نتایج نظرسنجی‌های ایسپا مطابق با نتایج انتخابات بود
نتایج نظرسنجی‌های ایسپا مطابق با نتایج انتخابات بود
دوشنبه, 01 خرداد,1396

نتایج نظرسنجی‌های ایسپا مطابق با نتایج انتخابات بود

مهدی رفیعی، معاون پژوهشی ایسپا با بیان اینکه نتایج نظرسنجی های ایسپا مطابق با نتایج انتخابات بود گفت: در کوتاه مدت رفتار انتخاباتی مردم را می توان پیش بینی کرد و برآورد کرد چه کسی رای می آورد.

معاون پژوهشی ایسپا با بیان اینکه نتایج نظرسنجی‌های این مرکز مطابق با نتایج انتخابات بود،گفت: آرای آقای روحانی در دوم اردیبهشت ‌ماه 43.5 درصد بود که این عدد پس از مناظره اول، دوم و سوم به ترتیب 37.5، 34.8 و 43.2 درصد رسید اما در 26 اردیبهشت و با انصراف آقای قالیباف این عدد به 54.6 درصد رسید. در واقع برخلاف آنچه که اصولگرایان تحلیل کرده بودند که تمام آرای آقای قالیباف به سبد آقای رئیسی ریخته می‌شود حداکثر 60 درصد از طرفداران آقای قالیباف تمایل رای به آقای رئیسی داشتند و از طرفی کف رای آقای روحانی 47 درصد -البته با روند رو به افزایش- بود. اما روند آرای آقای قالیباف به سرعت رو به نزول بود.

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مهدی رفیعی در نشست خبری تشریح عملکرد مرکز افکارسنجی ایسپا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه توسعه روش‌های علمی برای پیش‌بینی رفتار مردم یکی از مهمترین اهداف ایسپا است، گفت: در ایسپا نشان دادیم که می‌توانیم نظرسنجی موثقی را در کوتاه‌مدت انجام دهیم.

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی ایسپا افزود: از طرفی کمک فضای انتخابات و ترغیب مردم به مشارکت و همچنین تقویت جایگاه مراکز نظرسنجی در ایران از طریق اتکا به روش‌های علمی از دیگر اهداف مورد نظر ما بود.

وی با بیان اینکه در ایسپا برای اولین بار از روش تلفنی برای نظرسنجی استفاده کردیم، گفت: تفاوت بین نظرسنجی میدانی و تلفنی در محافظه کاری افراد است به این منظور که 40 درصد افراد در نظرسنجی تلفنی و تنها 10 درصد افراد در نظرسنجی میدانی حاضر به اعلام نظر خود نیستند. اما با این حال روش تلفنی نیز به ما کمک‌های فراوانی کرد.

رفیعی در ادامه به ارائه نتایج فعالیت‌های ایسپا در نظرسنجی دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: طبق نظرسنجی‌هایی که انجام دادیم میزان مشارکت پس از مناظره اول، دوم و سوم به ترتیب 58، 62 و 67 درصد بود. همچنین طبق نظرسنجی‌ای که روز سه‌شنبه قبل از انتخابات انجام دادیم این میزان به 72 درصد افزایش یافته بود.

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی ایسپا همچنین با اشاره به روند آرا در نظرسنجی‌ها گفت: در دوم اردیبهشت 36 درصد مردم کاندیدای خود را انتخاب کرده بودند که این عدد در 23 اردیبهشت به 66 درصد و در 26 اردیبهشت به 83.5 درصد رسید.

رفیعی ادامه داد: می‌توانیم پیش‌بینی کنیم در صورت عدم انصراف آقای قالیباف از ادامه انتخابات آرای آقای روحانی به 50 درصد می‌رسید. در واقع کناره‌گیری او به ضرر اصولگرایان تمام شد.

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی ایسپا با بیان اینکه از طرفی در دوقطبی آقایون رئیسی و روحانی روند آرای آقای روحانی بیشتر بود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود حتی در صورت عدم انصراف آقای قالیباف، احتمال اینکه آقای روحانی در دور اول با عدد و رقم پایین‌تری پیروز انتخابات می‌شد، وجود داشت. بنابراین با توجه به روند نزولی آرای آقای قالیباف، انصراف او نتوانست کمکی به سبد آرای اصولگرایان کند.

رفیعی در ادامه توضیح داد: در تمام نظرسنجی‌ها غیر از هفته آخر علی‌رغم اینکه آقای رئیسی به تنهایی از آقای قالیباف بیشتر رای داشت، پس از مناظره اول و در دوقطبی روحانی و قالیباف و روحانی و رئیسی، آرای آقای قالیباف بیشتر از آقای رئیسی بود اما هفته آخر این روند برعکس شده بود، در واقع دوقطبی آقای روحانی و رئیسی نسبت به دوقطبی آقای روحانی و قالیباف به هم نزدیک‌تر بود.

وی تاکید کرد: تا قبل از مناظره سوم طرفداران آقای رئیسی بیشتر حاضر بودند به آقای قالیباف رای دهند در حالی که این موضوع درخصوص طرفداران آقای قالیباف عینیت نداشت. در واقع تا میانه کار رقیب اصلی آقای روحانی، آقای قالیباف بود اما پس از مناظره سوم مشخص شد که طبق آراء رقیب اصلی آقای روحانی، آقای رئیسی است.

در ادامه فلاح معاون اجرایی مرکز افکارسنجی ایسپا با بیان اینکه برای انتخابات ریاست‌جمهوری 12 موج از اردیبهشت‌ماه در دستور کار قرار دادیم، گفت: موج اول در شهر تهران و 11 شهر موج دیگر در سطح کشور با تخصیص نمونه شهری و روستایی و براساس آخرین سرشماری انجام شد.

وی با بیان اینکه طی یک ماه اخیر با 672 نفر این 12 موجب را انجام دادیم، افزود: سه موج با 5 پرسشنامه و دو موج با مراجعه به تمام استان‌ها و با تعداد 14 هزار نمونه انجام شد. برای هر موج به 160 روستا، 100 شهر درجه 2 و 30 مرکز استان رفتیم.

فلاح ادامه داد: 56 هزار و 100 پرسشنامه در اردیبهشت‌ماه تکمیل شد که 43 هزار و 500 پرسشنامه به صورت حضوری و 12 هزار و 600 پرسشنامه به صورت تلفنی انجام شد. در واقع روزانه 1870 پرسشنامه در ایسپا تکمیل کردیم.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir