ایسپا در سنجش افکار عمومی چقدر نقش داشته است؟
نظرسنجی و سنجش افکار یکی از راههای دسترسی به حقیقت است اما همه راهها نیست، در این روش ما سه رکن اساسی داریم که یکی از آنها پرسشگری است و یکی دیگر مردم و در نهایت تکنیکهایی که به کار میبریم؛ اولاً کار سنجش افکار باید به دست افراد آموزش دیده و ذیصلاح انجام شود و پرسشگر فردی متخصص، آموزش دیده و مجرب باشد و سوگیری نداشته باشد، چون سوگیری مهمترین آفت افکارسنجی است و اعتماد را پایین میآورد و باید در انتخاب گروههای هدف دقت کنیم تا اینکه تعمیمپذیری نتایج بالاتر رود و در این راستا اهمیت و نقش افکارسنجی و ایسپا را نمیتوان نادیده گرفت.
مزیت ایسپا را نسبت به سایر مؤسسات نظرسنجی کشور در چه میدانید؟
شاید ایسپا جزء اولین مراکز سنجش افکار به صورت حرفهای در ایران باشد که تلاش بر ارتباط بین دانشگاه و جامعه و مرکز افکارسنجی میکند و به صورت خصوصی اداره میشود اما در نظر داشته باشیم که راه طولانی برای حل مشکلات و حرفهای شدن به معنای واقعی و دقیق کلمه داریم و باید همت بکنیم.