یکی از ارکان مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شعب آن است. شعبه های ایسپا در تمامی استان های کشور پراکنده اند و این خود یکی از مزایای این مرکز است. در همین ارتباط و برای چگونگی فعالیت بخش امور شعب با سرکارخانم وزیرپور، مسوول بخش شعب مصاحبه ای را انجام دادیم
روابط عمومی ایسپا؛ به عنوان اولین سوال لطفا درباره ارزیابی و رتبه بندی شعب توضیح دهید.
با توجه به جایگاه شعب ایسپا در اجرای طرحهای ملی و استانی، ارزیابی وضعیت و جایگاه شعب همواره از اهمیت به سزایی برخوردار بوده است به گونهای که مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از ابتدای تاسیس به طور متوالی در راستای تلاش در جهت ارتقاء کیفی و کمی شعب اقدام به ارزیابی وضعیت شعب و رتبه بندی نموده است. در سال جدید و با توجه ویژه مسوولان مرکز به بخش شعب، در نظر داریم هر سال در دو مرحله اقدام به معرفی شعب برتر نماییم. مرحله اول در آبانماه هر سال و مرحله دوم؛ در 18 اردیبهشت ماه که مصادف با سالگرد تاسیس ایسپا است، رتبه بندی نهایی صورت می گیرد و شعب برتر در طول یکسال معرفی شده و از آنها تقدیر به عمل می آید.
روابط عمومی ایسپا؛ هدف از انجام این رتبه بندی ها چیست؟
هدف از انجام رتبه بندی مذکور افزایش انگیزه و ارتقا کیفی و کمی عملکرد شعب مرکز است. بدیهی است این گونه ارزیابی ها زمینه شناخت بیشتر شعب در خصوص نقاط قوت و ضعف را فراهم خواهد کرد.، و موجب انجام برنامه ریزی در جهت رفع ایرادات و تقویت توانمندی ها خواهد شد.
روابط عمومی ایسپا؛ ملاکهای این رتبهبندی و امتیاز دهی چیست؟
ملاکهایی که در ارزیابی شعبه و رتبه بندیها مورد توجه بوده است به شرح زیر است؛
1-نحوه تعامل شعبه با مرکز
2- تعداد طرحهای اجرا شده ملی
3- تعداد طرحهای اجرا شده استانی
4ـ میزان آشنایی با روشهای نمونه گیری و تهیه نقشه
5- رعایت اصول نمونه گیری در اجرای طرحها
6ـ نتایج ارزیابی گروه بازبینی مرکز
7ـ نتایج ارزیابی گروه نظارت میدانی و تلفنی مرکز
8ـ تکمیل و ارسال فرمها و مستندات مربوط به هر طرح به مرکز(فرم گزارش کار، فرم مشخصات پاسخگویان و...)
9- اجرای طرحها مطابق و هماهنگ با برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی مرکز
10- رعایت اصل امانتداری و صیانت از داده ها
11ـ امکانات سخت افزاری شعبه شامل فضای مناسب، رایانه، اینترنت، نقشه استان و...
در مراحل بعدی رتبه بندی، ملاکهای ذیل علاوه بر معیارهای فوق در ارزیابی لحاظ خواهد شد؛
1ـ تشکیل ماهانه شورای شعبه مطابق با آیین نامه شعب و ارسال گزارشات به مرکز
2ـ میزان بهره گیری از پرسشگران دارای تحصیلات مرتبط
3ـ برگزاری دوره های آموزشی برای پرسشگران
لازم به ذکر است هر کدام از این ملاک ها تاثیر به سزایی در جایگاه شعب خواهد داشت. به عنوان مثال مورد اول نحوه تعامل واحد با مرکز نقش مهمی در ارزیابی شعب دارد. چگونگی تعامل واحد با مرکز در اجرای طرحهای ملی که از اهمیت بسیاری برخوردارند و به لحاظ زمانبندی بایستی مطابق با برنامه مرکز صورت گیرد. از سوی دیگر نتایج ارزیابی گروه نظارت و بازبینی در ارتباط با کیفیت پرسشنامه های ارسال شده شعب و رعایت اصول نمونه گیری مطابق با چارچوب نمونه گیری مرکز که در اجرای طرحهای ملی اهمیت به سزایی دارد، تکمیل و ارسال مستندات طرحها به مرکز که در آرشیو مرکز نگهداری شده و در ارزیابی پرسشگران نقش تعیین کننده ای دارد از جمله مواردی است که در این رتبه بندی لحاظ میشود.
روابط عمومی ایسپا؛ درباره برنامه های آتی مرکز در بخش شعب توضیحاتی بفرمایید.
با توجه به اهمیت بخش شعب ایسپا در نظر داریم با اجرای برنامه ارتقاء فنی شعب زمینه لازم جهت بهبود هرچه بیشتر عملکرد و توانمندی شعب را فراهم آوریم. این برنامه در مراحل پایانی نهایی شدن است و پس از این مرحله جهت اجرا به شعب ابلاغ میشود. این طرح فنی شامل بخشهای کمی و کیفی از جمله اصلاح و ابلاغ آیین نامه شعب، افزایش توانمندی شعب در جذب و آموزش پرسشگران، بازبینی و ورود اطلاعات پرسشنامه ها، ارائه برنامه سه ساله ارتقاء فنی شعب و ... خواهد بود.
روابط عمومی ایسپا؛ و سخن آخر؟
در پایان لازم میدانم از همکاری و همراهی روسای واحدها، معاونین فرهنگی و مدیران اجرایی شعب صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.