روابط عمومی ایسپا: در ابتدا در خصوص وضعیت فعالیت ها و اجرای طرحهای نظرسنجی در شعبه و استان توضیح ارائه دهید.
در مورد اجرای طرحهای نظرسنجی در شعبه اصفهان؛ سیاست کلی ایجاد اعتماد و برقراری ارتباط فی مابین مراکز و نهادها و سازمان هاي استان جهت جهت انجام طرح های نظرسنجی است و در طول سالیان گذشته نیز این شعبه توانسته است از این حیث از جایگاه معتبری برخوردار باشد. طرحهای اجرا شده نیز تماماً جنبه کاربردی داشته که در طی آن یافتهها به گونهای توانسته است در جهت تدوین و سیاستگذاری و ارائه راهحل به سازمانها و مراکز طرف قرارداد کمک مؤثری نماید.
روابط عمومی ایسپا: شعبه شما به عنوان شعبه برتر از سوی ستاد مرکزی ایسپا در تهران انتخاب شده است، شما چه عواملی را در کسب این رتبه در میان شعب کشور مؤثر میدانید؟
همانطوریکه در سؤال قبل نیز اشاره گردید بحث اعتمادسازی و انجام طرحهایی که بتواند مقوله نظرسنجی و افکارسنجی را در بین مسوولان و متولیان مربوطه به عنوان ابزاری برای رسیدن به راهکارها و حل مسائل جا بیندازد از اهداف این شعبه بوده است. از طرف دیگر دقت در انجام کار، پردازش به موقع داده ها، وجود نیروهای فعال و دلسوز و استفاده از کارشناسان و اساتید مجرب برای انجام هرچه بهتر طرحهای ارائه شده، از عوامل مؤثر در ارتقاء و کسب رتبه در این مرکز بوده است.
روابط عمومی ایسپا: نقش مراکز نظرسنجی در تحقق خواستههای مردم و تحقق برنامهای کلان فرهنگی کشور را تاچه حدی ارزیابی می کنید؟
ارجاع به افکار و نظر عموم برای تحول و دوری گزیدن از برداشتهای حدسی و غیرمنطقی مقولهای است که در دنیای امروز مورد پذیرش واقع شده است. دارا بودن درک صحیح از طیف علائق و خواستههای مردم ، برنامهریزی منطقی و علمی، رسالت و رویکرد اصلی مراکز نظرسنجی است. از طرفی برای محقق شدن برنامههای کلان فرهنگی نیز امکان تدوین و اجرای برنامههای فرهنگی بدون مراجعه به افکار عمومی و نیازهای آنها، هدر دادن سرمایه و منابع کشور است، به نظر میرسد اگر توجه به نیازسنجی و افکارسنجی در حوزه فرهنگی از بقیه مقولهها مهم تر نباشد، حداقل همتراز با سایر نیازهای اجتماعی بایستی به آن توجه نمود. که بدون دارا بودن اطلاعات و یافتههای اولیه، دست به اقدام زدن امری غیر منطقی و غیر عقلانی است.
روابط عمومی ایسپا: جایگاه افکارسنجی و توجه و اهمیت به نظرسنجیها در استان شما چگونه است؟
توجه به افکارسنجی خوشبختانه در سطح ملی توانسته جایگاه خود را در بین مسوولان و متولیان در حوزههای گوناگون پیدا نماید، ارائه گزارش مسوولان با تکیه بر یافتههای نظرسنجی ها در سطح استان برای برنامههای کوتاه مدت و بلندمدتی است که در سطح استان بایستی اجرا شود، بر همین روال نهادها و سازمانهای گستردهای مانند شهرداری، استانداری و سایر مراکز نیز ضمن اعتماد به مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی، قائل به ارائه عملکرد خود برمبنای نتایجی هستند که از طریق نظرسنجی بدست آوردهاند.
روابط عمومی ایسپا: به طورکلی ارزیابی شما از جایگاه ایسپای واحد چیست؟
ایسپای واحد اصفهان دارای ظرفیت بالقوهای برای تبدیل شدن به یک مرکز معتبر و قابل ارجاع در سطح استان میباشد. از طرف دیگر مشارکت در طرحهای ملی نیز این واحد را برای انجام پروژههای کلان آماده نموده است، وجود نیروهای کیفی و نیز عملکرد مؤثر و کیفی این شعبه سرمایه بزرگی است که بایستی از آن به نحو احسن استفاده شود، امیدواریم بر همین روال ایسپای واحد اصفهان بتواند در سالیان آینده نیز برتری خود را حفظ نماید.
روابط عمومی ایسپا: چه برنامه و راهکاری برای ارتقاء و موقعیت مرکز افکارسنجی در استان دارید؟
تعاملات و رایزنیهای مداوم با مسوولان استان، ارائه راهکارها و مشاورههای مرتبط با افکارسنجی و نظرسنجی، انجام به موقع تعهدات در قبال کارفرمایان، ارتقاء سطح علمی طرحهای افکارسنجی و نیز موضوع بسیار مهم اعتمادسازی با انجام طرحهای مورد نیاز دستگاهها و سازمانهای حقوقی و حقیقی از برنامهها و راهکارهای پیشبینی شده برای این مرکز خواهد بود.
با سپاس از وقتی که در اختیارمان گذاشتید