مصاحبه سرپرست ایسپا با ایسنا
مصاحبه سرپرست ایسپا با ایسنا
28 تیر ,1391

 آمارگيري ایسپا نشان داد:  نگرش مثبت 53.2 درصد تهراني‌ها به كالاهاي توليد داخل

سرپرست مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) از اتمام اجراي طرح آمارگيري بررسي سبد كالايي خانوارهاي شهر تهران توسط ایسپا و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: به زودي نتايج اين آمارگيري انتشار عمومي مي‌شود.

علي حاتمي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه بنا به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به نام "سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني" طرح آمارگيري با هدف بررسي سبد كالايي خانوارهاي شهر تهران اجرا شد، گفت: در اين راستا نمونه‌اي به حجم 1300 خانوار از سطح شهر تهران گرفته شده و اطلاعات آنها از طريق يك پرسشنامه مفصل جمع‌آوري شد.

او با بيان اين‌كه طراحي پرسش‌نامه اين طرح با حضور اساتید متخصص در این حوزه طی جلسات متعدد تدوین و نهایی شد، افزود: مراحل بعدي اجراي آمارگيري نيز بالغ بر دو هفته به طول انجاميد و در طی آن پرسش‌نامه طی مصاحبه‌های حضوری با سرپرست خانوار يا كسي كه اطلاعات كافي داشت، تکمیل شد.

وي با اشاره به اين‌كه در ادامه سال فازهاي بعدي مربوط به اين طرح يعني نگرش مردم نسبت به سال توليد ملي، انتظارات شهروندان از مسوولان و ميزان تحقق اهداف سال توليد ملي سنجيده خواهند شد، اضافه كرد: مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در سال 1380 تاسيس شد و در ابتدا فعاليت آن بيشتر مربوط به نطرسنجي‌هاي انتخاباتي بود كه در حال حاضر مركز وارد حوزه‌هاي اقتصادي و مطالعات اجتماعي و فرهنگي نيز شده است.

حاتمي با بيان اين‌كه ايسپا در زمينه نظرسنجي‌هاي انتخاباتي و رفتار انتخاباتي مردم يكي از معتبرترين نتايج را در ايران منتشر كرده كه به واقعيت نزديك بوده است، عنوان كرد:‌ در آمارگيري مربوط به بررسي سبد كالايي خانوارهاي شهر تهران اطلاعات زيادي راجع به رفتارهاي اقتصادي خانوارهاي تهراني جمع‌آوري شده است كه از آن جمله مي‌توان به ميانگين هزينه و پس‌انداز خانوارهاي تهراني در هر ماه اشاره كرد. همچنين ميزان نگرش مردم به كالاهاي توليد داخل و خارجي و تبليغات مربوط به اين كالاها و الگوي مصرف تهراني‌ها مشخص شده است.

به گفته سرپرست مركز افكارسنجي دانشجويان ايران، براساس اطلاعات به دست آمده بيش از 53.2 درصد از تهراني‌ها نسبت به كالاهاي توليد داخل نگرش مثبتي دارند و 53.1 درصد نيز پيش‌بيني كرده‌اند كه مصرف كالاهاي داخلي در آينده بيشتر مي‌شود.

حاتمي با اشاره به اين‌كه ايسپا نظرسنجي‌ها و آمارگيري‌هاي خود را به دو شكل خويش‌فرمايي و كارفرمايي انجام مي‌دهد، عنوان كرد: تمام سازمانهاي مرتبط با حوزه اقتصاد و بازار مي‌توانند از نتايج آمارگيري جديد ايسپا در برنامه‌ريزي‌هاي خود استفاده كنند. حتي شركتهاي توليدي و برند های مختلف موجود در بازار از لوازم خانگی و مصرفی گرفته تا صوتی و تصویری و خودرو و غيره نيز مي‌توانند با استفاده از نتايج اين آمارگيري جايگاه خود را در بازار رصد كنند.

به گفته سرپرست مركز افكارسنجي دانشجويان ايران، ايسپا چشم بيناي مسوولان و زبان گوياي مردم بوده و وظيفه اصلي آن توليد داده و محتوا است تا در اختيار تصميم‌گيران براي برنامه‌ريزي و سیاستگذاری قرار گيرد.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir