یکشنبه, 10 اردیبهشت,1396 | أفريل/30/2017
اجرای طرح های پژوهشی
اجرای طرح های پژوهشی
پنجشنبه, 14 مرداد,1395

مطالعات رفتار انتخاباتی و فرهنگ سیاسی
عرصه سیاست در ایران بزرگترین آوردگاه جریان های فکری و مناقشات گروهی بوده است، به گونه ای که گروه ها، احزاب و نخبگان همواره درگیر مناقشه دائمی در خصوص معنا کردن ذهنیت و عمل مردم بوده اند. تجربه های موجود در خصوص رفتار سیاسی و انتخاباتی مردم نشان می دهد هنوز شناخت کاملی از لایه های زیرین ذهنیت، احساس، گرایش و نگرش مردم در عرصه های سیاسی و مقولاتی که اقدامات مردم را توضیح دهند، وجود ندارد. «گروه مطالعات رفتار انتخاباتی و فرهنگ سیاسی» از بدو تأسیس ایسپا تشکیل شده و تاکنون نیز طرح های زیادی را به انجام رسانده است. تجربه چندین دوره انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، ایسپا را به شناخت منسجم رفتار سیاسی و انتخاباتی مردم نزدیک کرده است.
مطالعات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
گسترش فضای مجازی  و به تبع آن ایجاد شبکه های اجتماعی مجازی اکثر شئون زندگی اجتماعی را تحت الشعاع قرار داده است به گونه ای که شناخت این فضا و تأثیرات آن بر زندگی انسان ها و همچنین مدیریت این فضا تبدیل به ضرورتی اجتناب ناپذیر شده است. هدف از شکل‌گیری «گروه مطالعات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی» پوشش ابعاد مختلف فضای مجازی به صورت تخصصی بوده است.‌ همزمان با گسترش شبکههای اجتماعی در کشور، ایسپا نیز سعی کرده است این فضا را به خوبی رصد نماید به گونهای که تا کنون در چندین مرحله، نگرش و مصرف مردم در این حوزه مورد سنجش قرارگرفته است.
مطالعات خانواده، زنان و جوانان
خانواده بنیادی‌ترین واحد جامعه و منبع اصلی انتقال ارزش‌ها، هنجارها و سنت‌هاست، به همین دلیل مطالعه همه جانبه خانواده یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. «گروه مطالعات خانواده، زنان و جوانان» بر پایه همین نیاز تشکیل شده است. ایسپا به منظور ساماندهی مطالعات تجربی حوزه زنان و خانواده، ضرورت ایجاد گروه تخصصی برای تمرکز بیشتر بر مطالعات این حوزه را ضروری تشخیص داده است. همچنین مسائل حوزه زنان و جوانان نیز یکی از دغدغه های این مرکز بوده و بارها توسط این مرکز مورد سنجش قرار گرفته است.
مطالعات مسائل و آسیب‌های اجتماعی
نتایج پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در حوزه‌های اجتماعی، یکی از ابزارهایی بوده که آسیب‌ها و مسائل اجتماعی را به عنوان دغدغه‌ای جدی برای مسئولین تبدیل نموده است. ایسپا سالهاست رصد تغییرات وضعیت اجتماعی کشور را در قالب «گروه مطالعات مسائل و آسیب‌های اجتماعی‌» در دستور کار قرار داده است. ساخت و به کارگیری ابزارهای علمی، تولید و مرور انتقادی ادبیات نظری و در نهایت مطالعه تجربی با کمک پژوهشگران و جامعه‌شناسان متخصص از مهمترین فعالیتهای این گروه محسوب می‌شود.
مطالعات شهری و رصد کیفیت زندگی
کیفیت زندگی شهری به عنوان عنصرکلیدی در حوزه عمومی و سیاست گذاری مورد بحث قرار می گیرد و روابط میان عوامل عینی و ذهنی، سطوح عملکرد، نیازهای اجتماعی و میزان دستاوردهای آن برای افراد در زمینه های بهداشت، آموزش، رفاه اجتماعی، شادکامی، توانایی انجام کارها و کنترل داشتن بر موقعیت‌ها و فرصت‌های زندگی مورد تأکید محققان و مدیران اجرایی است.  وظیفه و ماموریت مهم «گروه مطالعات شهری و رصد کیفیت زندگی»، رصد تغییر و تحولات در حوزه محلی و شهری با محوریت «کیفیت زندگی» است.
مطالعات دین و دینداری
دین پژوهی در ایران در دو دهه اخیر تحولات مثبت و ارزنده ای یافته است و دین رفته‌رفته در کانون توجه انواع ‌تحلیل های نظری و پژوهش های تجربی واقع شده است. در ایسپا نیز «گروه مطالعات دین و دینداری» با هدف گسترش دانش نظری و تجربی پیرامون موضوع دین تشکیل شده و تاکنون طرح های متعددی در این زمینه انجام پذیرفته است. مطالعه نظری و تجربی دینداری و طراحی سنجه بومی در این زمینه، مطالعه رفتار دینی در مناسبت‌های مذهبی و نیز وضعیت پوشش و حجاب از مهمترین مطالعات ایسپا می‌باشد.
مطالعات و تحقیقات بازار
ضروروت توجه به ذائقه مردم در خصوص کالا و خدمات در عرصه رقابت بازار در دنیای کنونی اجتناب ناپذیر است. مطالعه واقعیت بازار یک محصول، خدمت و یا برند و ارائه تصویر از بازار از اهداف «گروه مطالعات و تحقیقات بازار» بوده است. بر حسب اقتضای موضوع، ممکن است موضوعات مختلفی به شرح ذیل در فرایند مطالعات بررسی شود:
•    سنجش رضایت مشتریان و بازارسنجی
•    شناخت عوامل موثر در انتخاب برند
•    شناخت عوامل موثر در خرید کالا و خدمات
•    تجزیه و تحلیل تأثیر تبلیغات رسانه‌های مورد توجه مشتریان و تاثیر هر کدام بر ایشان
•    جایگاه برند رقبا در ذهن مشتریان
•    سهم محصول در سبد خرید مشتریان
•    میزان قدرت و نفوذ کالاهای جایگزین در سبد خرید مشتریان
مطالعات علوم رفتاری و روان‌سنجی
طبقه‌بندی و شناخت مسائل روانی و ذهنی در عصر حاضر به موضوع مهم و حیاتی تبدیل شده است و این کار از طریق کاربرد روش‌های آماری و تبدیل مسائل کیفی به کمی از طریق روان‌سنجی امکان‌پذیر گردیده است. ایسپا به عنوان مرکزی با سابقه در کاربرد روش‌های کمی در علوم اجتماعی و رفتاری آمادگی فعالیت در این حوزه را دارد.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2016 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir