آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد
آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد
دوشنبه, 04 تیر,1403

 یافته‌های موج جدید نظرسنجی انتخاباتی ایسپا، که در روزهای 2 و 3 تیرماه به روش حضوری و با اندازه نمونه 4057 نفر در سراسر کشور(شهر و روستا) اجرا شده به شرح ذیل است؛

 به گزارش روابط عمومی ایسپا طبق نتایج این موج، تغییر محسوسی در میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به موج قبل (29 و 30 خردادماه) رخ نداده است. به طوری که میزان مشارکت قطعی از 42.5 درصد در موج قبلی به 43.9 درصد در نظرسنجی حاضر رسیده است. انتظار می‌رود روند میزان مشارکت مردم در طول هفته جاری تا روز برگزاری انتخابات، تغییر کند.

 

 

 

 

 

 داده‌های سه موج اخیر نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا، نشان میدهد بر خلاف میزان مشارکت، آراء احتمالی سه نامزد پر طرفدار انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین نظرسنجی ایسپا در 2 و 3 تیر ماه، نسبت به موج‌های قبلی، با تغییر همراه بوده است. این تغییر برای آقای پزشکیان، روند صعودی را طی می‌کند که نسبت آراء ایشان از 19.8 درصد در موج قبلی به 24.4 درصد در نظرسنجی حاضر افزایش یافته است. این در حالی است که نسبت آراء دو نامزد دیگر یعنی آقای جلیلی و قالیباف با کاهش مواجه شده است؛ نسبت آراء سعید جلیلی از 26.2 درصد در موج قبلی به 24 درصد در نظرسنجی حاضر کاهش داشته است. این کاهش برای آقای قالیباف نیز اتفاق افتاده است و آراء ایشان از 19 درصد در موج قبلی به 14.7 درصد در این موج تنزل یافته است.

 آنچه قابل تأمل است اینکه نسبت افراد مرددّ برای رأی به نامزدها در مقایسه با موج قبلی، افزایش جزئی داشته است. با توجه به برگزاری مناظره‌ها و تبلیغات نامزدها، طی روزهای آینده و انصراف احتمالی برخی کاندیداها، می‌توان انتظار داشت از میزان افراد مرددّ کاسته شود.

 

نتایج آراء نامزدهای ریاست جمهوری در صورت انصراف احتمالی هریک از  نامزدها در انتخابات نشان می‌دهد، با انصراف سعید جلیلی 48 درصد طرفداران وی به محمدباقر قالیباف، 15.1 درصدشان به علیرضا زاکانی و 7.9 درصد به مسعود پزشکیان رأی خواهند داد.

 در حالی که با انصراف قالیباف 33.3 درصد آراء وی، به سبد رای سعید جلیلی افزوده می،شود و 19.4 درصد به پزشکیان رأی خواهند داد. 18.5 درصد نیز گفتهاند برای جایگزینی تصمیمی نگرفته و باید برنامه نامزدهای دیگر را ببینند.

 

 

 

نمونه‌گیری درنظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا

 سابقه اجرای نظرسنجی­‌های انتخاباتی به هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (سال 1380) برمی‌گردد. تجربه اجرای دوازده دوره نظرسنجی‌­های انتخاباتی ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، پشتوانه قابل اتکا و ارزشمندی برای حرکت در مسیر علمی و ارتقاء استاندارهای فنی است.

اکنون در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ایسپا پنج موج نظرسنجی ملّی به صورت حضوری و در سطح شهر و روستاهای کل کشور اجرا کرده است. در ادامه شیوه نمونه‌گیری و انتخاب پاسخگویان در آخرین نظرسنجی تشریح می‌شود.

تعداد نمونه با هدف صرفا برآورد کشوری (نه برش­‌های استانی) و درنظرگرفتن پراکندگی لازم در سطح مراکز استان (31 مرکز استان)، شهرهای غیرمرکز استان (46 شهر) و روستاها (92 روستا)، 4000 نفر تعیین شد. تخصیص نمونه نیز در استان‌­ها متناسب با جمعیت بالای 18 سال هر استان با در نظرگرفتن نسبت جمعیت شهری و روستایی همان آن استان در نظر گرفته شد.

برای انتخاب پاسخگویان، پرسشگران در نقاط پرتردد مستقر می‌­شوند. این نقاط تا حد ممکن در سطح شهر به صورت پراکنده و در سطح روستایی نیز میدان (معبر) اصلی انتخاب شدند تا تنوع گروه‌­های مختلف اقتصادی و اجتماعی را پوشش دهد و  به عبارت ساده‌­تر پاسخگویان منتخب، معرّف جامعه مورد مطالعه باشند. در هر معبر و میدان 10 پرسشنامه تکمیل می­‌شود که این 10 نفر به صورت سهمیه‌­ای و مطابق با جدول توزیع سنی و جنسی از ساکنین همان محله انتخاب می­‌شوند. همزمان از پرسشگران خواسته می‌شود تا تعداد افرادی که حاضر به تکمیل پرسشنامه نشده‌­اند نیز ثبت کنند تا بتوان نرخ پاسخگویی نظرسنجی را محاسبه کرد.

علاوه بر این، لحاظ پراکندگی زمانی (حضور پرسشگر در صبح و بعد از ظهر)، عدم مراجعه در روزهای تعطیل، عدم استقرار در نقاط خاص مثل ورودی ایستگاه مترو، میادین تره و بار و ...، عدم تکمیل از اتباع خارجی و ... از دیگر مواردی است که در میدان از سوی پرسشگران رعایت شده است تا حتی­‌الامکان نمونه معرفی انتخاب شود.

با توجه به اهمیت و حساسیت نظرسنجی­‌های انتخاباتی، طبق روال همیشگی ایسپا، از پرسشگران مجرب و آموزش­‌دیده برای پرسشگری استفاده می‌شود. با وجود این، برای اطمینان بیشتر از صحت داده‌ها، 20 درصد از پرسشنامه­‌های تکمیل شده به صورت تصادفی مورد کنترل و ارزیابی قرار گرفت.  

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir