سخنرانی دکتر مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری؛ ایسپا طبیب دلسوز ایران
سخنرانی دکتر مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری؛ ایسپا طبیب دلسوز ایران
شنبه, 29 اردیبهشت,1403

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا، دکتر مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با ابراز مسرت از حضور در جمع جهادگران دانشگاهی گفت: از باب نگاه خود به  حوزه نظرسنجی، مایلم به چند نکته اشاره کنم؛

وی گفت: نظرسنجی به نوعی یک صنعت است. امروزه در دنیا با صنعت افکارسنجی و نظرسنجی مواجه هستیم. بنابراین زمانی که از چنین صنعت و اقتصادی صحبت می‌کنیم، بدین معناست که شما، بخشی از جریان تولید و اقتصاد آینده هستید. اقتصادی که قرار است خودش را با نیازهای آینده تطبیق دهد و چه کسی بهتر از شما که قدرت شناخت آینده را دارید.

زمانیان افزود: من باور دارم که ایسپا قدرت لیدر شدن و رهبر شدن در بازار صنعت افکارسنجی هم در ایران و هم در منطقه را دارد. این شاخصه‌هایی که دارید؛ استقلال و قدرت دقیق مخاطب‌شناسی و نبض‌سنجی در جامعه، این‌که وابستگی‌تان به نهادهای حزبی و سیاسی را به حداقل ممکن رسانده‌اید، این‌که از گستردگی شبکه سطح ملی بهره‌مند هستید، این‌ها همگی نشان می‌دهد که به اصطلاح، «موشک سر لانچر است»؛ به عبارت دیگر آماده پرواز است. به نظر من، با یک هدف‌گذاری درست در ایسپا و با یک نگاه کاملاً صنعتی و اقتصادی، ظرفیت و قدرت ما چندبرابر خواهد شد. وی افزود: شاید این حرف، حرف نابجایی نباشد که 5 سال آینده، ایسپا به این قابلیت برسد که به اقتصاد جهاددانشگاهی هم کمک کند.

دکتر زمانیان افزود: بخش دومی که امروز علاقه‌مندم به آن بپردازم، نوع نگاه خودم از منظر بخشی از دولت است. سه خواهش و سه پیشنهاد خدمتتان عرض می‌کنم. پیشنهاد اول این که یکی از مهم‌ترین مشکلات دولت‌ها برای تصمیم‌نگرفتن‌ها و یا تصمیم اشتباه گرفتن‌ها، فقدان یک ظرفیت برای مشاهده‌پذیر شدن میدان سیاست است. واقعیت عالم سیاست‌گذاری این است که زمانی که سیاست‌مدار در پشت میز تصمیم‌گیری  می‌نشیند، واقعیت میدان جامعه را نمی‌بیند. اما یک چیز دیگر هست و آن این است که مسئله جریان تصمیم‌گیری در دولت‌ها، این است که نبض واقعی میدان را نمی‌دانند. به نظر می‌رسد که انتظار ما از شما این است که به اقتضای مسائل روز، میدان واقعیت جامعه را برای سیاست‌گذار روشن کنید و آن را به یک زبان ساده‌ شرح دهید.

وی در ادامه گفت: نکته دومی که علاقه‌مندم با شما در میان بگذارم این است که یک سری مسائل در جامعه وجود دارد که شما آن را پیدا می‌کنید که ما از آن غافلیم و نمی‌شناسیم. این مسائل امروزه در دستور کار سیاست‌گذار نیست ولی شما به واسطه دسترسی به آن شبکه مویرگی در سطح کشور از آن آگاهید و می‌توانید شناسایی کنید‌ و به سیاستگذاران اطلاع دهید.

 وی در این زمینه گفت: حدس‌های هوشمندانه‌ای که شما از نظام مسائل جامعه می‌زنید، قدرت خیلی بالایی دارد و صرفاً یک حدس اولیه نیست بلکه می‌تواند به دستور کار دولت و دستگاه‌های اجرایی  تبدیل شود.

وی اضافه کرد: نکته سومی را که می‌خواهم با شما به اشتراک بگذارم، بررسی‌های شما و موسسه ما نشان می‌دهد که چالش مهم جمهوری اسلامی ایران که ریشه در سایر مشکلات در جامعه دارد، مسئله «امید به آینده» است. جامعه امروز ایران در معرض بزرگ‌ترین تهدید و جنگ شناختی است؛ جنگی که هدفش این است که جامعه ایران را به نقطه‌ای برساند که از گذشته‌اش پشیمان باشد، در حال خودش پریشان باشد و اساساً امیدی به آینده نداشته باشد. این بزرگ‌ترین پیامی است که جنگ شناختی در ایران انعکاس می‌دهد. در این زمینه همه باید فعال باشیم.

دکتر زمانیان افزود:  پروژه کلیدی ما در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پروژه‌ی «هم‌آفرینی برای خلق تصویر آینده ایران» است. جامعه نخبگانی، جامعه موثرین اجتماعی کشور و از جمله شما در ایسپا، در کنار یکدیگر بسیج شویم تا بتوانیم این ظرفیت تصویرسازی آینده ایران را در کشور ایجاد کنیم. باورم بر این است که مدل تصویرسازی آینده ایران، یک مدل هم‌آفرینی پایین به بالا است.

وی افزود: رهبری انقلاب در ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ در حسینیه امام (ره) در دیدار مردمی‌شان فرمودند ما در مسئله انسجام دل‌های مردم دچار اختلال شده‌ایم و به بهانه‌های مختلف در انسجام ملی‌مان اختلال ایجاد کرده‌ایم. این مهم‌ترین پروژه جمهوری اسلامی است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان تاکید کرد: یادمان نرود که انتخابات گذشته پیام مهمی را از سمت جامعه به حاکمیت منتقل کرد. رهبری انقلاب برای اولین‌بار با رأی ‌اولی‌ها جلسه گذاشتند. این اتفاقات به این معناست که احساس می‌شود جامعه ایرانی چه نسبتی دارد با حاکمیت تعریف می‌کند. کمک کنید تا این اتفاق تبدیل شود به یک پروژه بزرگ و اثرگذار.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir