پیروز نهایی دور دوم ماراتن انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 2017 از نگاه نظرسنجی ها
پیروز نهایی دور دوم ماراتن انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 2017 از نگاه نظرسنجی ها
چهار شنبه, 13 اردیبهشت,1396

پیروز نهایی دور دوم ماراتن انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 2017 از نگاه نظرسنجی ها

گروه سرویس ترجمه ایسپا

رأی دهندگان فرانسوی در یکشنبۀ گذشته در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. دو نامزدِ نخست، امانوئل مکرونِ مستقل و مارین لوپن که نمایندۀ راست‌گرای افراطی است، هفتۀ بعد (دو هفته پس از انتخابات دور نخست) برای کسب کرسی ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در این مطلب، به پراکندگی جغرافیاییِ رأی‌های دو نامزد، برای بررسیِ آنچه که در روز انتخابات نهایی پیش خواهد آمد، پرداخته شده‌است.

دو نامزد نخست، مکرون و لوپن، در روز یکشنبه هفتم ماه مِی برای نتیجۀ نهایی رقابت خواهند کرد. جهت ترسیم آنچه احتمالاً در ­دور دوم رخ خواهد داد، از رأی‌دهندگانِ به رقبای اصلی پرسیده شد که اگر مکرون و لوپن به دور دوم راه یابند، کدام را انتخاب خواهند کرد. به استناد به آمار واقعیِ رأی‌های ریخته شده در دور نخست، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که نتایج دور دوم به شرح زیر خواهد بود که نمودار آن در انتها آمده است.

خلاصۀ پوشش اخبار انتخاباتیِ گاردین، در ادامه گزارش شده‌است:

·        امانوئل مکرون، در جشن پیروزیِ در دور نخست در یک رستوران مجلل در پاریس، که با همراهیِ اعضای ستاد خود و تعدادی از چهره‌های مشهور برگزار شده بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌است. رقیب او، مارین لوپن، بر این نقد انگشت گذاشته و خود را "کاندیدای مردمی" خوانده است.

·        لوپن در صبحِ فردای انتخابات، مبارزات انتخاباتی خود را به‌شدت رو به جلو راند؛ او از هر فرصتی برای نقد رقیب خود استفاده کرده و وی را در زمینۀ تروریسم اسلامی "ضعیف" دانست.

·        حمایت‌ها از مکرون در میان رهبران اروپایی، من جمله سخن‌گوی آنگلا مرکلِ آلمانی و حزب کارگر انگلستان، بسیار قوی بوده. البته حزب محافظه‌کار ترزا مِی از هیچ‌یک از دو نامزد حمایت نکرده‌است.

·        نخستین نظرسنجی پس از دور نخست انتخابات، حاکی از آن بود که در دور دوم، مکرونِ میانه‌رو رقیبِ راست افراطی خود را به نسبت 61% به 39% شکست خواهد داد.

·        در واکنشِ سهامدارن به نتایج انتخابات، شاخص بازار سهام فرانسه خیزش داشته و شاخص CAC 40، که در بردارندۀ بزرگترین شرکت‌های فرانسوی است، تا 4% رشد داشته و [روز بعد از انتخابات] به بالاترین حد خود از آوریل 2015 رسید.

پس از برگزیت، انتخاب دونالد ترامپ و انتخابات عمومی[1] در سال 2015، بسیاری به این باور که پیش‌بینیِ بازارهای شرط‌بندی‌های سیاسی، نتایج انتخابات‌ها را بهتر پیش‌بینی می‌کنند، روی آورده‌اند؛ چرا که خرد جمعی، بهتر می‌تواند احتمالات را تحلیل و ارزیابی کند.

بنا به گزارش سایت express.co.uk، بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در هفتۀ نخست پس از دور اول، فاصلۀ بین دو کاندیدا در حال کاهش است. بر طبق نظرسنجی Opinionway-Orpi، کمپین لوپن به‌عنوان رهبر تندروها، با تکانۀ بیشتری نسبت به دار و دستۀ امانوئل مکرون پیش می‌رود.

بر اساس نظرسنجی‌های منتشر شده در روز پنجشنبه (چهار روز پس از انتخابات دور نخست) توسط Les Echos و Classique، لوپن صاحب 41 درصد از آراء خواهد بود؛ یعنی 2 درصد بیشتر از آنچه که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد و آراءِ مکرون نیز با 1 درصد سقوط، از 60 به 40 درصد رسید.

با وجود اینکه ناقدانِ مکرون معتقد بودند که وی پیروزی نسبیِ خود در دور نخست را به‌عنوان پیروزی نهایی تلقی کرده، نظرسنجی‌های دیگری (که در روز پنجشنبه منتشر شدند) مانند Ifop-Fiducial، CNews و Sud Radio نیز حاکی از این هستند که پیروزیِ این کاندیدای مستقل، تضمین شده‌است.

کماکان انتظار می‌رود مکرون، با وجود اینکه در حال از دست دادن بخشیِ از آراء خویش است، برندۀ این انتخابات باشد.

نظر سنجیِ بعدی (Harris Interactive) که با سایرِ پیش‌بینی‌ها همسو است، عصر روز پنجشنبه از پیروزیِ مکرون با بیش از 60 درصد آرا حکایت دارد. لوپن در دور نخست این انتخابات 21.2 و مکرون 24.1 آراء را از آن خود کرده بودند.

اما نظرسنجی Elabe از تخصیص 65% آراء به مکرون خبر می‌دهد. انتظار می‌رود مکرونِ مستقل، نسبت به لوپِن، تواناییِ جذب طیفِ وسیع‌تری از آراء دور دوم را داشته باشد؛ چراکه رأی‌دهندگانِ متمایل به چپ، که حامیان آمون و ملانشون بودند، و نیز آنهایی‌که در دور نخست فیلون را انتخاب کرده بودند، به سمت مکرون کشیده خواهند شد.

بر اساس سایت شرط‌بندی کورال، برای برد مکرون نسبت 1 به 6 و برای برد لوپن نسبت 2 به 7 گزارش شده‌است. که این به ‌این معناست که شانس برد مکرون بسیار بالاتر از لوپن خواهد بود[2].

با وجود اینکه تضمینی به این نیست که برندۀ دور نخست همواره رئیس‌جمهور منتخب باشد، اما از میان نُه انتخاباتی که در جمهوری پنجم[3] برگزار شده‎است، تنها در سه مورد برندۀ دور اول، دور دوم را به حریف خود واگذار کرده‌: والری ژیسکار دستن در سال 1974،فرانسوا میتران در 1981 و ژاک شیراک در 1995.



[1]یا General Election که انتخابات اعضای قوۀ مققنۀ انگلستان است.

[2]چرا که در صورت برد مکرون، به‌ازای هر 6 پوند شرط‌بندی بر روی 1 پوند سود عاید فرد خواهد شد که مبلغ ناچیزی است؛ چرا که این احتمال قابل پیش‌بینی‌ست. اما در مقابل، از آنجائیکه احتمال ریاست جمهوری لوپن کمتر است، در صورت بردِ وی به ازای هر 2 پوند شرط‌بندی، 7 پوند به‌ فرد تعلق خواهد گرفت.

[3]جمهوری پنجم (The Fifth Republic) در سال 1956 و پس از سقوط جمهوری چهارم به‌وجود آمد و جمهوریِ پارلمانی سابق را به سیستمی تغییر داد که در آن رئیس‌جمهور نیز قدرت نسبی داشته و کشور با دو مقام اجرایی اداره می‌شود و قدرت میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تقسیم می‌شود.

پیروز نهایی دور دوم ماراتن انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 2017 از نگاه نظرسنجی ها
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir