در آخرین نظرسنجی ایسپا بررسی شد؛ اعتماد به صدا و سیما و سایر رسانه ها
در آخرین نظرسنجی ایسپا بررسی شد؛ اعتماد به صدا و سیما و سایر رسانه ها
25 آذر ,1394

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی در یکی از آخرین نظرسنجی های ملی خود در اوایل ماه جاری(آذرماه 1394) به بررسی اعتماد مردم به رسانه های مختلف پرداخت. این طرح ملی در مناطق مختلف کشور شامل مراکر استان ها، شهرهای درجه 2 و روستاها با حجم نمونه 4390 نفر به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای انجام گرفته است.
در ابتدا به بررسی دیدگاه مردم در خصوص رسانه ملی پرداخته شد و سؤالی با این مضمون که «به نظر شما صدا و سیما تا چه حد واقعیت جامعه را منعکس می کند» پرسیده شد. نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که 29 درصد مردم کشور معتقدند صدا و سیما تا حد زیادی واقعیت جامعه را منعکس می کند و در مقابل 40 درصد مردم معتقدند صدا و سیما واقعیت جامعه را به میزان کم منعکس می کند. 30 درصد نیز نظر بینابین داشته اند. میانگین ارزیابی مردم کشور از انعکاس واقعیت توسط صدا و سیما بر روی طیف 0 تا 100 برابر با 45 است که پایین تر از نقطه متوسط طیف قرار گرفته است. نتایج نظرسنجی ایسپا نشان می دهد کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند به طرز معناداری نظر منفی تری نسبت به انعکاس واقعیت در صدا و سیما دارند به این ترتیب که 32 درصد افراد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و 25 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی معتقدند صدا و سیما به میزان زیادی واقعیت جامعه را منعکس می کند. نتایج نشان می دهد صدا و سیما در جلب اعتماد جوانان موفق عمل نکرده چرا که 23 درصد جوانان 18 تا 29 ساله کشور معتقد به انعکاس واقعیت توسط صدا و سیما هستند و این میزان برای گروه سنی میانسال (30 تا 49 ساله) برابر با 29 درصد و برای گروه سنی بالای 50 سال برابر با 39 است. 
اما نتایج مربوط به این سؤال در شهر تهران متفاوت است به این ترتیب که 23 درصد مردم شهر تهران صدا و سیما را در انعکاس واقعیت جامعه موفق دانسته و معتقدند صدا و سیما به میزان زیاد واقعیت جامعه را منعکس می کند و در مقابل 49 درصد مردم نظر عکس داشته و معتقدند صدا و سیما واقعیت را به میزان کمی منعکس می کند. حدود 28 درصد نیز نظر بینابین داشته اند و معتقدند صدا و سیما به میزان متوسطی واقعیت جامعه را منعکس می کند. میانگین ارزیابی مردم تهران از انعکاس واقعیت توسط صدا و سیما از 100 برابر با 40 است که در مجموع نشان می دهد از نظر مردم تهران انعکاس واقعیت در صدا و سیما کمتر از حد متوسط است. 25 درصد کسانی که تحصیلات دیپلم و کمتر از دیپلم دارند و 20 درصد کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند معتقدند صدا و سیما به میزان زیادی واقعیت جامعه را منعکس می کند. حدود 17 درصد جوانان 18 تا 29 ساله تهرانی، 20 درصد افراد 30 تا 49 ساله تهرانی و 33 درصد افراد 50 سال به بالا در شهر تهران معتقدند صدا و سیما به میزان زیادی واقعیت جامعه را منعکس می کند.
اما در ادامه اسم پنج رسانه (صدا و سیما، شبکه های ماهواره ای، مطبوعات، اینترنت، دوستان و آشنایان) مطرح شد و از پاسخگویان خواسته شد بگویند به کدامیک بیشتر اعتماد دارند. بر این اساس حدود 49 درصد پاسخگویان کل کشور اعلام کرده اند به صدا و سیما بیشتر اعتماد دارند. 15.4 درصد به اینترنت، 13.6 درصد به دوستان و آشنایان، 11.4 درصد به شبکه های ماهواره ای و 9.7 درصد نیز به روزنامه ها اعتماد بیشتری دارند. نکته جالب توجه در میزان اعتماد متفاوت جامعه دانشگاهی و افراد دارای تحصیلات دیپلم و پایین تر از آن است به این ترتیب که 57 درصد افراد دارای تحصیلات دیپلم و غیر دیپلم و 35.5 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به صدا و سیما نسبت به سایر رسانه ها اعتماد بیشتری دارند. میزان اعتماد جوانان 18 تا 29 ساله به صدا و سیما 40 درصد، افراد 30 تا 49 ساله 50 درصد و افراد بالای 50 سال 61 درصد بوده است.
اما نظر مردم شهر تهران متفاوت است به این ترتیب که 36 درصد مردم شهر تهران اعلام کرده اند به صدا و سیما اعتماد بیشتری دارند. 18.9 درصد به اینترنت، 18.6 درصد به روزنامه ها، 13 درصد به شبکه های ماهواره ای و 12.5 درصد نیز به اخبار دریافتی از دوستان و آشنایان اعتماد بیشتری دارند. 42 درصد افراد دارای تحصیلات دیپلم و پایین تر از آن به صدا و سیما اعتماد بیشتری نسبت به سایر رسانه ها دارند و این درصد برای افراد دانشگاهی 28 درصد بوده است. 25 درصد جوانان 18 تا 29 ساله تهرانی، 33 درصد افراد 30 تا 49 ساله و 52 درصد افراد بالای 50 سال به صدا و سیما اعتماد بیشتری دارند.
بررسی روند اعتماد مردم شهر تهران به صدا و سیما از سال 1389 تاکنون قابل تأمل است. در نظرسنجی ایسپا در سال 1389، حدود 35 درصد مردم شهر تهران گفته بودند به صدا و سیما نسبت به سایر رسانه ها اعتماد بیشتری دارند. دو سال بعد یعنی در سال 1391، میزان اعتماد به صدا و سیما در بین شهروندان تهرانی به حدود 47 درصد افزایش یافت و مجدداً پس از سه سال این میزان اعتماد کاهش پیدا کرده و به 36 درصد تنزل کرده است.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir