<p style="text-align: center"><span style="color: #0000ff"><strong><span style="font-size: small"><span style="font-family: Tahoma">مروری بر یافته¬ها و نتایج طرح‌های نظرسنجی‌ای سهمیه‌بندی بنزین در کشور</span></span></strong></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: small"><span style="font-family: Tahoma">این گزارش بر اساس جمع‌بندی یافته‌های حاصل از نظرسنجی‌های پیشین انجام شده در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و به طور خاص سه طرح انجام شده در اردیبهشت، شهریور و آبان ماه 86 تهیه شده است. نظرسنجی اردیبهشت 86؛ پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در مناطق 22 گانه شهر تهران انجام شده و جمعیت آماری آن شامل کلیه شهروندان 15 سال به بالای تهران بوده است. نظرسنجی شهریور 86 یک پژوهش مختص بررسی نظرات مردم در مورد سهمیه‌بندی در میان شهروندان 7 شهر کشور (تهران، اهواز، ایلام، یزد، تبریز، زاهدان و مشهد) با حجم نمونه 1997 نفر اجرا شده است. جدیدترین نظرسنجی نیز مربوط به آبان 86 بوده که بازهم در میان شهروندان بالای 15 سال ساکن مناطق 22 گانه تهران اجرا شده است.<br />
مهمترین یافته¬های پژوهش بدین شرح می¬باشد:<br />
• میانگین مصرف لیتر بنزین قبل از سهمیه‌بندی در اردیبهشت 86 بر اساس میانگین حسابی محاسبه شده (8/11 درصد)، میانگین مصرف لیتر بنزین بعد از سهمیه‌بندی در شهریور86 (8 درصد) این میزان در نظرسنجی آبان 86 نیز تغییر محسوسی نداشته و به عدد 05/8 درصد رسیده است.<br />
• بر اساس یافته‌های طرح اجرا شده در اردیبهشت ماه 1386 در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین به صورت ماهانه 100 لیتر (حدوداً 3 لیتر در روز)، 38.4 درصد سهمیه روزانه حدود 3 لیتر بنزین را «خیلی کم»، 34.5 درصد «کم» می‌دانند این در حالی است که تنها 21.5 درصد از پاسخگویان میزان سهمیه بنزین ماهانه را «مناسب» و 1.2 درصد «کاملاً مناسب» ارزیابی نموده‌اند. همچنین، طبق یافته‌های طرح پژوهشی اجرا شده در شهریور 86، 8/32 درصد از کل پاسخگویان گفته‌اند سهمیه در نظر گرفته شده بسیار ناچیز (خیلی کم) است، 8/40 درصد نیز آنرا کم دانسته‌اند. <br />
• بر اساس یافته‌های به دست آمده در طرح اردیبهشت 86 در رابطه با کاهش ترافیک، 39.5 درصد از پاسخگویان میزان تاثیر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بر کاهش ترافیک را «خیلی زیاد و زیاد»، 5.4 درصد «تا حدودی» و در مقابل 51.9 درصد «کم و خیلی کم» ارزیابی نموده‌اند. همچنین بر اساس نتایج پژوهش شهریور 86، 38 درصد تأثیر سهمیه‌بندی بر کاهش ترافیک را، خیلی کم و کم دانسته‌اند. اما 41.5 درصد گفته‌اند این طرح، تأثیر زیادو خیلی زیادی بر کاهش ترافیک داشته است. <br />
• بر اساس یافته¬های شهریور 1386 در رابطه با کاهش آلودگی هوا، 45.3 درصد از پاسخگویان میزان تاثیر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را بر افزایش تورم و گرانی «زیاد و خیلی زیاد»، 7.4 درصد «تا حدودی»،45.1 درصد «کم و خیلی کم» ارزیابی نموده‌اند. در مقابل، بر اساس یافته‌های طرح شهریور 86، 3/31 درصد تأثیر کمی برای سهمیه‌بندی در کاهش آلودگی هوا قائل هستند و 1/42 درصد تأثیر زیادی برای آن در نظر می‌گیرند. تعداد قابل توجهی از پاسخگویان (24 درصد) هم، تأثیر آن را نه کم و نه زیاد، بلکه بینابین می‌بینند.<br />
• بر اساس نتایج به دست آمده در اردیبهشت 86 در رابطه با تاثیر سهمیه‌بندی بر افزایش کرایه‌ها، 86.9 درصد از پاسخگویان میزان تاثیر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را بر افزایش کرایه‌ها «زیاد و خیلی زیاد»، 2.1 درصد «تاحدودی»، 7.6 درصد «کم و خیلی کم» ارزیابی نموده‌اند. در مقایسه با نتایج اردیبهشت 86، بر اساس یافته‌های حاصل از نظرسنجی انجام شده در شهریور 86، 9/70 درصد تأثیر سهمیه‌بندی بر افزایش نرخ کرایه‌ها را تأیید کرده‌اند و در مقابل 8/10 درصد تأثیر طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را بر افزایش قیمت کرایه‌ها، کم دانسته‌اند.<br />
• طبق یافته‌های حاصل از نظرسنجی انجام شده در اردیبهشت 86، در رابطه با کاهش مصرف بنزین، 42.5 درصد از پاسخگویان میزان تاثیر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را بر کاهش مصرف بنزین «زیاد و خیلی زیاد»، 8.2 درصد «تاحدودی» و 45 درصد «کم و خیلی کم» ارزیابی نموده‌اند. همچنین طبق یافته‌های حاصل آمده در شهریور86، 2/53 درصد گفته‌اند تأثیر خیلی زیاد و زیاد سهمیه‌بندی بر کاهش مصرف قابل مشاهده است و در مقابل 23 درصد این تأثیر را ملموس ندانسته‌اند که از بین آنها 7/8 درصد حتی این تأثیر را خیلی کم عنوان کرده‌اند.<br />
</span></span></p>