سنجش نگرش مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 (موج نهم)
سنجش نگرش مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 (موج نهم)
سه شنبه, 18 خرداد,1400

نهمین موج از نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای شانزدهم و هفدهم خردادماه ۱۴۰۰ با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت بالای 18 سال کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) به شیوه مصاحبه تلفنی اجرا شده است. 

 

مشخصات پاسخگویان

50.3 درصد پاسخگویان این نظرسنجی را مردان و 49.7 درصد آن ها را زنان تشکیل می‌دهند. 25.2 درصد در بازه سنی 18 تا 29 سال، 47 درصد در سنین 30 تا 49 سال و 27.8 درصد در سنین 50 سال و بالاتر از آن بوده‌اند. 69.9 درصد پاسخگویان را افراد متأهل، 23.8 درصد را افراد مجرد و 6.4 درصد را افراد بدون همسر (ناشی از فوت یا طلاق همسر) تشکیل داده‌اند. 38 درصد پاسخگویان این نظرسنجی در مراکز استان‌ها، 36 درصد در سایر شهرها و 26 درصد در روستاها سکونت داشته‌اند.

 

از هر ۱۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال کشور، ۳ نفر مناظره اول انتخاباتی را تماشا کرده‌اند

 از کل پاسخگویان پرسیده شد: «روز شنبه اولین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد. آیا شما این مناظره را دیدید؟» نتایج نشان داد ۳۰.۷ درصد از پاسخگویان مناظره اول را دیده‌اند و در مقابل ۶۹.۳ درصد به این سوال پاسخ منفی داده‌اند.

 

 

 

میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

 شهریور ۱۳۹۹ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۹ موج نظرسنجی انتخاباتی با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور اجرا شد (هشت موج به شیوه مصاحبه تلفنی با اندازه نمونه تقریبی ۱۵۰۰ نفر و یک موج به شیوه مصاحبه حضوری در میادین و معابر با اندازه نمونه ۵۱۵۰ نفر).

آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری اولین مناظره ۳۸ درصد محاسبه شده است. 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir