دکتر پورعلی در چهارمین نشست منطقه ای شعب استانی ایسپا؛ «ایسپا» صدای بی صداها
دکتر پورعلی در چهارمین نشست منطقه ای شعب استانی ایسپا؛ «ایسپا» صدای بی صداها
دوشنبه, 09 اسفند,1395

دکتر پورعلی در چهارمین نشست منطقه ای شعب استانی ایسپا؛ «ایسپا» صدای بی صداها

چهارمین نشست منطقه ای شعب استانی ایسپا به میزبانی خراسان رضوی در تاریخ 8 اسفند ماه  با حضور دکتر سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی،  محمد آقاسی رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران،دکتر شمسیان، رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی،  معاونین فرهنگی و مدیران اجرایی  در محل سالن شورای جهاددانشگاهی مشهد برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، آقاسی رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رویدادی مهم در کشور، گفت: مرکز افکارسنجی ایسپا می‌تواند با نظرسنجی‌های دقیق در این عرصه به صورت فعال نقش‌آفرینی نماید.

 وی اظهار کرد: باید به سمت نظرسنجی الکترونیکی پیش برویم؛ چرا که در شرایط امروزی روش‌های سنتی گردآوری اطلاعات پاسخگو نیست. در همین راستا، نرم افزاری در ایسپا طراحی شده است که تا کنون 18 درصد جمع‌آوری اطلاعات و هفت طرح کارفرمایی گردآوری اطلاعات با این نرم افزار انجام شده است.

مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) با اشاره به اینکه این نرم‌افزار در سال آینده به روز خواهد شد، تصریح کرد: در سال آینده این نرم افزار با ابزارهای گردآوری در اختیار شعب قرار خواهد گرفت و این آمادگی را داریم تا به صورت ملی گردآوری اطلاعات را از طریق نرم‌افزار انجام دهیم.

آقاسی گفت: در صورتی‌که نظرسنجی، تحقیق و پژوهش در برنامه‌ریزی مدیران قرار نگیرد، طرح‌هایی که اجرا شود به شکست منجر خواهد شد.

به گفته وی، نهادینه کردن نظرسنجی و مراجعه به افکار عمومی کار دشواری است که باید در این خصوص تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

خاطرنشان کرد: از نمونه فعالیت های موفق سال های اخیر طرح هاي سنجش سرمايۀ اجتماعی و ارزش ها و نگرش های مردم براي سال ١٣٩٣ و ١٣٩٤ است که نشانگر چابک بودن و جوان بودن ایسپا در این طرح ها بوده است.

به گفته وی، منشور عملکرد انتخاباتی ایسپا برای کلیه شعب مرکز افکارسنجی کشور به زودی ابلاغ می شود.


سپس نمايندگان هر استان به بیان نظرات خويش در جهت پیشرفت فعالیت های ایسپا پرداختند. از جمله پیشنهادات مطرح شده  توسط معاونین فرهنگي و مدیران اجرایی شعب در چهارمین نشست منطقه ای شعب ایسپا اولویت قرار دادن نیروهای بومی هر منطقه برای انجام پرسشگری، قرارگرفتن طرح های اجرا شده شعب در ليست ارزيابي معاونت فرهنگي، افزایش حق الزحمه پرسشگران، کاهش حجم پرسشنامه ها و ساده سازی سوالات  بود.

در ادامه، دکتر سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه مرکز افکار سنجی ایسپا باید صدای نگرش، ارزش‌ها و رفتارهای مردمی باشد که در کف خیابان‌ها، کوچه‌ها و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، اظهار کرد: یکی از نیازهای جامعه در شرایط امروزی، ارتباط مردم با سیاستگذاران کشور در بخش‌های مختلف است و در این حوزه ایسپا به خوبی نشان داده است که یک نهاد امین در قدرت پیش‌بینی سیاستگذاران است.

وی با اشاره به اینکه اعتماد ایسپا منوط به نظارت‌هایی است که توسط خود ایسپا انجام می‌شود، بیان کرد: با توجه به انتخابات پیش‌رو طی سال آینده، حفظ اعتماد به مرکز افکار سنجی ایسپا باید در سرلوحه فعالیت‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ایسپا یک لنگرگاه بین قدرت سیاسی و اجتماعی در کشور محسوب می شود، تصریح کرد: اگر ایسپا خدمتی در کشور انجام می دهد، برای این است که افکار عمومی جامعه را به مسئولان و سیاستگذاران به درستی انتقال دهند و قدرتمندی مردم و دولت را افزایش دهد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: یکی از وظایف ایسپا تبیین مسایل درست برای تصمیم گیران در کشور است و ایسپا این ماموریت را دارد تا هزینه‌های نادرست در تصمیمات کشوری را کاهش دهد.

پورعلی با اشاره به اینکه تولیدات ایسپا براساس رسالت‌های انقلاب بوده است، ادامه داد: برای ارتقاء شرایط و فعالیت‌های ایسپا باید به ظرفیت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی توجه ویژه‌ای شود.

وی تاکید کرد: ارتباط با بخش‌های خصوصی باید سرلوحه وظایف ایسپا باشد، چرا که حضور مراکز خصوصی افکارسنجی نشان دهنده این است که بازار اقتصادی عمل می‌کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر اجرای طرح‌های ملی توسط ایسپا، تصریح کرد: توجه به مطالعات روندی نیز در برنامه ششم ایسپا قرار گرفته است و باید سعی کنیم تا ایسپا را به یک مرکز در مطالعات روندی تبدیل کنیم.

پورعلی عنوان کرد: بحث آسیب های اجتماعی یکی از دغدغه های کشور است و ایسپا نیز باید به صورت حساسی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

وی با تاکید براینکه ایسپا باید با افکار عمومی جامعه یک ارتباط منسجم و منطقی را برقرار کند، یادآورشد: ایسپا باید به یک مرکز تولید و جمع آوری داده تبدیل شود.

بعد از آن دکتر شمسیان، رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در نشست گفت: بخش فرهنگی جهاددانشگاهی، اصالت این نهاد است و باید از آن مراقبت نمود و ارتقا داد و ایسپا نیز می تواند باعث شود ما در معرض افکار عمومی قرار بگیریم. نظرسنجی ها باعث اصلاح امور در همه جا از جمله جهاد شده است و ما نباید بدون تحقیق و پژوهش کاری انجام دهیم. نظرسنجی و مراجعه به افکار عمومی یک اصل جدی در مدیریت سطوح مختلف جامعه است.

وی با بیان اینکه سازمان جهاددانشگاهی بعنوان یک نهاد مورد اعتماد نزد مردم است گفت: در استان خراسان رضوی قریب به هفتاد درصد مردم به خاطر نام جهاددانشگاهی به مراکز مختلف ما رجوع می کنند.

 سپس مهدی رفیعی، معاون پژوهشی ایسپا به انتقال تجارب نظرسنجی های انجام شده توسط ایسپا پرداخت و بعد از آن نسرانی، معاون اداری-مالی ایسپا گفت: در دوره کنونی سه اصل معیشت همکاران، پرداخت به موقع پول پرسشگران و مطالبات شعب از اولویت برخوردار است.

 

در پایان چهارمین نشست منطقه ای شعب ایسپا، محمد عاملی پژوهشگر ایسپا به بیان نسبت بین نظریه های اجتماعی و مقوله های افکارسنجی پرداخت.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir