رابطه ترامپ-پوتین از منظر افکار عمومی آمریکا
رابطه ترامپ-پوتین از منظر افکار عمومی آمریکا
پنجشنبه, 12 اسفند,1395

رابطه ترامپ-پوتین از منظر افکار عمومی آمریکا

با بالاگرفتن بحث رابطه ترامپ با روسیه، در هفته اخیر چندین نظرسنجی در خصوص رابطه آمریکا با این کشور انجام و منتشر شده است. این نظرسنجی ها حاکی از درخواست مردم آمریکا برای بررسی رابطه کمپین انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه و نیز روشن شدن دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده است. اما در حالیکه نیمی از مردم آمریکا رابطه ترامپ-پوتین را برای ایالات متحده زیان آور می دانند، نگرش جمهوری خواهان نسبت به رییس جمهور روسیه مثبت تر شده است.

 به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا، بنابر نظرسنجی جدید ان.بی.سی نیوز/وال استریت ژورنال در حدود نیمی از مردم آمریکا (۵3 درصد) معتقدند کنگره باید بررسی کند که آیا کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 201۶ با دولت روسیه در ارتباط بوده یا خیر. تنها یک چهارم پاسخ دهندگان گفته اند قانونگذاران نباید در این مساله تفحص کنند. 21 درصد افراد نیز نظری در این باره ندارند.

 در این پژوهش که از 18 تا 22 فوریه 2017 با پرسش از هزار آمریکایی انجام شد، همچنین سهم مشابهی از پاسخ دهندگان (۵۴ درصد) اذعان داشتند که کنگره می بایست در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق کند. 29 درصد افراد مخالف این اقدام هستند.

 شرکت کنندگان در این نظرسنجی در مورد رابطه ترامپ با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز مورد پرسش قرار گرفتند که 28درصد ایشان گفتند رابطه ترامپ و پوتین بسیار دوستانه است و 29 درصد گفتند رابطه آنها چندان دوستانه نیست.

 در نظرسنجی دیگری که از سوی مک کلاچی-ماریست انجام شده، در حدود نیمی از رای دهندگان آمریکایی رابطه ترامپ با پوتین را برای ایالات متحده زیان آور قلمداد کردند. در این نظرسنجی ۴8 درصد افراد این رابطه را برای آمریکا اساسا بد و 39 درصد بسیار خوب دانستند و 1۴ درصد افراد در مورد آن اطمینان ندارند.

 این نظرسنجی همچنین دریافته است که 20 درصد مردم آمریکا باور دارند ترامپ معاملات غیرقانونی با پوتین داشته است. 28 درصد افراد نیز معتقدند این دو معاملات غیراخلاقی داشته اند اما نه غیرقانونی.

 شبکه خبری سی.ان.ان در روز سه شنبه فاش کرد که اف.بی.آی درخواست جدیدی را که از کاخ سفید مبنی بر تکذیب اخبار رسانه ها از روابط بین کمپین 201۶ انتخابات ریاست جمهوری وی و مقامات اطلاعاتی روسیه دریافت کرده، رد نموده است.

 نظرسنجی ماریست همچنین دریافته است که ۵3 درصد مردم آمریکا باور دارند ترامپ جایگاه آمریکا را در جهان تضعیف کرده است. ۵0 درصد افراد نیز ادعا کرده اند ترامپ در طی دیدارهایش با رهبران خارجی، از اعتبار آمریکا می کاهد.

 نظرسنجی مک کلاچی- ماریست طی روزهای 1۵ تا 19 فوریه 2017 با پرسش تلفنی از 8۶۵ آمریکایی انجام شده است.

 اما جالب ترین نتیجه نظرسنجی های جدید در مورد روسیه نظرسنجی انجام شده توسط گالوپ است که نشان می دهد دیدگاه جمهوریخواهان نسبت به رییس جمهور روسیه در طی دو سال گذشته مثبت تر شده است.

 بنابراین گزارش در سال 201۵ تنها 13 درصد از آمریکایی ها دیدگاه مثبتی نسبت به پوتین داشتند، اما اکنون 22 درصد از مردم ایالات متحده نگرش مثبتی نسبت به وی دارند. با این حال نگرش منفی نسبت به رییس جمهور روسیه در میان افکارعمومی آمریکا در عدد 72 درصد باقی مانده است.

 نتایج این نظرسنجی که با پرسش از 103۵ آمریکایی انجام شده نشان می دهد که درصد آمریکایی هایی که دیدگاه مثبت نسبت به پوتین دارند به طور معناداری در میان جمهوری خواهان افزایش یافته و از 12 درصد در سال 201۵ به 32 درصد در سال جاری رسیده است. دیدگاه مثبت مستقلین نسبت به وی از 11 درصد به 23 درصد رسیده اما در میان دموکرات ها این عدد از 1۵ درصد به 10 درصد رسیده است.

 

 

منابع: ان.بی.سی نیوز، هیل، rbth

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir