<p style="text-align: justify"><span style="font-size: small"><span style="font-family: Tahoma">این پژوهش آذرماه 87 به سفارش شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران (کرج)توسط ایسپا انجام شده است. در این تحقیق تلاش می‌شود تا تاثیر فعالیت‌های «مروجان فرهنگی مصرف بهینه آب» بر تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان در مورد چگونگی استفاده بهینه از آب شرب، مورد بررسی قرار گیرد. در این مطالعه از روش پیمایشی استفاده شده است و 374 نفر از دانش آموزان در کرج مورد بررسی قرار گرفتند که 7/68 درصد از پاسخگویان را، دختران و 3/31 درصد را پسرها تشکیل می‌دهند. <br />
یافته‌ها حاکی از آن است که اجرای برنامه های فرهنگی در مدارس مهم ترین منبع اطلاعاتی دانش آموزان در زمینه صرفه جویی در مصرف آب می‌باشد. 6/93 درصد از پاسخگویان به تبلیغات رسانه ای در زمینه‌ صرفه‌جویی در مصرف آب توجه می‌کنند همچنین 31 درصد دانش آموزان، صرفه‌جویی در مسواک زدن و 6/8 درصد صرفه جویی در حمام رفتن و 4/6 درصد هم باز نگذاشتن شیر آب را یادآوری کرده اند.از طرف دیگر 6 /66 درصد از پاسخگویان برنامه‌های تبلیغی آموزشی سراسری را در تغییر رفتار مصرفی خود مفید دانسته اند حال آن که این رقم در مورد برنامه های تبلیغی آموزش محلی 4/33 درصد می‌باشد. همین طور 6/74 درصد از پاسخگویان در هنگام مسواک زدن ، 4/90 درصد در هنگام حمام کردن و نیز 85 درصد در هنگام شستن دست و صورت رفتار درستی دارند .همچنین 8/50 درصد از پاسخگویان به خاطر هدر دادن آب مورد مواخذه قرار گرفته اند و به آن ها تذکر داده شده که آب را هدر ندهند.داده ها نشان می دهند که پدر و مادر دانش آموزان بیش از دیگران به هنگام هدر دادن آب به دانش‌آموزان تذکر داده اند (37 درصد) و معلم و ناظم مدرسه با 8/8 درصد، خواهر و برادر با 5/5 درصد در درجات بعدی قرار دارند. از پاسخگویان خواسته شد بگویند بهترين جمله اي را كه در مورد صرفه جويي در مصرف آب ياد گرفته‌اند از کجا یا از چه کسی یاد گرفته اند که 34 درصدپاسخگویان تلویزیون،34 درصد والدین و اعضاء خانواده ،6/5 درصد معلم و اولیاء مدرسه و 8/4 درصد کتب درسي و مجلات و روزنامه‌ها بیش از جملات دیگر ذکر شده‌اند.<br />
</span></span></p>