قابل توجهی بیشتر گفته‌اند که زندگیشان تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است و تقریبا نیمی از آنها (49 درصد) به این نکته اشاره کرده‌اند.

همه‌گیری  کوید 19 به طریقی تقریباً همه افراد در سراسر کره زمین را درگیر کرده است. تعطیلی مشاغل و قرنطینه‌های سخت‌گیرانه هزینه‌های اقتصادی را برای مردم به همراه داشته و آن‌ها را از دیدن خانواده و سایر عزیزانشان باز داشته است. ده‌ها میلیون بستری در بیمارستان و میلیون‌ها مرگ موجب آسیب دیدگی اعضای خانواده و دوستان و آشنایان آن‌ها شده است. برای برخی از کشورها‌، به ویژه کشورهایی که اقدامات سخت‌گیرانه بهداشت عمومی را در اوایل همه‌گیری ایجاد کرده‌اند‌، اختلال در زندگی مردم آن کشورها نسبت به سایر مناطق کمتر بوده است. با وجود این اختلافات، موج‌های همه‌گیر احتمالاً تا ماه‌ها یا سال‌های آینده بیشتر مردم جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir