بر اساس پژوهش ميان جوانان تهراني؛ مردان بیشتر از زنان چت می کنند
بر اساس پژوهش ميان جوانان تهراني؛ مردان بیشتر از زنان چت می کنند
13 بهمن ,1392

 

ميزان استفاده از چت در جوانان مذهبي به طرز جالبي كمتر از ديگر جوانان است. 23/7 درصد از پاسخگويان علاقه زياد و خيلي زياد، 42 درصد علاقه كم و 10/7 درصد علاقه متوسطي به چت كردن دارند. شايد بتوان اين مساله را اين گونه تفسير كرد كه آنها اين محيط را سالم نمي دانند و به آن اعتمادي ندارند. اما در اين پژوهش همچنين دلايل استفاده از اينترنت و چت ميان جوانان نيز بررسي شده است. نتايج نشان مي دهد 56/1 درصد از جوانان از اينترنت استفاده مي كنند كه از ميان آنها 27/8 درصد هنگام استفاده از اينترنت چت مي كنند.
ضمن آنكه ميزان چت كردن در بين مردها به شكل معناداري بيش از زنان است. روزنامه اعتماد نوشت نتايج يك پژوهش انجام شده با جامعه آماري 800 نفر در ميان جوانان مناطق مختلف شهر تهران با موضوع بلوتوث و چت توسط وزارت ورزش و جوانان نشان مي دهد كه 43/4 درصد پاسخگويان علاقه كم و خيلي كم به بلوتوث دارند، اما 19 درصد از پاسخگويان علاقه زياد به بلوتوث دارند و 27 درصد در حد متوسط از بلوتوث استفاده مي كنند. ميزان سواد و تحصيلات افراد در اين تحقيق شامل 36/8 درصد ديپلم، 23 درصد زير ديپلم تا مقطع ابتدايي و 35/1 درصد بالاي ديپلم تا سطح دكترا هستند. همچنين 24/1 درصد پاسخگويان شاغل، 18/4 درصد دانش آموز، 21/7 درصد دانشجو، 9/5 درصد خانه دار و 6/5 درصد بيكار هستند. نتايج اين تحقيق كه در بين 800 نفر از جوانان 15 تا 29 سال كه 49 درصد آنها را مردان و 45 درصد آنها را زنان تشكيل مي دهد نشان مي دهد: ميزان علاقه به بلوتوث بازي در افراد كم سن و سال نسبت به افراد با سن بالاتر بيشتر است. ضمن آنكه علاقه افراد مجرد نسبت به افراد متاهل و بدون همسر در موضوع بلوتوث بسيار بيشتر است.
بلوتوث بيشتر در ميان جوانان همجنس
بلوتوث در ميان 28 درصد جوانان از طريق دوستان همجنس، 21/5 درصد بين افراد فاميل و آشنايان، 19 درصد افراد خانواده و 10 درصد دوستان غيرهمجنس رد و بدل مي شود. دو درصد از مخاطباني با افراد ناشناس بلوتوث بازي مي كنند. كسب نشاط و شادماني، غلبه بر تنهايي و سرگرمي و مهيج بودن از انگيزه هاي اصلي بلوتوث بازي است. پنج درصد مخاطبان اين تحقيق انگيزه خود را از بلوتوث بازي، اذيت ديگران عنوان كردند. همچنين بيشترين مكاني كه افراد اقدام به ارسال يا دريافت بلوتوث مي كنند، به ترتيب داخل خانه (28 درصد)، ميهماني ها (25/5 درصد) و اماكن عمومي (13/5 درصد) است.
موسيقي، كليپ و جوك بيشترين بلوتوث هاي ارسالي تهراني ها
ارسال و دريافت موسيقي و كليپ هاي روز با موضوعات جوك و طنز، عشقي و عاطفي، هنري و ورزشي بيشترين موضوعاتي است كه بين طرفداران بلوتوث، رد و بدل مي شود به طوري كه كه 23/5 درصد موسيقي و كليپ هاي روز را براي يكديگر ارسال مي كنند، جوك و طنز هم 21/5 درصد، عشقي و عاطفي 16/4 درصد، هنري 8/9 درصد و ورزشي 7/4 درصد در رده هاي دوم تا پنجم است. يكي از سوالات اين تحقيق ميداني درباره ميزان موافقت جوانان براي روشن كردن بلوتوث براي دريافت پيام افراد ناشناس بود كه تحقيقات نشان مي دهد: 64/2 درصد پاسخگويان تمايل خيلي كم، 9/1 درصد ميزان تمايل زياد و خيلي زياد و 12/3 درصد تمايل در حد متوسط براي روشن كردن بلوتوث داشته اند.
بلوتوث : اختلال در امنيت فردي
يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد كه 35/5 درصد پاسخگويان معتقدند از بلوتوث استفاده نادرستي مي شود، 62/1 درصد هم مخالف اين موضوع هستند كه بلوتوث بازي سبب تقويت دوستي ها مي شود. 63/5 درصد بلوتوث بازي را سبب هدر رفتن زمان مي دانند، 65/7 درصد نيز استفاده از بلوتوث را سبب اختلال در امنيت فردي و 59/2 درصد آن را سبب بي ارزش شدن اصول ديني و مذهبي مي دانند.
12 درصد افراد در چت خود را با نام مستعار معرفي مي كنند
در ميان افرادي كه چت مي كنند نيز سرگرمي، پيدا كردن دوست، غلبه بر تنهايي و مهيج بودن فضاي چت بيشترين دلايل و انگيزه است. اين در حالي است كه 12/7 درصد خود را با نام واقعي و 14 درصد خود را با نام مستعار در چت معرفي مي كنند. نتايج اين تحقيق درباره كاربردهاي چت نشان مي دهد: 53 درصد از پاسخگويان معتقدند در محيط چت اطلاعات غلط سياسي تبادل مي شود، 76درصد چت را فضايي مناسب براي كاريابي مي دانند، 58 درصد معتقدند چت سبب افزايش دانش و معلومات مي شود و 68/8 درصد معتقدند محيط چت زمينه ارتباط با جنس مخالف را برقرار مي كند. 9/64 درصد نيز چت را سبب رهايي از تنهايي مي دانند، 75/5 درصد معتقدند چت باعث گسترش شبكه روابط انسان ها مي شود، 65 درصد چت را عاملي براي آگاهي جوانان از مسائل جنسي دانسته و 73/5 درصد آن را داراي آثار مخرب براي روح و روان جوانان و 57 درصد نيز چت را وسيله يي براي پر كردن اوقات فراغت جوانان مي دانند.

 


درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir