به گزارش روابط عمومی ایسپا در آستانه چهاردهمین سالروز تاسیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، دکتر حمید امین اسماعیلی معاون محترم پژوهشی جهاددانشگاهی طی گفت و گویی، نقطه نظرات خویش را پیرامون وضعیت نظرسنجی در ایران با سایت ایسپا مطرح نمودند. آنچه می آید گزارشی است از این گفت و گوی صمیمی و انتقادی که ضمن تقدیر و تشکر از ایشان ارائه می گردد.
خوشبختانه با گذشت زمان بهرهگیری از ابزار و روشهای علمی برای سنجش و برآورد وضعیت تحولات نگرشی و گرایشی مردم در ایران از حیث کمی و کیفی ارتقاء یافته و مورد توجه قرار گرفته و میتوان گفت افکارسنجی در ایران فرآیند تکاملی خود را طی میکند و در مورد برآیند تلاش محققان عرصه افکارسنجی میتوان این داوری را داشت که سمتگیریهای کلی نگرشی و گرایشی و علائق مردم را میتوان شناسایی کرد. هر چند هنوز پایایی یافتههای تحقیق در افکارسنجی نتوانسته است به نقطه مطلوب برسد که در این تلاش ارجمند، بیشک نقش ایسپا مهم و اساسی است. اما افکارسنجی و نظرسنجی ها نیز با موانع و مشکلاتی همراه بوده و میباشد که در مجموع میتوان این موانع را به دو گروه تقسیم کرد.
1- مشکلات ناشی از استفاده از تکنیکهای علمی، ساخت ابزار سنجش و روشهای اجرای افکارسنجی، و ... که به مجریان و اینگونه طرحها باز میگردد.
2- دسته دوم مشکلات و موانع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی که در جامعه ایرانی وجود دارد که عدم شفافیت در پاسخگویی و عدم انگیزه همکاری در بین قشرهای مختلف اجتماعی، عدم احساس امنیت در پاسخگویی دقیق صریح به سؤالات و .. باز میگردد.
به نظر می رسد در ساختارهای پژوهشی و علمی جامعه ایران مراکز افکارسنجی از استقلال و آزادی عمل مناسب برخوردار نیستند و این امر باعث دخالت عوامل و عناصر غیرعلمی در فرآیند علمی افکارسنجی میشود که منشأ بخشی از خطاهای یافتههای افکارسنجی را میتوان در این حوزه جستجو کرد. از سوی دیگر هنوز در برخی از موارد محققان این حوزه با همه تلاشی که میکنند نتوانستهاند فرآیند علمی اجرای افکارسنجی را از گرایش ها و نگرشهای سیاسی و فرهنگی خود جدا کنند و بیطرفی علمی را رعایت کنند. همچنین، تحقیقات پیمایش و افکارسنجی روشهایی سهل و در عین حال ممتنع هستند. آسانی آن باعث میشود افرادی وارد این حوزه شوند که تخصص لازم را ندارند و تصور میکنند با پرسش چند سؤال در قالب یک پرسشنامه میتوان به شناخت وضعیتهای نگرشی و گرایشی جامعه دست یافت، در حالی که این نوع پژوهشها از پیچیدگی و چند لایگی خاصی برخوردارند و که نیازمند تخصص و دقت علمی فراوانی است. این امر باعث تولید دادههای غیر علمی می شود که با گذشت زمان، با انتشار یافتههای آن منجر به بیاعتمادی نسبت به تحقیقات افکارسنجی میشود. از دیگر سو آسانی ظاهری این روش باعث میشود مراکز و گروههای متنوع به این اقدام مبادرت ورزند که این خود موجب انتشار یافتههای متناقض و بعضاً متضاد در یک موضوع و زمان یکسان شود که باعث آلودگی محیط تحقیق و بیاعتمادی بیشتر به یافتههای افکارسنجی میگردد. بنابراین به نظر می رسد نبود مراکز افکارسنجی با استقلال فکری و مالی و دارای بنیانها و گروه علمی قوی که بتواند عمده موانع اجرای طرحهای افکارسنجی را از پیشروی بردارد، از اصلیترین خلاءهای موجود در جامعه تحقیقاتی امروز ما است.
در این شرایط ، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) فرآیند تکاملی خود را طی کرده و در طی یک دهه از فعالیت توانسته جایگاه ممتازی علمی خود را در بین مراکز نظرسنجی پیدا کند، این دستاوردی ارزشمند و قابل احترام است. اما ایسپا نیز متأثر از موانع و مشکلات موجود در پیشروی مراکز افکارسنجی در ایران است و نمیتوان عملکرد ایسپا را جدای از متن کلان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران مورد نقد، بررسی و تحلیل قرار داد.
اما میتوان انتظاراتی را از مرکز افکارسنجی دانشجویان داشت از جمله:
- ایسپا باید ساختارهای علمی خود را تقویت کند و فرایند کنترل و نظارت بر اجرای طرحها را دقیقتر به اجرا گذارد و به عنوان یک مرکز خوشنام و باسابقه، فضای تخصصی این حوزه را با ایجاد ادبیات متقن و راهگشای نظری و کاربردی علمی غنی سازد.
- به نظر میرسد در ایسپا انباشت تجربیات علمی کمتر انجام میشود. تغییرات مستمر در بین محققان و مدیران، به همراه ضعف در مستندسازی تجربیات پیشینیان، ارتقاء علمی و تجربی ایسپا را دچار اختلال کرده است. از اینرو این نهاد تخصصی نتوانسته جایگاه اصلی و مورد انتظار را در کشور برای خود تثبیت کند.
- مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شجاعت لازم را برای ورود به موضوعات کلیدی جامعه را کمتر از خود نشان داده است البته این وضعیت احتمالاً به مشکلات سیاسی و عدم امنیتهای کاری افکارسنجی در کشور هم باز میگردد.
- ایسپا نتوانسته چارچوب تعاملی مناسبی را با بخشهای دیگر پژوهشی جهاددانشگاهی بخصوص حوزههای علوم انسانی برقرار کند که این امر منجر به هدر رفتن توانها و موازی کاری شده است.
- طرحهای افکارسنجی روندپژوهی تاکنون چندان در دستور کار ایسپا نبوده است، این امر باعث شده است این مرکز نتواند دادههای لازم را در مورد فرآیند و چگونگی تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در اختیار محققان و تحلیل گران جامعه قرار دهد. به نظر میرسد سازمانیابی مجدد مرکز افکارسنجی میتوان آن را به مرکز تولید دادههای استاندارد و خام پیمایشی در حوزههای اجتماعی و فرهنگی و مرکز تولید اطلاعات شناخت افکارعمومی تبدیل نماید. تولید این دادهها علاوه بر این که میتواند در مراکز تصمیم سازی و تصمیمگیری نهادهای اجرایی و قانونگذاری کشور مؤثر باشد، میتواند برای مجموع پژوهشگران و دانشگاهیان حوزه علوم اجتماعی (در تعریف کلان آن) نیز بسیار مفید و راه گشا باشد.