سنجش نگرش مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 (موج یازدهم)
سنجش نگرش مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 (موج یازدهم)
الثلاثاء, 15 جوان,2021

به گزارش روابط عمومی ایسپا، موج یازدهم نظرسنجی انتخاباتی ایسپا به صورت مصاحبه حضوری در میادین و معابر شهرها و روستاهای کشور با تعداد نمونه 5094 نفر در روزهای 23 و 24 خردادماه پس از مناظره سوم انجام شد. نرخ پاسخگویی در نظرسنجی حضوری برابر با 51 درصد بوده است.

 

 مشخصات جمعیت شناختی 

50.4 درصد پاسخگویان مرد و 49.6 درصد زن هستند. 25.8 درصد پاسخگویان در رده سنی 18 تا 29 سال، 46.3 درصد در رده سنی 30 تا 49 سال و 27.8 درصد در رده سنی 50 سال و بالاتر هستند. 24 درصد مجرد، 69.8 درصد متاهل و 6.2 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. 38.4 درصد پاسخگویان در مراکز استان، 35.9 درصد در شهرهای کوچکتر و 25.8 درصد در روستاها سکونت دارند.

 

میزان تماشای مناظره سوم

از افراد نمونه پرسیده شده است «آیا شما مناظره سوم بین نامزدهای ریاست جمهوری که شنبه بعدازظهر برگزار شد را دیدید؟». طبق نتایج نظرسنجی، 34.8 درصد مردم سومین مناظره تلویزیونی بین نامزدهای ریاست‌جمهوری را دیده‌اند. در مقابل 65.2 درصد مردم سومین مناظره را ندیده‌اند. همچنین از مجموع افرادی که گفته‌اند قصد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند، 44.4 درصد سومین مناظره تلویزیونی را دیده‌اند.

 

 

میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

در برآورد میزان واقعی مشارکت در انتخابات متغیرهای متعددی از جمله تعداد پاسخگویانی که با پرسشگران همکاری نمی‌کنند و نسبت تقریبی مشارکت کسانی که گفته‌اند احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد مؤثر است؛ ایسپا با در نظر گرفتن تمامی این متغیرها و براساس محاسبات برآمده از تجربیات پیشین در هر مقطع زمانی برآوردی از میزان مشارکت ارائه می‌کند. براین‌اساس برآورد ایسپا از میزان مشارکت در انتخابات در 24 خردادماه حدود 42 درصد است.

 

تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات در مراکز استان‌ها 32.9 درصد، در سایر شهرها 42.9 درصد و در روستاها 51.3 درصد است. 39.3 درصد مردان و 43.2 درصد زنان گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مشارکت می‌کنند. 34.6 درصد پاسخگویان در گروه سنی 18 تا 29 سال، 37.5 درصد در گروه سنی 30 تا 49 سال و 53.6 درصد پاسخگویان در گروه سنی 50 سال به بالا قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت می‌کنند. 44 درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و 35.3 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی گفته‌اند قطعاً در انتخابات پیش رو شرکت می‌کنند.

 

 

میزان آرای احتمالی به کاندیداها

از افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «اگر همین الان انتخابات برگزار می‌شد شما از بین نامزدهای ریاست‌جمهوری به کدام‌یک رأی می‌دادید؟»

 

60.6 درصد ابراهیم رئیسی، 8 درصد محسن رضایی، 3.7 درصد عبدالناصر همتی، 3.5 درصد سعید جلیلی، 3.1 درصد امیرحسین قاضیزاده هاشمی، 3 درصد علیرضا زاکانی و 0.7 درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. 17.4 درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

 

 

احتمال تغییر نظر رای دهندگان

از افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «تا چه اندازه ممکن است تصمیم خود را در رأی به کاندیدای مورد نظرتان تغییر دهید؟». از بین افرادی که نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند، 79.4 درصد گفتهاند به هیچ وجه نظرشان را تغییر نمی‌دهند و در مقابل 18.4 درصد گفته‌اند ممکن است نظرشان را تغییر دهند. 2.4 درصد نیز گفته‌اند نمی‌دانند یا به این پرسش پاسخ نداده‌اند.

 

 

میزان مشارکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

از شهروندان پرسیده شده است «همان طور که می‌دانید همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای شهر و روستا هم برگزار خواهد شد. شما برای شرکت در انتخابات شوراها چه تصمیمی گرفته‌اید؟». 43.2 درصد کل پاسخگویان گفته‌اند قطعاً در انتخابات شوراها شرکت خواهند کرد و 6 درصد گفته‌اند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت خواهند کرد. 11.1 درصد هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌اند، 5.6 درصد به احتمال کم در این انتخابات شرکت می‌کنند و 33.7 درصد نیز گفته‌اند به هیچ وجه در انتخابات شوراها شرکت نمی‌کنند. 

تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات شوراها در مراکز استان‌ها 28.5 درصد، در سایر شهرها 47.4 درصد و در روستاها 60.2 درصد است.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir