گزارش یک پیمایش ملی؛ از هر 2 ایرانی 1 نفر از سواد سلامت محدود برخوردار است
گزارش یک پیمایش ملی؛ از هر 2 ایرانی 1 نفر از سواد سلامت محدود برخوردار است
جمعه, 18 فروردین,1396

گزارش یک پیمایش ملی؛ از هر 2 ایرانی 1 نفر از سواد سلامت محدود برخوردار است

به گزارش روابط عمومی ایسپا، سواد سلامت به دلیل تاثیر بر نحوه تصمیم گیری اشخاص در مورد سلامت، به عنوان یکی از موضوعات مهم برای ارتقای سطح سلامت جامعه و بالا بردن کیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. در همین راستا پژوهشی به منظور سنجش سلامت مردم ایران در رده سنی 18 تا 65 سال ساکن شهرها، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و با همکاری مرکزافکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در سال 94 انجام شد. حدود 51 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه زن و 49 درصد مرد بودند. در این مطالعه تعداد 20571 شهروند مورد سوال واقع شدند باتوجه به اینکه در روز جهانی سلامتی و بهداشت 18 فروردین هستیم، بخش هایی از پژوهش مذکور منتشر می شود.

سواد سلامت در واقع نوعی از ظرفیت و مهارت فردی، اجتماعی و شناختی است که به مردم این توان را می دهد تا با دسترسی به اطلاعات سلامت و فهم و در نهایت عمل به آنها در جهت سلامتی خود گام بردارند. از این رو منظر سنجش سواد سلامت در جوامعی همچون ایران بسیار ارزشمند و راهگشا خواهد بود.

براساس نتایج مطالعه مذکور میانگین امتیاز سواد سلامت جمعیت بزرگ سال باسواد شهرنشین کشور از 100 امتیاز، 68.32 بود. نتایج نشان داد حدود 44 درصد از جمعیت مورد مطالعه از سواد سلامت محدود برخوردارند. همچنین میانگین امتیاز سواد سلامت مردان 67.60 و زنان 69.02 بوده. ضمن اینکه درصد سلامت محدود به ترتیب در زنان 42 درصد و در مردان 46 درصد بوده است. در میان متغیرهای مورد نظر در این مطالعه سال های تحصیل و سن، بیشترین تاثیر را بر سواد سلامت مخاطبان داشتند.

در این مطالعه نشان داده شد که تقریبا از هر دو نفر ایرانی، یک نفر از سواد سلامت محدود برخوردار است. سواد سلامت محدود در طیف سنی 55 سال به بالا بیش ترین  و در طیف سنی 35 تا 44 سال کم ترین میزان را داشته است. مطابق پیمایش مذکور بیش ترین میزان سواد سلامت محدود در افراد با تحصیلات 1 تا 5 سال و کم ترین میزان سواد سلامت محدود در افراد با تحصیلات 13 سال به بالا بود. یافته های این مطالعه همچنین نشان داد، مخاطبان برای کسب اطلاعات سلامت به ترتیب از «رادیو و تلویزیون» 42% ، «پزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی» 40.6% و «اینترنت» 32.9% بیشترین بهره گیری را داشته اند. همچنین از یافته های مهم این مطالعه این است که حدود نیمی از افراد مورد مطالعه دارای سواد سلامت محدود بوده است که محدودیت سواد سلامت در گروه هایی که به نظر می رسد از درجه آسیب پذیری بالاتری نسبت به دیگران برخوردارند؛ از جمله افراد بالای 55 سال، افراد با تحصیلات کم و افراد بی کار، بیشتر است؛ لذا حرکت به سوی عدالت در سلامت ایجاب می کند، ضمن شناسایی گروه های آسیب پذیر ملاحظات لازم برای رفع این محدودیت و محرومیت به عمل آید.

علاقه مندان جهت مطالعه گزارش کامل پیمایش مذکور به نشریه پایش سال پانزدهم شماره اول، بهمن اسفند 1394 صص 102- 95 (نشریه الکترونیک پیش از انتشار 28 دی 94) «مقاله سنجش سواد سلامت بزرگسالان ایرانی ساکن شهرها: یک مطالعه ملی» رجوع نمایند.

 

  

گزارش یک پیمایش ملی؛ از هر 2 ایرانی 1 نفر از سواد سلامت محدود برخوردار است
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir