تحلیل رفتار انتخاباتی مردم تهران (بخش دوم)
تحلیل رفتار انتخاباتی مردم تهران (بخش دوم)
18 اسفند ,1392

- مقايسه نتايج نظرسنجي‌هاي ايسپا با صدا و سيما در خرداد 92
در نمودار زير روند آراء آقاي روحاني در خرداد ماه طبق نظرسنجي‌هاي ايسپا و صدا و سيما نشان داده شده است.

همان طور که در نمودار فوق مشاهده مي‌شود نظرسنجي‌هاي مرکز افکارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) در خردادماه (در سه مقطع) تا حدودي با نتايج صدا و سيما منطبق است. در تاريخ 11 خرداد 1392، ايسپا آراي آقاي روحاني در تهران را 6.7 درصد برآورد کرده و صدا و سيما نيز درتاريخ 13 خرداد آراي آقاي روحاني را در تهران 5 درصد برآورد کرده است. در تاريخ 16 خرداد نظرسنجي ايسپا آراء آقاي روحاني در تهران را 5.8 درصد برآورد کرده، اين در حالي است که صدا و سيما يک روز بعد در تاريخ 17 خرداد آراء ايشان را 8 درصد برآورد کرده است. در نظرسنجي تاريخ 21 خرداد (صبح سه¬شنبه) آراء آقاي روحاني در نظرسنجي ايسپا 16.8 درصد و در نظرسنجي صدا و سيما 24 درصد برآورد شده است.
در هر حال در هر دو نظرسنجي مذکور روند صعودي آراي آقاي روحاني مشاهده شده است.
- نتيجه‌گيري
بايد گفت در انتخابات سال 1392 اکثر نظرسنجي‌ها روند تغيير آراء به نفع آقاي روحاني را نشان داده‌اند. با توجه به سيال بودن بخش اعظمي از آراء در ايران در انجام نظرسنجي و تحليل آن بايد به دو نکته اساسي توجه داشت:
1.    روند تغيير آراء در ايران (تجربه اين انتخابات و انتخابات دوره‌هاي قبل) به قدري زياد است که نظرسنجي‌ها مخصوصاً در روزهاي منتهي به انتخابات بايد به طور مداوم انجام شود تا بتوان تغييرات انجام شده در آراء را به طور دقيق‌تري برآورد کرد. به عبارت ديگر سرعت انجام نظرسنجي نبايد از سرعت تغيير آراء عقب بماند؛ اتفاقي که در نظرسنجي‌هاي اين دوره افتاد. اگر شرایط لازم  برای انجام نظرسنجی در روزهای چهارشنبه یا پنج شنبه منتهی به روز انتخابات در اختیار ایسپا قرار   می¬گرفت نتایج دقیق تری از آراء کاندیداها برآورد می شد. بنابراين مي‌توان گفت سيال بودن آراء در ايران، باعث شده سرعت در انجام نظرسنجي به یکی از مهم‌ترين عوامل در نظرسنجي تبديل شود.
2.    به دليل سيال بودن آراء، نمي‌توان کسي را که تا دو روز قبل از انتخابات پيشتاز نظرسنجي‌هاست را پيروز انتخابات قلمداد کرد. تجربه ثابت کرده است کسي پيروز انتخابات است که روند صعودي را در نظرسنجي‌ها در اختيار دارد حتي اگر در آخرين نظرسنجي اول نباشد.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir