سنجش نگرش مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 (موج هشتم)
سنجش نگرش مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 (موج هشتم)
چهار شنبه, 12 خرداد,1400

هشتمین موج از نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای نهم تا یازدهم خردادماه ۱۴۰۰ با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه 5159 نفر به شیوه مصاحبه حضوری در میادین و معابر شهرها و روستاهای کشور انجام شده است. 

 

 مشخصات پاسخگویان

50.3 درصد پاسخگویان این نظرسنجی را مردان و 49.7 درصد آن¬ها را زنان تشکیل می‌دهند. 26.5 درصد در بازه سنی 18 تا 29 سال، 46.4 درصد در سنین 30 تا 49 سال و 27.1 درصد در سنین 50 سال و بالاتر از آن بوده‌اند. 70 درصد پاسخگویان را افراد متأهل، 24.3 درصد را افراد مجرد و 5.7 درصد را افراد بدون همسر (ناشی از فوت یا طلاق همسر) تشکیل داده‌اند. 38.1 درصد پاسخگویان این نظرسنجی در مراکز استان‌ها، 36 درصد در سایر شهرها و 25.9 درصد در روستاها سکونت داشته‌اند. 

 

مشارکت در انتخابات

از شهروندان پرسیده شده است «شما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چه تصمیمی گرفته‌اید؟». 34.1 درصد پاسخگویان گفته‌اند قطعاً و 7.8 درصد گفته‌اند به احتمال زیاد در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شرکت خواهند کرد. 16.3 درصد هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته‌اند. 8.9 درصد پاسخگویان گفته‌اند احتمال کمی دارد در انتخابات شرکت کنند و 32.4 درصد به هیچ وجه در آن شرکت نخواهند کرد. 

در برآورد میزان واقعی مشارکت در انتخابات متغیرهای متعددی از جمله تعداد پاسخگویانی که با پرسشگران همکاری نمی‌کنند و نسبت تقریبی مشارکت کسانی که گفته‌اند احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد مؤثر است؛ ایسپا با در نظر گرفتن تمامی این متغیرها و براساس محاسبات برآمده از تجربیات پیشین در هر مقطع زمانی برآوردی از میزان مشارکت ارائه می‌کند. براین‌اساس برآورد ایسپا از میزان مشارکت در انتخابات در 11 خردادماه حدود 37 درصد است.

 

 

میزان رأی به کاندیداها

از افرادی که قصد مشارکت در انتخابات دارند (افرادی که قطعاً یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند و همچنین افراد مردد) پرسیده شده است «برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نامزد مورد نظرتان برای رأی دادن را انتخاب کرده‌اید یا خیر؟». 59 درصد افرادی که قطعاً یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند نامزد مورد نظر را انتخاب کرده‌اند و در مقابل 41 درصد گفته‌اند هنوز انتخاب نکرده‌اند. در بین افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و همچنین افرادی که برای مشارکت مردد هستند، 48.6 درصد نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند و 51.3 درصد هنوز انتخاب نکرده‌اند به چه فردی رأی خواهند داد. 0.1 درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

 

 

 

از میان افرادی که گفته‌اند قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، 48.6 درصد ابراهیم رئیسی، 3.1 درصد محسن رضایی، 1.6 درصد سعید جلیلی، 1.3 درصد عبدالناصر همتی، 0.8 درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، 0.3 درصد علیرضا زاکانی و 0.1 درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. 41 درصد از افرادی که تصمیم دارند به طور قطع یا احتمال زیاد در انتخابات شرکت کنند هنوز از بین افراد حاضر در لیست تصمیم نگرفته‌اند به کدام گزینه رأی خواهند داد. 3.2 درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

 

در ادامه از افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «اگر همین الان انتخابات برگزار می‌شد شما از بین نامزدهای ریاست‌جمهوری به کدام‌یک رأی می‌دادید؟». 70.4 درصد در این شرایط به ابراهیم رییسی، 7.1 درصد به محسن رضایی، 3.7 درصد به سعید جلیلی، 2.4 درصد به عبدالناصر همتی، 2.1 درصد به امیرحسین قاضی زاده هاشمی، 0.7 درصد به علیرضا زاکانی و 0.6 درصد به محسن مهرعلیزاده رای می دهند. 12.9 درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

از میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند، 82.4 درصد ابراهیم رئیسی، 5.3 درصد محسن رضایی، 2.7 درصد سعید جلیلی، 2.2 درصد عبدالناصر همتی، 1.4 درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، 0.6 درصد علیرضا زاکانی و 0.2 درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. 5.3 درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

همچنین از بین افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند ولی هنوز نامزد مورد نظرشان را انتخاب نکرده‌اند، 53.3 درصد ابراهیم رئیسی، 9.7 درصد محسن رضایی، 5.0 درصد سعید جلیلی، 3.2 درصد امیرحسین قاضیزاده هاشمی، 2.9 درصد عبدالناصر همتی، 1.3 درصد محسن مهرعلیزاده و 0.8 درصد علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند. 23.9 درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند. 

 

 

احتمال تغییر نظر رای دهندگان

از افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «تا چه اندازه ممکن است تصمیم خود در رأی به کاندیدای مورد نظرتان را تغییر دهید». از بین افرادی که قطعاً یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند، 77.8 درصد گفتهاند به هیچ وجه نظرشان را تغییر نمی‌دهند و در مقابل 18.4 درصد گفته‌اند ممکن است نظرشان را تغییر دهند.

شایان ذکر است از بین مشارکت‌کنندگان در انتخابات که گفته‌اند کاندیدای مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند و به ابراهیم رئیسی رأی می‌دهند، 15.6 درصدشان اظهار کرده‌اند ممکن است نظرشان را تغییر دهند.

 

پیش بینی مردم از برنده انتخابات

از کل پاسخگویان پرسیده شده است «فکر می‌کنید در نهایت چه کسی رئیس جمهور خواهد شد؟». 74.5 درصد پاسخگویان حدس می¬زنند سید ابراهیم رئیسی در نهایت رئیس جمهور خواهد شد. 2.6 درصد گفته‌اند از نظر آن‌ها در نهایت محسن رضایی و 1.3 درصد گفته‌اند سعید جلیلی رئیس جمهور خواهد شد. احتمال پیروزی سایر کاندیداها از نظر مردم کمتر از 1 درصد است. 19.4 درصد نیز گفته‌اند نمی‌دانند چه کسی به ریاست جمهوری خواهد رسید.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir