سخنرانی سرپرست ایسپا
در جمع فرهنگیان شهرستان اسلام شهر
علی فروغی سرپرست ایسپا در مراسمی که به مناسبت هفته پژوهش در آموزش و پرورش شهرستان اسلام شهر برگزار شده بود به ارائه سخنرانی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی ایسپا در این مراسم که با حضور مدیران، دبیران و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش شهرستان اسلام شهر برگزار گردید، سرپرست ایسپا به نکاتی در خصوص اجرای یک طرح پژوهشی از آغاز تا پایان اشاره نمود.
بر اساس این گزارش فروغی در ابتدای سخنان خود گفت: روش علمی دارای سه مرحله کلی و 7 مرحله جزیی ذیل مراحل سه گانه است. سه مرحله کلی عبارتند از گسستن، ساختن و مقایسه با واقعیت.
سرپرست ایسپا در ادامه به تشریح مراحل مربوط به هر کدام از دوره های مذکور پرداخت و گفت گسستن شامل؛ پرسش آغازین، مطالعات اکتشافی و طرح نظری مسأله تحقیق است، منظور از ساختن، تدوین مدل تحلیلی است. وی افزود در مرحله مقایسه با واقعیات؛ مشاهده، تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری انجام می شود.
سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در ادامه به تشریح پیمایش و مبانی نظرسنجی به عنوان یکی از روش های تحقیق اشاره کرد و گفت: پیمایش ها عمدتاً کاربردی اند، آنها دو مزیت عمده دارند اول آن که در زمان کوتاهی انجام می شوند و دوم اینکه هزینه کمتری نسبت به سایر روش های پژوهش دربردارند.
وی افزود طرح های نظرسنجی معمولاً به چند طریق حضوری، پستی ـ تلفنی، پیامک، اینترنتی، گروهی و ... انجام می شوند.
سرپرست ایسپا در ادامه ضمن ارائه جدولی به مقایسه سه نوع پیمایش شامل پستی، تلفنی و حضوری پرداخت. وی همچنین فرایند اجرای یک طرح نظرسنجی را در ایسپا تشریح کرد.
براساس این گزارش در ادامه سخنرانی سرپرست ایسپا به موضوعات تحقیق در آموزش و پرورش پرداخت. او گفت در آموزش و پرورش از طریق اجرای طرح های نیازسنجی می توان نیازهای آموزشی، ورزشی، فرهنگی و پژوهشی را کشف کرد، از طریق اجرای طرح های رفتارسنجی می توان الگوهای تغذیه دانش آموزان، خشونت خانگی علیه فرزندان، بازی های رایانه ای و عوامل مؤثر بر مشارکت در کلاس دانش آموزان و ... را یافت.
وی افزود در طرح های اثرسنجی می توان اثر فعالیت های آموزشی، فرهنگی، پرورشی و ... را تعیین کرد و در نگرش سنجی در آموزش و پرورش می توان نوع نگرش نسبت به معلمان، نگرش دانش آموزان در خصوص آینده تحصیلی و شغلی و نگرش نسبت به فضا و جو سازمان از سوی همکاران سازمان آموزش و پرورش دست یافت.
بر اساس این گزارش در پایان سرپرست ایسپا به ارائه تعدادی از داده های نظرسنجی های پیشین این مرکز در ارتباط با دانش آموزان، وضعیت فرهنگی و آموزشی کشور و شکاف نسلی ارائه کرد.