برخلاف بسياري از تصورات رايج، تازهترين نظرسنجي انجام شده نشان ميدهد كه مصرفكنندگان ايراني در هنگام خريد كالا ملاك كيفيت را بر ملاك قيمت ترجيح ميدهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توليدكنندگان ايراني همواره اين موضوع را مطرح كردهاند كه اجناس ارزانقيمت چيني بازار محصولات توليدي آنها را در داخل از بين برده و براي مقابله با اين وضعيت خواستار افزايش تعرفههاي واردات شدهاند. اين در حالي است كه تازهترين نظرسنجي انجام شده از سوي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) نشان ميدهد كه حدود 50 درصد از خانوارهاي تهراني نخستين ملاك خود را در هنگام خريد كالا كيفيت عنوان كردهاند.
علي حاتمي - سرپرست ايسپا، در اين باره ميگويد: هرچقدر هم كه بر مصرف كالاي ساخت داخل تاكيد شود و مردم نيز به اين كار تشويق شوند، تا زماني كه كيفيت كالاها افزايش پيدا نكند، اين موضوع كارساز نخواهد نبود. بنابراين توصيه ميشود توليدكنندگان داخلي براي استقبال بيشتر شهروندان از كالاهاي ايراني بهبود كيفيت را قبل از هر اقدام ديگري در سرلوحه كار خود قرار دهند.
بعد از كيفيت كه با 50 درصد بيشترين سهم را در بين ملاكهاي خريد كالا به خود اختصاص داده است، ملاك قيمت مناسب و ارزان با حدود 25.2 درصد رده دوم و ملاك خدمات پس از فروش با 7.9 درصد رده سوم را به خود اختصاص دادهاند.
همچنين جذابيت و زيبايي كالا، خوشنامي كالا، ميزان مصرف انرژي، دسترسي آسان به كالا، تنوع مارك، تبليغات درباره كالا و ارزش اجتماعي (كلاس داشتن) نيز ردههاي بعدي را در بين ملاكهاي خريد يك كالا به خود اختصاص دادند.
به اين ترتيب ميتوان نتيجه گرفت كه دو ملاك كيفيت و قيمت بيش از 70 درصد در تصميمگيري شهروندان ايراني براي خريد يك كالا نقش دارند.
نكته جالب در نظرسنجي اسيپا اين است كه با وجود اجراي قانون هدفمندي يارانهها و تاكيدات مطرح شده مبني بر لزوم كاهش مصرف انرژي، ملاك ميزان مصرف انرژي در بين ملاكهاي خريد يك كالا توسط مصرفكنندگان ايراني در رده ششم و با سهمي معادل تنها 4.5 درصد قرار گرفته است.
تبليغات هم اگرچه در ساير كشورها نقش تعيينكنندهاي در جلب مصرفكنندگان به سمت خريد يك كالا را دارد، اما به نظر ميرسد در ايران چنين تاثيري وجود ندارد. چرا كه براساس نظرسنجي ايسپا سهم تبليغات يك كالا در تصميمگيري مصرفكنندگان براي خريد آن كالا تنها يك درصد است.