رتبه «نظم و قانون» ایران در جهان بر حسب نظرسنجی های موسسه گالوپ (2109- 2017)
رتبه «نظم و قانون» ایران در جهان بر حسب نظرسنجی های موسسه گالوپ (2109- 2017)
یکشنبه, 21 اردیبهشت,1399

ترجمه و تدوین: ابراهیم شیرعلی، پژوهشگر ایسپا

مسأله امنیت همواره از دغدغه ها و چالش هایی است که همه جوامع کم و بیش درگیر آن هستند. امنیت، جزء نیازهای اساسی و بنیادین انسان و فصل مشترک بیشتر مشکلات و مسائل انسان از بیماری روانی گرفته تا خودکشی، اعتیاد و بزهکاری است. «آبراهام مازلو»  نیازهای انسان را در پنج دسته تقسیم می کند. در سلسـله مراتـب نيازهـاي مازلـو، نيـاز بـه امنيـت و ايمنـي در مرتبـة دوم قـرار دارد و مـواردي چــون امنيــت، ثبــات، وابســتگي، حمايــت، رهايــي از تــرس و نگرانــي و آشــفتگي، نيــاز بــه ســازمان و نظــم و قانــون، داشــتن حامــي مقتــدر و نظايــر آن را شــامل مي شــود. و نیاز انسان به امنیت را جز نیازهای اساسی و رده-بالا معرفی می کند و در سلسله مراتب نیازها، آن را بعد از نیازهای فیزیولوژیکی (نیازهای جسمانی) جای می دهد.

در سطح جهانی و در در داخل گزارش ها و آمارهای مختلفی وجود دارد که تصویری از وضعیت امنیت در ایران ارائه کرده اند. هر کدام از گزارش ها تعاریف مختلفی از امنیت دارند و بر اساس رویکرد و نظریه های خاصی به تعریف مفهومی و عملیاتی امنیت پرداخته اند. یکی از گزارش هایی که وضعت امنیت در کشورها را تصویر می کند، گزارش «شاخص نظم و قانون»  موسسه نظرسنجی گالوپ است. این موسسه در قالب چهار پرسش احساس امنیت فردی و تجربه جرم و اجرای قانون را در سطح جهانی هر ساله مورد سنجش قرار می  دهد. 

چهار پرسش عبارتند از؛ «آیا به نفوذ و قدرت پلیس محلی و شهری که در آن زندگی می کنید اعتماد دارید؟»، «آیا هنگام قدم زدن در شب به تنهایی در شهر یا ناحیه ای که زندگی می  کنید، احساس امنیت می کنید؟»، «طی ۱۲ ماه گذشته پول یا دارایی شما یا یکی از اعضای خانواده به سرقت رفته است؟» و «طی ۱۲ ماه گذشته از سوی افراد دیگر مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته اید؟». 

پاسخ به این سوالات در قالب گزینه «بله و خیر» طراحی شده است. گزارش جهانی نظم و قانون ۲۰۱9 گالوپ، حاصل یافته های پاسخ افراد نمونه به پرسش های مذکور است. این پاسخ ها از 152000 نمونه از 142 کشور جمع آوری شده است. افراد بالای ۱۵ سال جمعیت آماری نظرسنجی را تشکیل می  دهند که به دو صورت تلفنی و چهره به چهره با آنها مصاحبه شده است. گالوپ پاسخ های مثبت (یعنی گزینه بله) به چهار پرسش را استاندارد کرده و در بازه صفر تا صد (۱۰۰-۰)، 142 کشور را رتبه¬بندی نموده است.

کشور ایران در گزارش 2017 شاخص نظم و قانون موسسه نظرسنجی گالوپ با نمره 85 از بین 135 کشور، رتبه 28  جهان را به خود اختصاص داده است. در گزارش 2018 با نمره 82  از بین 142 کشور، در رتبه 53  و در گزارش 9 201 با نمره 80  از بین 142 کشور، در رتبه 61  جای دارد. آمارها و نمرات محاسبه شده توسط گالوپ نشان می دهد، به طور کلی وضعیت ایران از حیث امنیت قابل قبول است، اما طی سه سال اخیر، روند شاخص نظم و قانون گالوپ برای کشور ایران، سیر نزولی را نشان می دهد و میزان امنیت طی سه سال اخیر با کاهش روبرو شده است.

جدول: رتبه جهانی ایران در شاخص نظم و قانون گالوپ (2019-2017)

 

سال

نمره نظم و قانون (100- 0)

رتبه جهانی (142- 1)

2017

85

28

2018

82

53

2019

80

61

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir