مسلمانان: ارزش ها و فرهنگ
مسلمانان: ارزش ها و فرهنگ
3 خرداد ,1389

مسلمانان: ارزش ها و فرهنگ
مرکز پژوهش های اسلامی موسسه گالوپ تحقیقی جهانی به مدیریت دالیا مجاهد(Dalia Mogahed)، تحلیلگر ارشد موسسه نظرسنجی گالوپ و مدیر اجرایی این مرکز، انجام داد. این موسسه در مقدمه خود آورده است:
پس از حملات 11 سپتامبر در سال 2001 صحبت در مورد مسلمانان در ایالات متحده آمریکا، یک ریسک امنیتی حساب می شد. دولت آمریکا با بستن مرزها و محدود کردن ویزا باعث شد صدای یک میلیارد و سیصد میلیون مسلمانان در سراسر جهان شنیده نشود.
مرکز پژوهش های اسلامی موسسه گالوپ یک مؤسسۀ پژوهشی غیرحزبی است که در مورد دیدگاه های جوامع مسلمان در سراسر جهان تحقیق می کند. و در وظیفه خود برای "کمک به شنیده شدن صدای مردم"، به بررسی نظرات مسلمانان در 9 کشور در سال 2001 و 10 کشور در سال 2005 و 2006 پرداخته است. از سوالاتی که در این زمینه مطرح هستند می توان به؛ ویژگی های کلیدی جمعیت مسلمان: چه کسانی هستند؟ ارزش های مورد نظر آنها چیست؟ امیدها و رویاهایشان چه هستند؟ آنها تا چه اندازه متفاوت از آمریکایی ها هستند؟ اشاره کرد.

مسلمانان و آمریکایی ها : آیا آنها ارزش های مشترکی دارند؟
عقلانیت سنتی می گوید که مسلمانان از آزادی غربی اظهار تنفر می کنند، و این تصوری است که در غرب از مسلمانان ارائه می شود. این شکاف فرهنگی میان جوامع غربی و مسلمان وجود دارد و ظاهراً بر طرف نشدنی است.
با این حال، اطلاعات موسسه گالوپ نشان می دهد که شباهت بسیاری میان مسلمانان و آمریکایی ها وجود دارد که فراتر از فرهنگ، سنت، و مذهب است. به عنوان مثال شهروندان کشورهای مسلمان و آمریکایی ها عمدتاً از  "مسائل اخلاقی" و آزادی شخصی بیش از حد، انتقاد می کنند.
آمریکایی ها و مسلمانان نیز در خصوص آنچه که در جوامع غربی مورد تحسین است، موافقند. هنگامی که نظر پاسخگویان آمریکایی و مسلمان در مورد خواست آنچه که در فرهنگ غربی مورد تحسین است مانند،" انصاف در نظام سیاسی، احترام به ارزش های انسانی، آزادی و برابری"، پرسیده شد، 48 درصد آمریکایی ها، 23 درصد اردنی ها ؛ 22 درصد عربستان ها و ایرانی ها، 37 درصد مراکشی ها و 40 درصد لبنانی ها، این ارزش ها را بیان داشته اند.

تعهد عمیق معنوی
در نظرسنجی گالوپ همچنین از تصور مسلمانان به خانواده و امید به آینده، سوال شده است. در این موارد آنها بی شباهت به آمریکایی ها نیستند. نظر سنجی گالوپ نشان می دهد که، در برخی از مسائل، نظرات آمریکایی ها، به مسلمانان نزدیک تر هست تا  به اروپایی ها. به عنوان مثال، در مورد سوال هدفمندی زندگی؛ 94 درصد از آمریکایی ها معتقدند که در زندگی آنها هدف مهم است. در حالی که 68 درصد از شهروندان فرانسوی و 69 درصد شهروندان هلندی به چنین هدفی اعتقاد داشته اند. در مقابل 96 درصد شهروندان اندونزی و 91 درصد  شهروندان عربستانی بیان داشته اند که در زندگی آنها هدف اهمیت دارد.
در سوال دیگری از پاسخگویان در مورد امید به آینده سوال شده است. 86 درصد شهروندان آمریکایی پاسخ مثبتی به این سوال داده اند. در مقایسه تنها 69 درصد شهروندان فرانسوی و 36 درصد از پاسخ دهندگان لهستانی ( که در جای خود تعجب برانگیز است)، دیدشان به آینده مثبت بوده است. در مقابل، 89 درصد شهروندان عربستان سعودی و 84 درصد اردنی ها به آینده امیدوار بوده اند.
شادی درونی در میان مسلمانان نتیجه ایمان قوی و تاکید بر حفظ معنویات عمیق زندگی است. با توجه به نظر سنجی در سال 2001 و همچنین در سال 2005 و 2006، مسلمانان در بسیاری از کشورهای مورد بررسی "داشتن زندگی معنوی و مذهبی" را مورد تحسین قرار داده اند که نشان دهنده پایبندی صادقانه مردم این کشورها به اسلام است. در بسیاری از کشورهای مسلمان، اکثریت     می گویند دین بخش مهمی از زندگی روزمره است. نتایج در شکل زیر نشان داده شده است.  این نسبت در کشور اندونزی 99 درصد، ایران 74 درصد و انگلیس 28 درصد بوده است.

لذت از زندگی
با وجود این که تصور می شود که مسلمانان برای دستیابی به ایمان محکم، زندگی سفت و سختی را بر خود دیکته کرده اند، اما تحلیلگران گالوپ واقعیت متفاوتی را کشف کرده اند. زمانی که احساس رفاه جمعیت جهان مورد مطالعه قرار گرفت، موسسه گالوپ متوجه شد که اکثریت غالب مسلمان در بسیاری از کشورها و همچنین ایالات متحده تجربه لذت، لبخند زدن و خندیدن و لذت بردن از مزه خوب مواد غذایی، را گزارش کرده اند.
برای کسانی که به بخش هایی از جهان اسلام سفر کرده اند شهرت فیلم های کمدی سینمای مصر و شهرت بیروت در بین پایتخت هایی مثل لندن و پاریس زیاد تعجب آور نیست. 
شادی و عشق به احتمال زیاد از پیوندهای خانوادگی قوی در جوامع مسلمان است. با توجه به نقش مادر، در اسلام جایگاه رفیعی برای او در نظر گرفته شده است. در پاسخ به پرسش تعریف "مادر"، پاسخ دهندگان در نظرسنجی گالوپ 2001، بیان داشته اند که "هدیه ای از خدا؛ منبع همه چیز". این امر در میان خانواده های عرب رایج است که اگر زنی شوهرش از دنیا رفت مادر با خانواده پسرش زندگی کند.
بر خلاف تصورات رایج در مورد زندگی مسلمانان، بسیاری از مسلمانان برای آینده ای روشن- زندگی پس از مرگ-  ابراز شادمانی کرده اند. حتی در کشورهایی که مشکلات اقتصادی و سرکوب سیاسی شایع است، مسلمانان امیدوار ظاهر می شوند. اکثریت شهروندان کشورهای اسلامی مورد مطالعه می گویند که در مورد آینده خود امیدوار هستند.
وقتی از پاسخگویان در مورد آرزوهای آنها برای آینده سوال شد، شایع ترین پاسخ آمریکایی ها و مسلمانان؛ امنیت مالی بود. 16 درصد از آمریکایی و 29 درصد از پاسخ دهندگان در جوامع مسلمان با این دیدگاه موافق بوده اند..
اولویت دوم برای پاسخ دهندگان مسلمان آموزش و پرورش خوب به خصوص برای کودکان است.

منبع:

Special Report: Muslim World
Ordinary Muslims
By Dalia Mogahed, Executive Director, the Gallup Center for Muslim Studies

http://www.gallup.com/consulting/worldpoll/26410/Gallup-Center-Muslim-Studies.aspx

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir