سهم برندهای ایرانی از بازار لوازم آشپزخانه چقدر است؟
برخلاف بسیاری از اظهارنظرهای مطرح شده، تازهترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان میدهد که در تعداد زیادی از لوازم برقی و آشپزخانه بیشترین سهم در بازار تهران متعلق به برندهای داخلی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایسپا در بخش لوازم برقی و آشپزخانه در مجموع وضعیت بازار 11 محصول شامل یخچال، فریزر، یخچال فریزر، ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی، چرخ گوشت، آب میوه گیری، ماکروویو، بخارپز، سماور برقی و سرخ کن را مورد بررسی قرار داده است.
در بین این محصولات به جز ماشین ظرف شویی، ماکروویو، بخارپز و سرخ کن در مورد سایر محصولات بیشترین سهم بازار در تهران متعلق به برندهای ایرانی بوده است.
در این میان یافته های قابل توجهی وجود دارد. 60.6 درصد از شهروندان تهراني فریزر، 34.3 درصد ماشین لباسشویی، 80.7 درصد ماشین ظرفشویی، 24.7 درصد چرخ گوشت، 61.5 درصد ماکروویو، 84.5 درصد بخارپز، 88.2 درصد سماور برقی، و بیش از 70 درصد سرخ کن ندارند.
می توان گفت علی رغم این که تولید لوازم برقی آشپزخانه در وضعیت نامطلوبی به سر نمیبرد، اما می توان با مدیریت صحیح تر از جمله کنترل واردات و تاکید و حمایت بیشتر از تولیدکننده داخلی وضعیت را به سمت مطلوب تری هدایت کرد.
به عنوان مثال روند تغييرات ميزان واردات يخچال و فريزر طي سالهاي 1383 تا 1387 نشانگر اين است كه از سال 1383 به تدريج واردات يخچال و فريزر افزايش يافته است، به طوری که از 222 هزار دستگاه در سال مذكور به رقم حدود 468 هزار دستگاه با نرخ متوسط رشد 20 درصد سالانه رسيده است. همچنین براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1390 تولید یخچال و فریزر در کشور با رشد 3.6 درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از 960 هزار دستگاه رسید.
روند تغييرات واردات ماشين لباسشويي نيز طي سالهاي 1383 تا 1387 به تدريج افزايشي بوده است، به طوری که از حدود 415 هزار دستگاه در سال 1383 به رقم حدود 714 هزار دستگاه با نرخ متوسط رشد 15 درصد سالانه رسيده است.
براساس نتایج نظرسنجی ایسپا، بعد از برندهای ایرانی، برندهای کره ای، ژاپنی و چینی بیشترین سهم را در بازار لوازم برقی و آشپزخانه پایتخت به خود اختصاص داده اند. در بخش یخچال 67.7 درصد، در بخش فریزر 65.1 درصد، در بخش یخچال فریزر 43 درصد، در بخش ماشین لباس شویی 43.7 درصد، در بخش چرخ گوشت 51.5 درصد، در بخش آب میوه گیری 49 درصد، در بخش بخارپز 28.7 درصد، در بخش سماور برقی 85.7 درصد و در بخش سرخ کن 18.7 درصد از بازار در اختیار برندهای ایرانی است.