نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد، از هر 3 والدین دانش آموزان تهرانی، یک نفر نگران استفاده فرزند خود از اینترنت در آموزش مجازی به خاطر شیوع کرونا است
نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد، از هر 3 والدین دانش آموزان تهرانی، یک نفر نگران استفاده فرزند خود از اینترنت در آموزش مجازی به خاطر شیوع کرونا است
یکشنبه, 27 مهر,1399

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در دهه سوم شهریور ماه 1399 اقدام به انجام یک نظرسنجی ملی در خصوص بازگشایی مدارس کرده است. با توجه به این که شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و تداوم وضعیت فوق‌العاده در بسیاری از استان‌های کشور در آغاز فصل بازگشایی مدارس، نگرانی‌هایی را پیرامون حضور کودکان و نوجوانان در فضای مدارس پدید آورده است، هدف نظرسنجی حاضر شناسایی دیدگاه‌های مردم ایران درباره بازگشایی مدارس در شرایط کنونی، میزان برخورداری خانواده‌ها از امکانات آموزش مجازی و مشکلات آنان در فرایند آموزش مجازی فرزندانشان بوده است. این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با حجم نمونه 1618 نفر به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده است. 

در این نظرسنجی، 50.6 درصد پاسخگویان را مردان و 49.4 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. 26.2 درصد در بازه سنی 29-18 سال، 49.1 درصد در سنین 49-30 سال و 24.6 درصد 50 سال و بالاتر از آن بوده‌اند. 59.5 درصد میزان تحصیلات خود را غبردانشگاهی و 39.4 درصد، دانشگاهی اعلام کرده‌اند. 74.3 درصد پاسخگویان را افراد متأهل و 21.1 درصد آنها را افراد مجرد تشکیل داده‌اند. 56.4 درصد پاسخگویان گفته¬اند حداقل یک دانش‌آموز در خانوار آن¬ها وجود دارد. 43.6 درصد پاسخگویان نیز در خانواده خود دانش‌آموزی ندارند. 

 

از هر 3 والدین دانش آموزان تهرانی، یک نفر نگران استفاده فرزند خود از اینترنت در آموزش مجازی به خاطر شیوع کرونا است

شیوع ویروس کرونا از اواخر سال 1398 تاکنون، بیشتر فعالیت ها و آموزش های حضوری را تحت تأثیر قرار داده و از این رو اغلب فعالیت‌های آموزشی در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران، ناگزیر به صورت مجازی و غیرحضوری ادامه پیدا کرده است. در این خصوص از والدین دانش آموزان تهرانی پرسیده شده است «تا چه حد نگران استفاده فرزندتان از اینترنت هستید؟»

34.7 درصد والدین بابت استفاده فرزندشان از اینترنت نگرانی زیادی دارند. در مقابل 30.2 درصد دیگر اصلاً چنین نگرانی نداشتند. این میزان نگرانی در بین 13.7 درصد کم و در بین 20.7 درصد در حد متوسط بوده است.

میزان نگرانی زنان در این خصوص اندکی بیشتر از مردان است. میزان نگرانی والدین در خصوص استفاده فرزندانشان از اینترنت بر حسب مقطع تحصیلی نشان می دهد، نگرانی در بین والدین دانش آموزان متوسطه اول بیشتر از والدین دانش آموزان سایر مقاطع است.

 

 

از والدین دانش آموزان تهرانی پرسیده شده است «برخی می‌گویند در آموزش مجازی و غیرحضوری، آموزش و یادگیری به صورت مناسب انجام نمی‌شود. شما تا چه حد با این نظر موافقید؟»

36 درصد از والدین با این نظر که «در آموزش مجازی و غیرحضوری، آموزش و یادگیری به صورت مناسب انجام نمی‌شود» در حد زیادی موافق هستند که در مقابل 11.9 درصد با این نظر اصلاً موافق نیستند. میزان موافقت با گزاره فوق، در بین 15.6 درصد در حد کم و در بین 33.5 درصد در حد متوسط بوده است.

والدین فارغ از نوع جنسیت دیدگاه یکسان و نزدیک به هم نسبت به میزان مناسب بودن آموزش مجازی برای یادگیری داشتند. دیدگاه والدین بر حسب هر یک از مقاطع تحصیلی نیز مورد بررسی قرار گرفت که تفاوت ها معنادار نشده است و والدین هر سه مقطع دیدگاه نسبتاً یکسانی در این خصوص دارند.

 

نیمی از والدین اعلام کردند فرزندانشان به تنهایی می توانند با اپلیکیشن های آموزشی مجازی کار کنند

از والدین دانش آموزان تهرانی سؤال شد «آیا فرزند شما به تنهایی می‌تواند با اپلیکیشن های آموزش غیرحضوری کار کند یا نیاز به کمک بزرگترها دارد؟» 50.2% اظهار داشتند فرزندشان به تنهایی می‌تواند با اپلیکیشن ها کار کند اما 48.7% گفتند فرزندشان به کمک نیاز دارد.

33.5 درصد از والدین دانش‌آموزان ابتدایی گفته اند فرزندشان به تنهایی می تواند با اپلیکیشن‌ها کار کند. اما 63.5% والدین دانش‌آموزان متوسطه اول و 72% متوسطه دوم اظهار کرده اند فرزندانشان میتوانند با اپلیکیشن‌ها کار کنند.

در ادامه از والدینی که گفته‌اند فرزندان آنها نیاز به کمک دارند پرسیده شد «آیا در خانواده کسی هست که در این زمینه به وی کمک کند؟» 91.9 % اظهار داشته‌اند در خانواده کسی هست که به فرزندشان کمک نماید و 7.9% گفتند کسی نیست به فرزندشان در آموزش کمک کند.

 

 

رضایت بالای والدین دانش اموزان تهرانی از معلم فرزندشان

از والدین دانش آموزان تهرانی سؤال شده است «از معلم فرزندتان تا چه حد رضایت دارید؟» 48.4 درصد والدین اظهار داشته اند از معلم فرزندشان، رضایت زیادی دارند. 25.7 درصد میزان رضایت خود را متوسط و 11.6 درصد اصلا و کم، اظهار نموده اند. 14.3 درصد نیز به این سؤال پاسخ نداده اند.

والدینی که دانش آموز تحصیلکرده در مدارس غیرانتفاعی دارند رضایت بیشتری از معلم فرزند خود در مقایسه با معلمان مدارس دولتی دارند. همچنین این میزان رضایت در هر مقطع با بقیه مقاطع مقایسه شده است که میزان رضایت والدین دانش‌آموزان ابتدایی از معلمان بیشتر از سایر مقاطع است. میزان رضایت زیاد والدین دانش‌آموزان ابتدایی 53.2 درصد، دانش‌آموزان متوسطه اول 44.1 درصد و دانش‌آموزان متوسطه دوم 37.8 درصد بدست آمده است.

 

 

 

تقریبا نیمی از والدین دانش آموزان تهرانی، آموزش مجازی را موجب آسیب روحی فرزندان می دانند

  از والدین پرسیده شد «برخی معتقدند آموزش مجازی باعث شده فرزندان بیشتر از گذشته در خانه بمانند و این باعث آسیب روحی برای آنان می‌شود. شما تا چه حد با این نظر موافقید؟» 48.6% معتقدند آموزش مجازی باعث شده فرزندان بیشتر از گذشته در خانه بمانند و این باعث آسیب روحی برای آنان می‌شود. 22.3% والدین میزان موافقت خود را در این خصوص در حد متوسط و 12.9% در حد کم اظهار داشته‌اند. 14.4% کاملاً مخالف هستند.

نگرش والدین نسبت به آسیب زا بودن آموزش مجازی بر حسب جنسیت و تحصیلات از حیث آماری معنادار نشده است. والدین دانش‌آموزان ابتدایی اندکی بیشتر از سایر مقاطع معتقدند آموزش مجازی باعث شده فرزندان آنها بیشتر از گذشته در خانه بمانند و این باعث آسیب روحی برای آنان می‌شود.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir