مخالفت خانوارها با آموزش حضوری در زمان کرونا، از هر 10 شهروند، 6 نفر با بازگشایی مدارس به صورت حضوری مخالف است
مخالفت خانوارها با آموزش حضوری در زمان کرونا، از هر 10 شهروند، 6 نفر با بازگشایی مدارس به صورت حضوری مخالف است
سه شنبه, 15 مهر,1399

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در دهه سوم شهریور ماه 1399 اقدام به انجام یک نظرسنجی ملی در خصوص بازگشایی مدارس کرده است.  به گزارش روابط عمومی ایسپا، با توجه به این که شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و تداوم وضعیت فوق‌العاده در بسیاری از استان‌های کشور در آغاز فصل بازگشایی مدارس، نگرانی‌هایی را پیرامون حضور کودکان و نوجوانان در فضای مدارس پدید آورده است، هدف نظرسنجی حاضر شناسایی دیدگاه‌های مردم ایران درباره بازگشایی مدارس در شرایط کنونی، میزان برخورداری خانواده‌ها از امکانات آموزش مجازی و مشکلات آنان در فرایند آموزش مجازی فرزندانشان بوده است. این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با اندازه نمونه 1618 نفر به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده است. 

 

مخالفت 63.5% شهروندان بالای 18 سال با بازگشایی مدارس و آموزش حضوری

با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم آموزش های غیرحضوری جهت کنترل شیوع آن، از کسانی که در خانواده دانش‌آموز دارند پرسیده شد: «آیا در  خانواده شما امکانات آموزش غیرحضوری مانند موبایل هوشمند یا تبلت و اینترنت وجود دارد؟»

طبق نتایج به دست آمده، 78.8 درصد از پاسخگویان بیان کرده‌اند در خانواده آنها امکانات آموزش غیرحضوری مانند موبایل هوشمند یا تبلت و اینترنت وجود دارد. در مقابل 20.9 درصد از پاسخگویان گفته‌اند چنین امکاناتی در  خانواده  آنها وجود ندارد.

در سوال دیگری، از پاسخگویان پرسیده شد «آیا شما موافق بازگشایی مدارس و آموزش به صورت حضوری هستید یا خیر؟» 63.5% از پاسخگویان با بازگشایی مدارس به صورت حضوری مخالف و 26% موافقند. 10.4% از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند. 

دیدگاه پاسخگویان در خصوص بازگشایی مدارس به صورت حضوری در بین گروه های مختلف سنی و تحصیلی تفاوت معناداری دارد. طوری که جوانان کمتر از دیگر گروه های سنی و افراد غیردانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی موافق بازگشایی مدارس و آموزش به صورت حضوری هستند.

 31.5 درصد از کسانی که در خانواده خود دانش‌آموز دارند با بازگشایی مدارس اعلام موافقت کرده‌اند، این میزان در میان افرادی که در خانواده خود دانش‌آموز ندارند 19.1 درصد بوده است. 16.9 درصد افرادی که در خانواده دانش‌آموز ندارند پاسخ «نمی‌دانم» به این پرسش داده‌اند، این میزان در میان اعضای خانواده‌های دارای دانش‌آموز 5 درصد بوده است.

 

 

 

مخالفت خانوارها با آموزش حضوری در زمان کرونا

در ادامه از کسانی که گفته اند دانش آموز آنها  غیرحضوری آموزش می بیند پرسیده شد «اگر قرار باشد با توجه به شرایط کرونا دولت تصمیم بگیرد آموزش را به صورت حضوری در مدارس برگزار کند آیا شما حاضرید در شرایط فعلی دانش آموز خود را به مدرسه بفرستید؟»

طبق یافته‎های نظرسنجی حاضر، 81.4 درصد از پاسخگویان در شرایط فعلی حاضر به فرستادن دانش آموز خود به مدرسه  نیستند. 15.5 درصد بیان کرده‌اند اگر قرار باشد آموزش به صورت حضوری ارائه شود، حاضرند دانش‌آموز خود را به مدرسه بفرستند. 3.1 درصد پاسخگویان نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند. 

 

 

مشکلات و مسائل آموزش غیرحضوری (مجازی) از نگاه شهروندانی که دانش آموز دارند

از کسانی که در خانواده دانش‌آموز دارند در یک سؤال باز (بدون گزینه) پرسیده شد «مشکلات شما (یا دانش آموز) در استفاده از آموزش غیر حضوری چیست؟»

در این سوال پاسخگویان می توانستند به چند گزینه اشاره نمایند لذا جمع اعداد بیش از 100 است. 21.7 درصد پاسخگویان مشکل اصلی خود را اینترنت ضعیف، 13 درصد یادگیری نامناسب و غیر صحیح دانش آموزان،10.1 درصد کمبود زمان و افت کیفیت آموزش، 9.6 درصد فقدان امکانات آموزش مجازی، 5.6 درصد  زیاد بودن قیمت اینترنت، 5.6 درصد عدم توانایی مالی، 5.4 درصد عدم توجه دانش آموزان به یادگیری، 4.2 درصد کارایی ضعیف اپلیکیشن شاد عنوان کرده اند. 22.5 درصد گفته اند در استفاده از آموزش غیر حضوری مشکلی ندارند و 12.1 درصد به سایر موارد اشاره کرده اند. 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir