سنجش نگرش مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 (موج هفتم)
سنجش نگرش مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 (موج هفتم)
شنبه, 08 خرداد,1400

 

به گزارش روابط عمومی ایسپا، هفتمین موج از نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای 5 و 6 خرداد ماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت بالای 18 سال کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است. نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشین ایسپا (۶ موج قبلی) به ترتیب در شهریور، آذر و بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹، فروردین و نیز روزهای ۱۸ تا ۲۰ و 27 تا 30 اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به انجام رسیده‌اند.

 

مشخصات پاسخگویان

۴۹.۹% پاسخگویان را مردان و ۵۰.۱% آنها را زنان تشکیل می‌دهند. ۲۷.۲% در بازه سنی ۲۹-۱۸ سال، ۴۷.۶% در سنین ۴۹-۳۰ سال و ۲۵.۲% در سنین ۵۰ سال و بالاتر از آن بوده‌اند. ۳۹% پاسخگویان این نظرسنجی در مراکز استان‌ها، ۳۶% در سایر شهرها و ۲۵.۱% در روستاها سکونت داشتند.

 

میزان مشارکت در انتخابات

از شهروندان پرسیده شده است «انتخابات ریاست جمهوری حدود یک ماه دیگر برگزار خواهد شد. شما برای شرکت در این انتخابات چه تصمیمی گرفته‌اید؟». 37.۷ درصد کل پاسخگویان گفته اند قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد و 7.7 درصد گفته اند به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد. 

در برآورد میزان واقعی مشارکت در انتخابات متغیرهای متعددی از جمله محافظه‌کاری برخی از پاسخگویان در نظرسنجی تلفنی، تعداد پاسخگویانی که با پرسشگران همکاری نمی‌کنند و نسبت تقریبی مشارکت کسانی که گفته‌اند احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد مؤثر است؛ ایسپا با در نظر گرفتن تمامی این متغیرها در هر مقطع زمانی برآوردی از میزان مشارکت ارایه می‌کنند. براین‌اساس برآورد ایسپا از میزان مشارکت در انتخابات در ۶ خرداد ماه برابر با 36 درصد است. 

 

 

تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات در مراکز استان‌ها ۳۰.۲ درصد، در سایر شهرها ۳۹.۲ درصد و در روستاها ۴۷.۲ درصد است.  ۳۰.۲ درصد پاسخگویان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۳۳.۵ درصد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۵۳.۹ درصد پاسخگویان در گروه سنی ۵۰ سال به بالا تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ دارند. ۳۴.۶ درصد مردان و ۴۰.۸ درصد زنان گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد. ۴۰.۴ درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و ۳۳.۳ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات گرفته‌اند. 

 

میزان رای پاسخگویان به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند به اضافه کسانی که مردد هستند پرسیده شد «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟»

از میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند به اضافه کسانی که گفته‌اند هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌اند، ۳۸.۵ درصد ابراهیم رئیسی، ۳.۴ درصد محسن رضایی، ۱.۸ درصد سعید جلیلی، ۱.۶ درصد عبدالناصر همتی، ۱.۰ درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، و ۰.۸ درصد محسن مهرعلیزاده و ۰.۱ درصد علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند. ۵۲.۷ درصد نیز در پاسخ به این سؤال گفته‌اند «نمی‌دانم» یا به آن جواب نداده‌اند.

 

 

 

از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟»

از میان افرادی که گفته‌اند قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۴۳.۹% ابراهیم رئیسی، ۳.۷% محسن رضایی، ۱.۸% سعید جلیلی، ۱.۰% امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۱.۰% عبدالناصر همتی، ۰.۴% محسن مهرعلیزاده و ۰.۲% علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند. ۴۸% از افرادی که تصمیم دارند به طور قطع یا احتمال زیاد در انتخابات شرکت کنند هنوز از بین افراد حاضر در لیست نمی‌دانند به کدام گزینه رأی خواهند داد و هیچکدام را انتخاب نکرده‌اند.

 

 

 

 میزان رأی منفی مردم به کاندیداهای ریاست جمهوری 

 از افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند یا برای شرکت در انتخابات هنوز تصمیمی نگرفته‌اند (افراد مردد)  پرسیده شده است «به کدام یک از کاندیداها به هیچ وجه رأی نخواهید داد؟» پاسخگویان در پاسخ به این سؤال امکان انتخاب چند گزینه را داشته‌اند، بنابراین جمع درصدها بیش از ۱۰۰ می شود. از بین مشارکت کنندگان و افرادی که هنوز تصمیمی برای مشارکت نگرفته‌اند ۲۸ درصد گفته اند به هیچ وجه به عبدالناصر همتی رأی نمی‌دهند. این نسبت برای آقایان رضایی ۲۳.۵ درصد، مهرعلیزاده ۲۲.۹ درصد، زاکانی ۲۱.۷ درصد، قاضی زاده هاشمی ۲۰.۳ درصد، جلیلی ۱۹.۲ درصد و رئیسی ۹.۲ درصد است. 

 

 

 از افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند (مشارکت کنندگان) پرسیده شده است «به کدام یک از کاندیداها به هیچ وجه رأی نخواهید داد؟» پاسخگویان در پاسخ به این سؤال امکان انتخاب چند گزینه را داشته‌اند، بنابراین جمع درصد بیش از ۱۰۰ می شود.  از بین افرادی که قطعاً یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، ۲۹.۸ درصد گفته اند به هیچ وجه به عبدالناصر همتی رأی نمی‌دهند. این نسبت برای آقایان مهرعلیزاده ۲۴.۲ درصد، زاکانی ۲۱.۸ درصد، رضایی ۲۱.۱ درصد، قاضی‌زاده هاشمی ۲۰.۵ درصد، جلیلی ۱۹.۱ درصد و رئیسی ۴.۵ درصد است.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir