مصاحبه با فاطمه فلاح؛ سرپرست معاونت اجرایی ایسپا
مصاحبه با فاطمه فلاح؛ سرپرست معاونت اجرایی ایسپا
31 فروردین ,1392

روابط عمومی ایسپا: سرکار خانم فلاح لطفاً به طور خلاصه بفرمائید که وظایف عمده معاونت اجرایی چیست و چند نفر در معاونت شما مشغول به کار هستند؟
معاونت اجرایی همان‌طور که از نامش مشخص است وظایف مربوط به جمع‌آوری اطلاعات، بازبینی و استخراج سوالات باز، نظارت، ورود اطلاعات و در نهایت ویرایش و نهایی سازی فایل اطلاعات هر طرح را بر عهده دارد. که البته هر کدام از این مراحل، بخش‌های خاص مربوط به خودشان را دارند.
در حال حاضر در معاونت اجرایی، چهار بخش نمونه‌گیری، گروه پرسشگری، گروه داداه‌پردازی و امور شعب وجود دارد که در مجموع 4 نفر اصلی فعالیت دارند.
روابط عمومی ایسپا: با توجه به اجرای طرح‌های ملی در ایسپا و اهمیت تولید داده‌های معتبر، این طرح‌ها در استان‌های کشور به چه صورت می‌باشد؟
یکی از امتیازات منحصر به فرد ایسپا، داشتن 31 شعبه فعال و حرفه‌ای در سراسر کشور است که با اطمینان می‌توان گفت تجربه 12 ساله و تعداد طرح‌های انجام شده ملی، توانمندی اجرای طرح‌های بزرگ کشوری را در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت برای مرکز افکارسنجی ایجاد کرده است.
اجرای طرح‌های ملی با مدیریت از مرکز (تهران) و ارسال دستورالعمل‌ها و از سویی تجربه و تخصص مدیران اجرایی شعب استانی، منجر به آن شده که داده‌های تولید شده در سراسر کشور (مراکز استان، شهرهای درجه 2 و روستاها) از کیفیت و اعتبار برابر با تهران برخوردار باشد.
روابط عمومی ایسپا: بفرمائید که در حال حاضر، در بخش نمونه‌گیری و ورود داده ایسپا، از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌شود؟
با توجه به سابقه 12 ساله ایسپا در انجام طرح‌های نظرسنجی سعی شده است حتی‌الامکان از نرم‌افزارهای به روز با کمترین خطا و بالاترین سرعت و کیفیت استفاده شود. بر همین اساس در بخش نمونه‌گیری با استفاده از نرم‌افزارهای متداول موجود از جمله SAS، نرم‌افزار نمونه‌گیری طراحی گردید که با استفاده از روش PPS اقدام به نمونه‌گیری ترکیبی از روش‌های نمونه‌گیری سیستماتیک، خوشه‌ای و تصادفی می‌شود.
همچنین در بخش داده‌پردازی با استفاده از نرم‌افزار CSpro میزان خطا به حداقل و سرعت به حداکثر ممکن می‌رسد. ناگفته نماند که همچنین از سایر نرم‌افزارهایی چون Spss، Excel و Access هم به اقتضای شرایط هر طرح استفاده می‌شود.
روابط عمومی ایسپا: در خصوص گروه پرسشگری، نحوه جذب و آموزش پرسشگران در ایسپا توضیح می‌دهید؟
گروه‌ پرسشگری ایسپا یکی از مهم‌ترین بخش‌های این معاونت به شمار می‌آید از آنجا که پرسشگران ماحصل تلاش‌ها و زحمات ‌بخش پژوهشی را در قالب پرسشنامه تحویل گرفته لذا وارد شدن هرگونه خطا یا ایراد می‌تواند زحمات بخش‌های قبلی را هدر دهد. بنابراین یکی از بخش‌های بسیار مهم جذب و آموزش پرسشگران است. بخش پرسشگری به طور ماهیانه از طریق فراخوان همکاری اقدام به جذب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف به ویژه علوم اجتماعی، آمار و روان‌شناسی می‌کند و با انجام گزینش از طریق مصاحبه، افراد علاقمند و مستعد انتخاب و برای کلاس آموزشی دعوت می‌شوند. در کلاس آموزشی نیز با ارائه توضیحات در حوزه‌های روش تحقیق، نمونه‌گیری و پرسشگری آموزش‌های لازم جهت آمادگی برای حضور در میدان ایجاد می‌شود.
روابط عمومی ایسپا: با توجه به سبقه ایسپا در انجام طرح‌های نظرسنجی و پژوهشی، از بدو تأسیس تا کنون، چه طرح‌های شاخص اجرایی انجام شده است؟
برخی از این طرح‌ها عبارتند از:
- سنجش زندگی مطلوب در شهر تهران
- سنجش هویت دینی ـ انقلابی و اسلامی ایرانیان
- بررسی جوامع هدف آشکار سازمان بهزیستی کشور
- بررسی تغییرات فرهنگی ـ ارزشی کشور
- سنجش فساد اداری و میزان تمایل شهروندان به گزارش‌دهی و اعلام موارد فساد
- سنجش رضایت‌ مشترکین از خدمات شرکت ارتباطات سیار
روابط عمومی ایسپا: می‌توانید به مهمترین طرح‌های اجرایی مرکز در سال 1391 اشاره کنید؟
البته، این طرح‌ها عبارتند از:
- بررسی میزان رضایت شهروندان از شهرداری‌های مناطق تهران به تعداد 10000 پرسشنامه
- بررسی میزان آگاهی شهروندان نسبت به جایگاه و اهمیت استاندارد به تعداد نمونه 19500 پرسشنامه
- بررسی سبد کالای خانوارهای تهرانی به تعداد 1300 پرسشنامه
روابط عمومی ایسپا: آیا در سال 1392، برنامه‌ و طرح‌های شاخصی در دستور کار دارید؟
به طور یقین در جهت ارتقاء کیفی عملکرد معاونت اجرایی هرساله باید برنامه‌هایی با در نظر داشتن نقاط ضعف و قوت رویه‌های قبل در نظر گرفته شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت؛
- تشکیل شورای نمونه‌گیری
- جذب نیروی فعال در حوزه‌های مختلف (پرسشگری، بازبینی، نظارت و سایر حیطه‌ها)
- به‌روز رسانی جزوه آموزشی «آنچه پرسشگران باید بدانند»
- تهیه بانک اطلاعات الکترونیکی پرسشگران براساس تخصص
روابط عمومی ایسپا: ضمن تشکر از همراهی شما، در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمائید؟
نکته خاصی نیست جز اینکه ان‌شاء الله در سال جدید با اتکاء به تجربیات سالیان قبل بتوانیم از نظر کمی و کیفی به حد ایده‌آل نزدیکتر شویم. انشاء الله سال پیش‌رو سال خوش و پر از خیر و برکت برای همه اعضاء جهادگر باشد.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir