روس ها بی تفاوت به آمریکا؛ آمریکایی ها دشمن با روس ها!
روس ها بی تفاوت به آمریکا؛ آمریکایی ها دشمن با روس ها!
چهار شنبه, 20 بهمن,1395

روس ها بی تفاوت به آمریکا؛ آمریکایی ها دشمن با روس ها!

نتایج چندین نظرسنجی نشان می دهد که افکارعمومی آمریکا، روسیه را «دشمن» کشور خود می دانند، در مقابل مردم روسیه عموما نسبت به آمریکا بی تفاوت هسنند. از سوی دیگر مردم آلمان همکاری با آمریکای تحت رهبری ترامپ را نمی پذیرند و خواستار آن هستند که اتحادیه اروپا در مقابل او متحد شود.

 

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا، وجهه روسیه در میان افکارعمومی آمریکا اینک مشابه دوران جنگ سرد است. نتایج یک نظرسنجی جدید از مردم ایالات متحده که از سوی یوگاو انجام شده نشان می دهد یک سوم پاسخ دهندگان فدراسیون روسیه را «غیردوست» و یک پنجم آنها آن را «دشمن» می دانند.

در این پژوهش که طی روزهای 28 ژانویه تا اول فوریه 2016 با عنوان «دوستان و دشمنان آمریکا» انجام شده، به هر یک از پاسخ دهندگان فهرستی تصادفی از نام 15 کشور داده شد و از آنها پرسیده شد: «از نظر شما کشورهایی که نام آنها در این فهرست آمده، دوست آمریکا هستند یا دشمن آن؟»

از میان 1313 نفری که در فهرست خود نام روسیه را داشتند، 22 درصد گفتند آن را دشمن آمریکا می دانند و 33 درصد اذعان داشتند که آن را دولتی می دانند که دوست آمریکا نیست. 16 درصد روسیه را دوست و 3 درصد آن را متحد آمریکا می دانند. مابقی پاسخ دهندگان که یک چهارم این افراد هستند، هیچ نظر مطمئنی در این باره ندارند.

بنابراین در فهرست دشمنان ایالات متحده، روسیه در جایگاه ششم قرار گرفته است. پنج کشوری که بالاتر از روسیه قرار دارند عبارتند از افغانستان، عراق، سوریه، ایران و کره شمالی. کشورهای استرالیا، پاراگوئه و ماداگاسکار تنها کشورهایی هستند که هیچکس از آنها به عنوان دشمن واشنگتن نام نبرده است.

نظرسنجی های رویترز و ایپسوس در نیمه ماه ژانویه نیز نتایج مشابهی را دربرداشتند. بر اساس نتایج این پژوهش ها 82 درصد از مردم آمریکا روسیه را یک «تهدید» برای ایالات متحده می دانند. این عدد در ماه مارس سال 2015 برابر با 76 درصد بود.

با این حال یک نظرسنجی که در ماه گذشته از سوی بنیاد افکارعمومی در روسیه انجام شده مبین آنست که درحالیکه 22 درصد پاسخ دهندگان ایالات متحده را یک دولت دشمن برای کشور خود تلقی می کنند، ۵0 درصد مردم روسیه نسبت به این کشور «بی تفاوت» هستند.

خبر دیگری حاکی است کمتر از یک چهارم مردم آلمان، کشور آمریکای تحت رهبری دونالد ترامپ را همکار قابل اعتمادی برای کشور خود می دانند. در مقابل همین تعداد از افراد باور دارند که آلمان می تواند با روسیه متحد شود.

نظرسنجی صورت گرفته از سوی اینفراتست دیماپ روشن کرده است که اعتماد افکارعمومی آلمان به ایالات متحده به یک رکورد کمینه رسیده است به طوریکه اینک تنها 22 درصد از ایشان از سیاست های ترامپ حمایت می کنند.

این پژوهش نشان می دهد میزان اعتماد مردم آلمان به کشور روسیه نیز با 21 درصد تقریبا برابر با میزان اعتماد به آمریکاست. با این حال این عدد قابل توجه است چرا که افکارعمومی آلمان نسبت به کشوری مانند ترکیه تنها ۴ درصد اعتماد دارد.

در مورد نگرش مردم آلمان نسبت به دونالد ترامپ باید گفت، 80 درصد از پاسخ دهندگان در ماه فوریه گفته اند اتحادیه اروپا می بایست تلاش هایش را تجمیع کند و در مقابل دولت ترامپ متحد گردد. بیش از دو سوم این افراد نگرانی خود را در مورد تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد آلمان در نتیجه سیاست های ترامپ ابراز داشته اند و تنها 26 درصد موافق با اجرای قول های انتخاباتی ترامپ هستند.

در نظرسنجی امنید نیز افکارعمومی آلمان نگرانی های مشابهی را اظهارداشته اند. بنا بر این پژوهش، تنها سه درصد آلمانی ها باور دارند که رابطه دوجانبه با دولت ترامپ منجر به قدرت یافتن آلمان می شود. سه چهارم پاسخ دهندگان گفته اند این ارتباط آلمان را تضعیف می کند. 16 درصد نیز معتقدند ارتباط آلمان-آمریکا تفاوتی ایجاد نمی کند.

منبع: راشاتودی

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir