بر اساس نظر سنجی ایسپا
62درصد تهرانیها پوشاک داخلی میخرند
در حالی که به اعتقاد بسیاری از فعالان صنعت نساجی و پوشاک طی چند دهه گذشته مصرف پوشاک و لباس خارجی در کشور از مصرف تولیدات داخل پیشی گرفته است، نتایج نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) خلاف آن را نشان میدهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایسپا در دو بخش یعنی پوشاک آقایان و پوشاک بانوان از خانوارهای تهرانی نظرسنجی کرده که نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که در هر دو بخش بیشترین مصرف پوشاک توسط آقایان و خانمها مربوط به محصولات تولید داخل بوده است.
در بخش پوشاک آقایان بعد از محصولات ایرانی، محصولات کشور ترکیه بیشترین مصرف را در بین خانوارهای تهرانی به خود اختصاص دادهاند، به طوری که 13.4 درصد از آنها کت و شلوار، 8.3 درصد کفش، 16 درصد پیراهن، 23.7 درصد شلوار، 22.5 درصد تیشرت، 21.9 درصد کاپشن و پالتو و 9.2 درصد لباس ورزشی را بیشتر از محصولات کشور ترکیه استفاده میکنند.
با گرفتن میانگین از درصد استفاده خانوارها از اقلام هفت گانه مربوط به پوشاک آقایان میتوان میانگین گرفت که میانگین مصرف پوشاک ایرانی در بین آقایان برابر با 62.4 درصد است.
بعد از پوشاک ایرانی، پوشاک ترکیه با میانگین 16.4 درصد رده دوم را از نظر مصرف شهروندان تهرانی به خود اختصاص داده است. کشورهای اروپایی با میانگین 6.1 درصد و کشور چین با میانگین 5.5 درصد رتبههای بعدی را در اختیار دارند.
استقبال زنان ایرانی از پوشاک داخلی
در بخش پوشاک خانمها نیز نتایج نظرسنجی ایسپا نشان میدهد که خانوارهای تهرانی، پوشاک مربوط به خانمها را نیز بیشتر از اجناس ایرانی تهیه میکنند. بعد از محصولات ایرانی، محصولات کشور ترکیه رتبه دوم را به خود اختصاص داده است؛ به گونهای که 18.4 درصد لباس مجلسی، 10.6 درصد کفش، 14.9 درصد پیراهن، 25.1 درصد شلوار، 15.1 درصد روسری و شال، 20.4 درصد کاپشن، پالتو و سویی شرت، 10.6 درصد مانتو، 3.4 درصد پارچه چادر مشکی، 12.2 درصد لباس مشکی و 7.4 درصد لباس ورزشی خود را از محصولات کشور ترکیه تامین میکنند.
با گرفتن میانگین از درصد استفاده خانوارها از اقلام هفت گانه مربوط به پوشاک خانمها میتوان نتیجه گرفت که میانگین مصرف پوشاک ایرانی در بین خانمها برابر با 62 درصد است.
نتایج نظرسنجی ایسپا درباره نوع مصرف پوشاک در بین آقایان و خانمهای تهرانی در حالی منتشر شده که به گفته بسیاری از فعالان صنعت نساجی و پوشاک مصرف محصولات ساخت ترکیه و چین در ایران در این حوزه طی چند دهه اخیر روندی کاملا صعودی داشته و حتی این موضوع حتی باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی نیز شده است.