40 درصد از آمریکایی ها با تحریم اسراییل موافق هستند
40 درصد از آمریکایی ها با تحریم اسراییل موافق هستند
شنبه, 16 اردیبهشت,1396

40 درصد از آمریکایی ها با تحریم اسراییل موافق هستند.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا؛ «علی ابونعیمه» در وبسایت «انتفاضه الکترونیک» نوشت:

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد از هر پنج آمریکایی دو نفر معتقدند اسراییل باید به خاطر شهرک سازی در سرزمین اشغالی فلسطین با تحریم‌های اقتصادی یا اقدامات جدی‌تر روبرو شود.

در بین دموکرات‌ها، یک اکثریت ۵۶ درصدی از تحریم‌های اقتصادی یا اقدامات شدیدتر حمایت می‌کند.

این نظرسنجی نتایج قابل توجه دیگری هم به دست داد که نشان‌ می‌دهد در بین آمریکایی‌ها در قبال حمایت بی‌ قید و شرط از اسراییل یک نارضایتی عمومی در حال رشد است.

این نظرسنجی که به سفارش پروفسور «شبلی تلهامی» و «استلا روز» از دانشگاه مری‌لند و توسط شرکت «نیلسن اسکاربورو» اجرا شده است، نظرات بیش از 2هزار پاسخگو را درباره‌ی مسائل اصلی سیاست خارجه‌ی آمریکا پرسیده است.

بیش از نیمی از پاسخگویان یعنی ۵۴ درصد از آنها می‌‌گویند آمریکا باید منصف و بی‌طرف باشد، و نه به سمت اسراییلی‌ها و نه به سمت فلسطینی‌ها گرایشی نداشته باشد. میزان افراد حائز این نظر در بین دموکرات‌ها تا 72 درصد بالا می‌رود.

در حال حاضر، ۵7 درصد از پاسخگویان به طور کلی معتقدند آمریکا بیشتر به سمت اسراییل گرایش دارد.

آمریکایی‌ها ضمنا نسبت به راه حل حکومت واحد که تمام محدوده‌ی فعلی اسراییل، کرانه‌ی باختری اشغالی و نوار غزه را در بر بگیرد، بسیار موافق هستند.

روی هم رفته، 37 درصد از آمریکایی‌ها موافق یک راه حل دو-دولتی هستند، اما 31 درصدشان می‌گویند «یک حکومت دموکراتیک واحد را که در آن هم یهودیان و هم عرب‌ها شهروندان کامل و برابر به حساب می‌آیند و تمام مناطق فعلی اسراییل و فلسطین را در بر می‌گیرد» ترجیح می‌دهند.

تنها 9 درصد ترجیح می‌دهند اسراییل تمام مناطق اشغالی را الحاق کند بدون اینکه به فلسطینان حقوق کامل شهروندی اعطا کند، و درصد دیگر از پاسخگویان می‌گویند خواهان وضعیت فعلی و اشغال نظامی نامحدود هستند.

وقتی از آنها پرسیده شد که اگر رویکرد مطلوبشان شکست بخورد چه گزینه‌ای را ترجیح خواهند داد، تقریبا دو سوم آنها ۶3 درصد از کل پاسخگویانگفتند گزینه‌ی جایگزینشان یک راه حل برای تشکیل حکومت واحد است. این شامل 70 درصد از دموکرات‌ها و 50 درصد از جمهوری‌خواهان می‌شد.

تنها 10 درصد از پاسخگویان بودند که مسیر فعلی اسراییل را به عنوان گزینه‌ی جایگزین بر می‌گزیدند: یعنی الحاق کرانه‌ی باختری بدون اعطای حقوق شهروندی به فلسطینیان.

به گفته‌ی تلهامی، که برخی از یافته‌های این نظرسنجی را در مقاله‌ای در واشنگتن پست خلاصه کرده است، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد تضاد شدیدی وجود دارد که یک سوی آن دموکرات‌ها و مستقل‌ها هستند و به رفتار مساعدتر نسبت به حقوق فلسطینیان گرایش دارند، و در سوی دیگر طرفداران پرزیدنت دانلد ترامپ قرار دارند که شدیدا از اسراییل حمایت می‌کنند.

روز چهارشنبه، ترامپ در کاخ سفید میزبان «محمود عباس» رییس حکومت خودگردان فلسطین بود. دیدار آنها در راستای یک طرح دیگر آمریکایی است که ظاهرا قصد دستیابی به صلح را دارد.

ترامپ اخیرا وعده داد که سیاست رییس‌جمهور پیشین برای اعطای کمک‌های نظامی به اسراییل را در بالاترین سطح ادامه می‌دهد.

اما این پیمایش نشان می‌دهد حتی در بین جمهوری‌خواهان درصد کمی از افراد موافقند که اسراییل نظام آپارتاید خود را در بلند مدت تحکیم کند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد خواص سیاسی آمریکا چه فاصله‌ی شدیدی با افکار عمومی دارند. هفته‌ی گذشته، تمام 100 عضو مجلس سنا نامه‌ای را خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کردند و از او درخواست کردند «رفتار بی‌تبعیض» در قبال اسراییل در پیش گرفته شود؛ که عملا یعنی اسراییل در قبال نقض کاملا آشکار حقوق فلسطینیان و قوانین بین‌الملل با تفحص یا پاسخگویی روبرو نشود.

این نظرسنجی بیش از هر کس برای اسراییل و رهبران گروه‌های لابی‌اش ناخوشایند است. طبق گزارشی محرمانه که اخیرا به دست «انتفاضه الکترونیک» رسیده است، آنها اخیرا اعتراف کرده‌اند که علی‌رغم افزایش گسترده‌ی مخارج لابی‌ها، تلاش‌هایشان برای خنثی کردن «رشد شگفت‌انگیز» جنبش همبستگی فلسطین با شکست روبرو شده است.

نظرسنجی‌های مشابه در کانادا و استرالیا در ماه‌های اخیر نشان داده است در این کشورها حمایت عمومی از سختگیری در قبال اسراییل، از جمله با استفاده از بایکوت و تحریم، افزایش شدید داشته است.

منبع The Electronic Intifada / Ali Abunimah:

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir