هنگ كنگ؛ بنزين گران، حمل نقل عمومي ارزان
هنگ كنگ؛ بنزين گران، حمل نقل عمومي ارزان
دوشنبه, 27 آذر,1396

 هنگ كنگ؛ بنزين گران، حمل نقل عمومي ارزان


به گزارش روابط عمومي ايسپا مطابق تعاريف علمي، حمل و نقلی پایدار است که دسترسی عادلانه و ایمن برای جمیع نیازهای افراد مختلف جامعه را فراهم نماید، از لحاظ عملکردی پربازده و از لحاظ اقتصادی در توانایی پرداخت تمام اقشار مردم بوده و آثار محیط زیستی آن شامل آلودگی هوا،
صوت و زمین حداقل، مصرف منابع تجدیدناپذیر انرژی و زمین حداقل و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر حداقل باشد.

در داده نماي (اينفوگرافيك) زير نتايج تحقيقي از 100 شهر اصلي در جهان در 23 شاخص مختلف براي رتبه بندي در موضوع حمل و نقل پايدار از سيستم حمل و نقل و محرك را بررسي مي نمايد.

رتبه اول در شاخص فوق از آن شهر هنگ گنگ است. قابل توجه است كه در عين حال اين شهر گران ترين نرخ بنزين در جهان را نيز داراست، اما باتوجه به شبكه حمل و نقل منظم و نوآورانه خود، توانسته روزانه 12.6 ميليون مسافر را جابجا كند. دو شهر ديگر آسيايي، سئول و سنگاپور در رتبه دهم قرار دارند. هرچند رتبه خوبي گرفته اند اما تحرك هاي شهري آنها كاهش يافته است زيرا چرخه زيربنا نياز به بهبود دارد.

رتبه يازدهم اين شاخص براي شهر نيويورك است. دليل اين رتبه ممکن است برخی را شگفت زده کند که نيويوركي ها  جمعا 35000 ساعت در هر روز هفته در انتظار قطارهایی هستند كه به موقع حاضر نمي شوند.

اما ايران در شاخص حمل و نقل پايدار جهاني، رتبه اي را لحاظ نكرده است. يكي از دلايل آن مي تواند رتبه تهران در وقت كشي شهروندان باشد. يك بررسي بين المللي درباره «كارآمدي شبكه حمل و نقل شهري» نشان مي دهد متوسط زمان يك سفر در محل كار يا تحصيل در تهران، از 55 دقيقه گذشته به همين خاطر رتبه ايران در وقت كشي از بين 212 شهر جهان، 204 است. يكي از پادزهرهاي ترافيك «حذف يارانه پنهان به خودروهاي شخصي با دريافت عوارض سوخت» است. جدیدترین قیمت های ثبت شده بنزین در جهان نشان می دهد ایران پس از ونزوئلا، عربستان، ترکمنستان و الجزایر پنجمین بنزین ارزان دنیا را در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌کند. همچنين ميانگين مصرف بنزين از ابتداي امسال تا 25 آذرماه، روزانه 79 ميليون و 700هزار ليتر بوده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 8 درصد رشد داشته است. سيستم حمل و نقل نامناسب و ارزان بودن نرخ بنزين باعث مي شود روزهاي آلوده پاييز امسال به عدد 40 برسد تا در آلوده ترين شرايط هوايي چهار سال اخير تهران قرار بگيريم.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir