پنجشنبه, 26 مرداد,1396 | أوت/17/2017
رييس جهاددانشگاهي؛ ضرورت توجه به توسعه «اقتصاد فرهنگ بنیان»/ راه اندازی سازمان افکارسنجی جهاددانشگاهی در آینده نزدیک
رييس جهاددانشگاهي؛ ضرورت توجه به توسعه «اقتصاد فرهنگ بنیان»/ راه اندازی سازمان افکارسنجی جهاددانشگاهی در آینده نزدیک
چهار شنبه, 06 بهمن,1395

رييس جهاددانشگاهي؛ ضرورت توجه به توسعه «اقتصاد فرهنگ بنیان»/ راه اندازی سازمان افکارسنجی جهاددانشگاهی در آینده نزدیک

رییس جهاددانشگاهی در هفتاد و هشتمین گردهمایی معاونان فرهنگی این نهاد، با اشاره به توسعه «اقتصاد فرهنگ بنیان»، اظهار کرد: فعالیت های فرهنگی این نهاد باید معطوف به حل مشکلات کشور باشد؛ ایجاد خودباوری و هویت در نسل جوان از مهمترین رسالت های حوزه فرهنگی جهاد است.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، هفتاد و هشتمین گردهمایی معاونین فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی، با حضور دکتر سید حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی، دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از معاونان فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور با محوریت برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی صبح امروز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه در سالن جلسات سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور آغاز شد.


دکتر سید حمیدرضا طیبی در سخنان خود با یاد و خاطره آتش‌نشانان قهرمان و تسلیت فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: برنامه‌های توسعه جهاد از این پس پنج ساله نوشته می‌شود یعنی برنامه سه ساله به پنج ساله تبدیل شده و فرصت خوبی برای تدوین و اجرای برنامه خواهد بود. در مدت پنج سال بهانه‌ای برای انجام کارها وجود ندارد و در پایان پنج سال گزارش کاری خوبی می‌توان ارایه کرد.

وی با تأکید بر اینکه مسوولان باید توجه جدی نسبت به مشکلاتی که در کشور وجود دارد؛ داشته باشند، گفت:  یکی از مشکلات عدم تبعیت از قانون در شکل‌های مختلف است، حکومت ما جمهوری اسلامی است، بحث جمهوریت و اسلام هر دو مهم است. اگر به این دو توجه نشود ساختارهای موازی شکل می‌گیرد و اعتماد مردم پایین می‌‌آید و نهایتا منجر به تنش‌های سیاسی می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه حاکم شدن نگاه سیاسی امری نامطلوب است و باعث می‌شود فرصت‌ها از دست برود، ادامه داد: از مشکلات دیگر که باید در حوزه فرهنگی به آن توجه شود سیاست زدگی است؛ اینکه همه چیز را به سیاست ربط دهیم، برنامه‌ریزی درستی انجام نمی‌شود. مدیران در سطح زیاد تغییر می‌کنند. اساس پیشرفت کشور برنامه ریزی صحیح و توافق نخبگان جامعه است و عدم رعایت این موضوع منجر به عدم توسعه علم و فناوری بومی نیز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد خود باوری و هویت در نسل جوان و هویت ملی در کشور از اهداف حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی است، اظهار کرد: درگیر نشدن در مسایل سیاسی کشور از نقاط قوت جهاددانشگاهی است. فعالیت‌های فرهنگی جهاد باید به دنبال حل مشکلات باشد هرچند ممکن است آسیب‌هایی هم وجود داشته باشد. علم و فن اگر با توسعه فرهنگی همراه نباشد همچون تیغی برنده است؛ به عنوان مثال اگر اخلاق رعایت نشود خیلی از مشکلات در حوزه‌های اقتصادی، علمی و ... به وجود می‌آید.


ر
ییس جهاددانشگاهی بیان کرد: فناوری‌های نرم و ارتباط بین اقتصاد از بحث های موجود در فرهنگ بوده که در این حوزه حایز اهمیت است؛ کشور آمریکا از جمله کشورهایی که توسعه اقتصادی خود را در توسعه فرهنگ می‌داند.
وی گفت: فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و جامعه هدف، دانشگاهیان هستند که تا به حال از آن پرهیز شده؛ اما می‌شود با برنامه درست از رسانه‌ها برای ترویج برنامه‌های جهاد استفاده کرد. جذب نیروی انسانی از بدنه دانشجویی تنها با برنامه‌ریزی درست و در صورت ارتباط صحیح بین فرهنگ، علم و فناوری حاصل می‌شود. دانشجو به آینده‌اش از هم‌اکنون توجه دارد، باید برنامه‌های جذابی تعریف و تولید شود و نخبگان جذب این برنامه‌ها شوند.

دکتر طیبی بیان کرد: ایام انتخابات نزدیک است؛ تشویق به شرکت و ایجاد انگیزه در میان مردم جهت شرکت پرشور در انتخابات هدف ما باید باشد. به زودی سازمان افکارسنجی را تشکیل می‌دهیم همچون سازمان فعالیت‌های قرآنی که به تازگی تبدیل به سازمان شدند.

 
وی افزود: توقع ما این است که کارگزین در این سازمان‌ها انجام شود. افزایش روحیه جهادی بر مبنای اخلاق و علم میان جهادگران حایز اهمیت است. در انجام کار فرهنگی مدیران فرهنگی ما باید فرهنگ‌شناس باشند، یعنی هم عاشق و عامل کار فرهنگی باشند و هم دانش کافی در این حوزه داشته باشند.


رییس جهاددانشگاهی گفت: در بحث بودجه فرهنگی در حوزه مدیریت جهاد، مسوولیت آن با ماست و هر بودجه‌ای که برای سایر حوزه‌ها تعیین شده، برای این حوزه نیز در نظر گرفته می‌شود.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2016 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir