آقاسی خبر داد: ارتباطات بین‌المللی در دستورکار مرکز افکارسنجی دانشجویان کشور
آقاسی خبر داد: ارتباطات بین‌المللی در دستورکار مرکز افکارسنجی دانشجویان کشور
دوشنبه, 27 شهریور,1396

آقاسی خبر داد:

ارتباطات بین‌المللی در دستورکار مرکز افکارسنجی دانشجویان کشور

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان کشور از چشم‌انداز این مرکز برای برقراری ارتباط با سایر کشورها خبر داد و گفت: تاکنون با چند کشور وارد مذاکره شده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)مراسم تقدیر از فعالان نظرسنجی‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری صبح امروز 27 شهریورماه با حضور معاونین فرهنگی جهاد دانشگاهی و مدیران اجرایی شعب مرکز افکارسنجی دانشجویان کشور در سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد.

در ابتدای نشست، شیرعلی سرپرست، معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) پیام سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی كه به دليل ماموريت در اين نشست حضور نداشتند، را قرائت کرد. پيام دكتر پورعلي به شرح زير است:

سلام و احترام خدمت برادران و خواهران جهادگر

رجوع به افکار و آراء شهروندان و توجه به خواست و اراده آنها و دخالت دادن نظرات ایشان در تصمیم­گیری­ها و تصمیم­سازی­ها از مؤلفه مهم مردم­سالاری و از شاخص حکمرانی خوب محسوب می­شود که زمینه­ توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در جامعه فراهم می­کند. تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی­های عمومی ابزاری هستند که مقدمه شنیده شدن صداها و آراء شهروندان را فراهم کرده و گامی مؤثر در حرکت جامعه در مسیر دموکراتیک و مردم­سالار قلمداد می­شود. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) برآمده از فرهنگ و روحیه جهادی در راستای انجام تحقیقات تجربی در حوزه افکار عمومی، این وظیفه یعنی؛ فعال کردن صداهای خاموش جامعه و شنیده شدن آن­ها از طریق تولید و انتشار داده­های تجربی و واقعی در سطوح مختلف ملی، منطقه­ای و محلی با حفظ بی­طرفی، امانتداری و اخلاق، فهم درست مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و رصد تغییر و تحولات جامعه، و کمک به سیاست­گذاران و برنامه­ریزان به منظور اتخاذ تصمیمات مبتنی بر واقعیت­ها و شواهد تجربی در حوزه­های مختلف را بر عهده دارد.

خداوند سبحان را شاکر هستیم، ایسپا توانست در سال 1396و در آستانه برگزاری دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری با انجام 12 موج نظرسنجی انتخاباتی در سطح ملی و پیش­بینی دقیق نتایج انتخابات، وظایف و رسالت خود را به خوبی انجام دهد.

بر خود لازم می­دانم از تلاش، همکاری، همراهی و تعامل ارزنده مجموعه ایسپا در ستاد، معاونین محترم فرهنگی واحدهای استانی و مدیران محترم اجرایی مستقر در شعب استانی ایسپا تشکر و قدردانی کنم. بدون شک بدون همکاری و تعامل تمام شعب استانی ایسپا، این مهم، محقق نمی­شد.

توفیق روزافزون همه همکاران عزیز و جهادی را از خداوند منان، مسألت دارم.


 سپس محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به بیان نظرات خود پرداخت. وی در ابتدا اظهار کرد: بر اساس مبانی علم مدیریت، اگر سه نشانه در یک سازمان و یا یک شخص وجود داشته باشد، نشانگر وجود اختلال در آن سازمان است. اولین نشانه، این است که یک سازمان بخواهد همه چیز را برای خودش داشته باشد. چنین سازمانی اگر استراتژی مکتوب هم داشته باشد دچار مشکل است و برای حل آن لازم است روی نقاط خاص و مشخص تمرکز کند.

وی افزود: دومین نشانه، بیماری مشابهت است؛ یعنی در عرصه رقابت همه احساس می‌کنند که از دیگران متفاوت هستند. واقع امر این است که ما یکی هستیم شبیه به همه و تفاوتی بین ما نیست. لذا ما باید سعی کنیم که نقاط تمایز روشنی از رقبایمان داشته باشیم. سومین نشانه هم عدم تنش خلاق است. مدیران باید کشش خلاق داشته باشند؛ یعنی از صبح که بیدار می‌شوند باید هدف معلوم و مشخصی داشته و آن را دنبال کنند.

آقاسی در ادامه به موضوع شعب استانی مرکز افکارسنجی دانشجویان اشاره کرد و گفت: نقطه تمایز ایسپا، شعب استانی است و لاغیر. بر اساس بر اساس داده‌های جدول S.W.O.T برای چندسال پیاپی هم نقطه ضعف ما و همه نقطه قوتمان شعب استانی بودند؛ چرا که به شعب استانی رسیدگی نمی‌کردیم. از سال ۹۴ به طور ویژه روی شعب استانی سرمایه‌گذاری کردیم و توجه‌مان را بیش از پیش معطوف شعب ساختیم.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ادامه داد: در سال 95نشستی در اردیبهشت ماه برگزار شد که چهارمین نشست مدیران اجرایی بود. ما در آن زمان دورخیزمان را برای انتخابات 96 شروع کردیم اما این موضوع را اعلام نکردیم. بعد از آن نشست، ۵ نشست منطقه‌ای برگزار شد که یک دلیلش ایجاد آمادگی برای سال 96 بود؛ چراکه شعب باید با جان تازه علمی کارشان را انجام می‌دادند.

وی افزود: ما یک نشست در تهران داشتیم و ۵ نشست منطقه‌ای که در مجموع ۶ نشست می‌شود. بعد از این رفت‌وآمدها به این نتیجه رسیدیم که باید ارتباط مستمر با شعب استانی داشته باشیم. بنده بنا داشتم که هر روز با یکی از مدیران اجرایی صحبت کنم اما این طرح عملی نشد. در عوض بنده دو دور کامل با همه مدیران اجرایی صحبت کردم و دور سوم هم شروع شده است.

وی اضافه کرد: برای ایجاد تعامل مستمر، نیاز بود که به صورت سیستمی چاره اندیشی شود به همین دلیل یک ساختار جدید به مرکز افکارسنجی دانشجویان اضافه کردیم و آن شورای مشورتی شعب ایسپا بود که با حضور نمایندگانی از معاونت فرهنگی و شعب استانی تشکیل شده بود. این شورای مشورتی در سال جاری دو دوره نشست برگزار کرده است.

آقاسی پس از بیان گزارشی از وضعیت گذشته ایسپا به برنامه‌های این مرکز در آینده نیز اشاره کرد و گفت: برنامه آینده ایسپا، تمرکز بر روابط بین‌الملل است و در برنامه ۵ ساله ششم ایسپا، این نقطه نقطه‌ی برجسته‌ای است. در این میان شعب استانی اهمیت پیدا می‌کنند و دیگر نمی‌شود سطح شعب مانند قبل باشد چراکه انتظارها بالاتر رفته است.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با مراکز افکارسنجی روسیه، آلمان و عراق برای ایجاد زمینه همکاری اظهار کرد: شعب استانی باید برای ایام اربعین آمادگی داشته باشند چراکه امکان دارد برنامه‌ای برای نظرسنجی از زائران اربعین طراحی شود. نقطه‌ای که ما نگاه می‌کنیم دیگر انتخابات 96نیست. انتخابات 96 تمام شد و اکنون، نقطه مدنظر ما روابط بین‌الملل است. فضای ایسپا فضای سابق نیست و بنای ما بر ایجاد ارتباطات بین‌المللی استوار است.

وی در پایان سخنان خود به را‌ه‌های ارتباطی ایسپا اشاره و خاطرنشان کرد: از بهمن سال 94 سایت ایسپا تغییر کرده است و به سه زبان فعالیت می‌کند. همچنین راه‌اندازی اتوماسیون شعب موضوع دیگری است که انتظار داریم در سال 96 به نتیجه برسد. نظرسنجی سبز هم عنوان نرم افزاری است که از سال 94 در دستور کار قرار گرفته و در سال 95در تهران عملیاتی شده است. امروز ورژن جدید این نرم‌افزار قابل بهره‌برداری است.

در پایان نشست، توضیحاتی در خصوص فواید و نحوه استفاده از نرم‌افزار نظرسنجی سبز ارائه شد و در نهایت از فعالان نظرسنجی‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است مرکز افکارسنجی دانشجویان کشور (ایسپا) موفق شد در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 96، نتایج انتخابات را با یک درصد خطا پیش‌بینی کند.

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir