مشارکت احتمالی ۷۵ درصدی مردم در انتخابات آینده
مشارکت احتمالی ۷۵ درصدی مردم در انتخابات آینده
29 اردیبهشت ,1392

 هوشنگ زعیم‌کهن معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی در نشست خبری جهاد دانشگاهی با موضوع «تشریح نظرسنجی انتخاباتی» این سازمان اظهار داشت: کارگروه ویژه‌ای در جهاد دانشگاهی به منظور انتخابات یازدهم شکل گرفته است که قرار است نظرسنجی‌هایی توسط مرکز افکارسنجی این سازمان انجام شود. معمولا نحوه افکارسنجی در جهاد دانشگاهی بدین صورت است که یک کارفرما و درخواست‌کننده بیرون از سازمان سفارش افکارسنجی را به جهاد می‌دهد و یا خود جهاد دانشگاهی با توجه به اهداف و مقاصدش نظرسنجی را انجام می‌دهد.

وی افزود: این نظرسنجی مربوط به انتخابات 92 تنها مربوط به نیاز جهاد دانشگاهی انجام شده است. این نظرسنجی‌ها یک نوبت در ده روز اول اسفند ماه سال گذشته در سطح ملی و همچنین نوبت دیگر نیز در روز آخر ثبت‌نام کاندیدا در سطح کشور انجام شده است و این آمار مربوط به مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و در هر شهر درجه دو یک روستا در نظر گرفته شده است و حدود 15 سوال اصلی از جامعه آماری پرسیده شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات آتی گفت: طبق نظرسنجی جهاد دانشگاهی میزان شرکت مردم در انتخابات آتی در نظرسنجی موج اول که ده روز اول اسفند ماه بود، 69.5 درصد افراد اعلام کردند که در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد.

زعیم‌کهن ادامه داد: در موج دوم که به اوایل هفته جاری مربوط می‌شود در جامعه آماری بین 0 تا 5 درصد افزایش مشارکت مردم مشاهده شده است که این میزان مشارکت به 75 درصد هم  رسیده است. در شهر تهران نیز در اسفند ماه میزان مشارکت مردم 53 درصد بوده است و در اردیبهشت ماه به 57.6 درصد رسیده است.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی با اشاره به سوالات مطرح شده در این نظرسنجی گفت: سوالاتی که در نظرسنجی پرسیده شده است بدین صورت بود که مردم معمولا تا چه اندازه اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری می‌کنند، که در اسفند ماه سال گذشته 35.1 درصد اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری می‌کردند و در اردیبهشت ماه امسال این روند به 46 درصد ارتقا یافت.

سوال بعدی نیز بدین صورت بود که مردم معمولا اخبار مربوط به انتخابات را از چه کانال‌هایی دریافت می‌کنند که 56.7 درصد صداوسیما، 15.1 درصد خانواده و دوستان و 14.3 درصد از طریق مطبوعات داخلی و وب‌سایت‌های خبری داخلی را کانال دریافت اطلاعات مربوط به انتخابات را اعلام کردند. در واقع نزدیک به 75 درصد مردم اخبار مربوط به انتخابات را از منابع اطلاع‌رسانی داخلی دنبال می‌کنند.

وی در ادامه گفت: سوال دیگری که پرسیده شد از افرادی بود که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته شرکت کرده بودند. بدین صورت که سال 88 بر چه مبنایی رای داده‌اید؟ که 24.8 درصد بر اساس مناظره‌ها، 19.9 درصد سوابق فردی، 17.1 درصد شعارها و برنامه‌های نامزدها و 13.2 درصد نظر اطرافیان را اعلام کردند. البته 3.5 درصد مردم نیز اعلام کردند که بر حسب حمایت طیف‌های سیاسی کاندیدایی خود را در انتخابات گذشته انتخاب کردند.

زعیم‌کهن  در ادامه سخنان خود تصریح کرد: سوال بعدی از جامعه آماری مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی این بود که علت اصلی آنان برای شرکت در انتخابات  92چیست؟ که در اولویت اول تکلیف شرعی، در اولویت دوم مشارکت در تصمیم‌گیری برای آینده کشور، اولویت سوم وظیفه و حق قانونی و اولویت چهارم تغییر و بهبود وضعیت موجود را علت اصلی شرکت در انتخابات عنوان کردند.

باید اولویت برنامه‌های رئیس‌جمهور آینده چه باشد؟ نیز سوال دیگری بود که از جامعه آماری مرکز افکارسنجی پرسیده شد که در اولولیت اول 42.6 درصد مردم بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال، اولویت دوم 14.6 درصد مردم ایجاد ثبات و آرامش در کشور و 13.1 درصد مردم مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کردند.

البته بالاترین طیفی که مردم انتخاب کرده بودند، نشان می‌داد که مردم مایل هستند رئیس‌جمهور آینده‌شان مستقل باشد.

وی افزود: مردم در جواب به این سوال که در تصمیم‌‌گیری‌تان در رای‌دهی چه کسانی موثر هستند؟ اعلام کردند 41.4 به تشخیص خودشان، 22.1 خانواده و دوستان، 7 درصد جریانات سیاسی و 0.9 درصد هنرمندان و ورزشکاران در رای‌دهی‌شان موثر هستند.

در ادامه این کنفرانس خبری محمد آقاسی سرپرست مرکز افکارسنجی ایسپا اظهار داشت: در جامعه آماری این سازمان 54 درصد پاسخگویان مرد و 45.8 درصد آنان خانم‌ها بودند. از این درصد 62.4 درصد متاهل و 32 درصد مجرد بودند.

وی افزود: جامعه آماری نظرسنجی از نظر تحصیلات نیز بدین صورت است که 5.4 درصد با تحصیلات کارشناسی ارشد، 20 درصد با تحصیلات کارشناسی، 28.7 درصد دیپلم و 22.7 درصد زیر دیپلم.

وی در مورد مشاغل جامعه آماری نیز اظهار داشت: در این جامعه آماری 25.6 درصد مشاغل آزاد، 24 درصد خانه‌دار، 13.5 درصد دانشجو و 6.06 درصد کارمند بودند.

زعیم‌‌کهن در پایان نشست خبری افزود: ما در ادامه میزان مشارکت را به صورت هفتگی اندازه‌گیری خواهیم کرد. مرکز افکارسنجی همچنین بعد از تایید صلاحیت‌ها موج بعدی نظرسنجی را انجام خواهد داد. بدین خاطر که جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است آمار مربوط به کاندیدا و طیف‌های سیاسی را اعلام نخواهد کرد.
خبرگزاری فارس، هوشنگ زعیم‌کهن معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی در نشست خبری جهاد دانشگاهی با موضوع «تشریح نظرسنجی انتخاباتی» این سازمان اظهار داشت: کارگروه ویژه‌ای در جهاد دانشگاهی به منظور انتخابات یازدهم شکل گرفته است که قرار است نظرسنجی‌هایی توسط مرکز افکارسنجی این سازمان انجام شود. معمولا نحوه افکارسنجی در جهاد دانشگاهی بدین صورت است که یک کارفرما و درخواست‌کننده بیرون از سازمان سفارش افکارسنجی را به جهاد می‌دهد و یا خود جهاد دانشگاهی با توجه به اهداف و مقاصدش نظرسنجی را انجام می‌دهد.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir