معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي عنوان كرد: 50 درصد شهروندان تهراني معتقدند مصرف كالاهاي ايراني در آينده نزديك افزايش مي‌يابد
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي عنوان كرد: 50 درصد شهروندان تهراني معتقدند مصرف كالاهاي ايراني در آينده نزديك افزايش مي‌يابد
28 اسفند ,1391

به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي؛ مهندس زجاجي گفت: براساس نظرسنجي انجام شده 2/48 درصد از پاسخگويان معتقدند در آينده نزديك مصرف كالاهاي ايراني بيشتر خواهد شد و در مقابل 7/23 درصد معتقدند مصرف كالاهايي ايراني در آينده كم خواهد شد.

وي افزود: نتايج نشان مي‌دهد كه اكثر خانوارهاي تهراني نسبت به تحقق شعار سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» خوشبين هستند و براساس اين نتايج مي‌توان اميدوار بود كه رفته رفته استفاده از كالاهاي ايراني، در سبك زندگي ايرانيان جايگاه جدي و جديدي خواهد داشت.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در ادامه به نتايج نظرسنجي در مورد «سبد كالاي خانوارهاي تهراني و نظر آنها درباره كيفيت، كالاي خارجي و داخلي اشاره كرد و گفت: نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد؛ شهروندان تهراني معتقدند، به جز لوازم بهداشتي، كيفيت كالاهاي خارجي غير از چيني بهتر از كيفيت كالاهاي ايراني است .

زجاجي تصريح كرد: ميانگين كساني كه كيفيت كالاهاي خارجي غيرچيني را بهتر از ساير كالاها مي‌دانند، حدود 59 درصد است در حالي كه اين ميزان براي كالاهاي ايراني برابر 4/28 درصد و براي كالاهاي چيني 9% درصد مي‌باشد.

وي در همين رابطه معتقد است: اگر توليد كالاي باكيفيت و قيمت مناسب، در داخل كشور مورد قبول مصرف كنندگان قرار گيرد، ديگر براي كالاهاي خارجي بازار مصرف جدي باقي نمي‌ماند و به نظر مي‌رسد اين مهم در سال جديد بايد جدي تر گرفته شود.

مهندس زجاجي درپاسخ به اين سوال كه براساس نتايج نظرسنجي صورت گرفته با وجود كيفيت پايين تر كالاهاي ايراني، بازهم شهروندان حاضرند براي حمايت از توليدات داخلي كالاهاي ايراني خريداري كنند گفت: نكته جالب اين است كه در اين نظرسنجي از پاسخگويان پرسيده شده براي حمايت از كالاهاي داخلي تا چه حد حاضرند كالاي ايراني استفاده كنند؛ حتي اگر كيفيت آن پايين تر از خارجي باشد؛ جواب 3/29 درصد از پاسخگويان به ميزان زياد و خيلي زياد و 6/21 درصد به ميزان متوسط تمايل به اين امر داشتند كه در كل ميانگين نمره افراد بر روي طيف 0 تا 100، برابر با 8/52 است كه نشان مي‌دهد از نقطه متوسط طيف بالاتر است .

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي ايجاد رقابت بين توليدكنندگان داخلي براي بالا بردن كيفيت محصول، توجه ويژه به توليدكنندگان داخلي، استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در زمينه نيروي انساني، مبارزه با قاچاق كالا و سوق دادن نقدينگي موجود در كشور به سمت توليد را برخي از اقداماتي دانست كه در تحقق شعار «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» مي‌تواند راهگشا باشد.

زجاجي در پاسخ به اين سوال كه چه راهكارهايي براي بهبود كيفيت توليد داخلي وجود دارد معتقد بود: كيفيت محصولات توليدي در يك كشور به عوامل متعددي بستگي دارد كه اين عوامل را مي‌توان به سطح درون بنگاهي، صنعت، دولت و ارتباطات بين المللي تقسيم بندي كرد.

وي ادامه داد: تلاش در راستاي بهبود كيفيت محصولات بيشتر معطوف به توليدكننگان است و از طريق عزم جدي و هدف گذاري و تلاش بي‌وقفه خواهد آمد و دولت و سياستگذاران نقش آماده سازي محيط مناسب براي رقابت ، حضور در بازار بين المللي، ايجاد زيرساخت‌هاي تجاري، قانوني و همچنين تشويق را برعهده خواهند داشت.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir