کند و کاوهایی در باورها و نگرش های جامعه ایرانی
کند و کاوهایی در باورها و نگرش های جامعه ایرانی
3 اردیبهشت ,1390

معرفت علمی به واسطه خصایص و ویژگی‌های مختلفی از سایر معارف تمایزپذیر است. یکی از این ویژگی‌ها، خصلت تراکمی علم و معرفت علمی است. این ویژگی ناظر برتداوم نظام‌مند و خطی فرایند توسعه علم و پویایی آن است. بدین معنی که معرفت علمی در ارتباط مستقیم با شرایط و مسایل روز رشد می‌کند و تکرار در آن جایز نیست. مستندسازی فعالیت‌های علمی بر پایه همین نیاز و برای تامین کارکرد تراکم دانش علمی حائز اهمیت شمرده می‌شود، زیرا پیشرفت و توسعه علمی تنها در سایه توجه به سنت‌ها و سوابق علمی و تلاش برای فراتر رفتن از آنها امکان‌پذیر است. بنابراین ضرورت توجه به حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از آرشیوهای تحقیقاتی را بایستی یکی از ضرورت‌های توسعه دانش علمی و کاربردی ملحوظ داشت.  
هم¬چنین باید گفت ماندگاری و بقاء تولیدات علمی تنها در سایه انتشار و تکثیر آنها  امکان دارد زیرا تنها  در این صورت است که زمینه بهره‌مندی دراز مدت همگان از پژوهش‌ها و تحقیقات قبلی میسور می‌گردد. باید گفت خارج کردن تحقیقات از قفسه‌های ادارات و آرشیو مراکز پژوهشی در دنیای امروز ضرورت جدی  پیدا کرده است، چرا که این امر علاوه بر انتشار یافته‌های تحقیقاتی بدست آمده و گسترش دامنه بهره‌گیران، بتدریج موجب شکل‌گیری فضای نقد و ارزیابی  نیز خواهد شد.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به عنوان یکی از موسسات تحقیقاتی در زمینه علوم اجتماعی و پژوهش‌های پیمایشی و نظرسنجی از ابتدای تاسیس و فعالیت خود، سیاست انتشار و توزیع نامحدود داده‌ها،  اطلاعات و گزارش‌های پژوهشی خود را وجهه همت خود قرار داد و بر خلاف بسیاری از موسسات و دستگاه‌ها که به جد و بر اساس نگرش‌های بی‌مورد، حفظ گزارش‌های تحقیقی در درون موسسه را مبنای سیاست خود قرار داده‌اند، تلاش نموده به هر نحوی محققان، موسسات پژوهشی، ارباب جراید و مسئولان ذیربط را از نتایج گزارش‌های خود مطلع سازد. ناگفته پیداست که هدف اصلی ایسپا در این باره اولاً فرهنگ‌سازی و ایجاد الگو برای انتشار یافته‌های پژوهشی و ثانیاً ایجاد زمینه برای گفتگوی علمی نقد و رقابت سازنده بین محققان در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی، کمک به ایجاد فضای باز علمی در حوزه تحقیقات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نهایتاً امکان بهره‌گیری همگان از نتایج تحقیقات بوده است. بر این اساس گزارش‌های ایسپا همواره به محض تولید، سریعاً انتشار یافته و به رسانه‌ها، مسئولان و موسسات پژوهشی ارسال و نیز از طریق سایت مرکز منعکس شده است.
در میان انواع روش‌های اجرائی برای توزیع آسان و سهل داده‌ها و گزارش‌های پژوهشی، انتشار خلاصه گزارش‌های تحقیقاتی نیز از ابتدا مورد توجه بوده که متاسفانه این مهم به تاخیر افتاده است و هم ‌اکنون با تلاش پژوهشگران و اعضاء مرکز آماده انتشار شده است. انگیزه اصلی در انتشار این کتاب آگاه‌سازی عموم مخاطبان و محققان حرفه‌ای از کم و کیف گزارش‌های تحقیقاتی ایسپا ظرف پنج سال گذشته بوده و تلاش شده در این کتاب چکیده کلیه گزارش‌های مهم و قابل توجه به همراه پرسشنامه¬های آنها در دسترس  قرار گیرد. علاقمندان می‌توانند در صورت تمایل برای بهره‌مندی از نسخ کامل گزارش‌های به مرکز مراجعه نموده یا با مرکز مکاتبه نمایند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir