دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
شنبه, 29 اردیبهشت,1403

 

دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی و دکتر مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به کار خود خاتمه داد.

به گزارش روابط عمومی ایسپا در این مراسم که امروز 29 اردیبهشت ماه 1403 در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد، پژوهشگران برتر ایسپا در شعب اصفهان، لرستان و چهارمحال و بختیاری معرفی شدند.

 

 

 

مسلمی نائینی رئيس جهاددانشگاهی؛

ایسپا در ارزیابی مدیران به دولت کمک کند

مجلس از عملکرد ایسپا رضایت دارد

 دکتر مسلمی نائینی رئيس جهاددانشگاهی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) از حضور دکتر زمانیان رئيس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در جمع جهادگران تشکر کرد.

دکتر مسلمی گفت: استمرار حرکت ایسپا طی 23 سال گذشته با جوان‌گرایی و کار جهادی بوده و افتخار آمیز است و از این نظر با مراکزی که شب‌های انتخابات و برای زمان‌های محدودی ایجاد می‌شوند تفاوت فراوان دارد. وی افزود این تلاش‌های ممتد منجر به پیش‌بینی نتایج انتخابات‌ها در مقاطع مختلف می‌شود. از جمله در انتخابات اخیر، ایسپا توانست با کمتر از یک درصد نتیجه را پیش‌بینی کند.

رئیس جهاددانشگاهی همچنین گفت: نقش آمار در هر تصمیم یا کاری بسیار مهم است و از اینرو می‌گویند یک ‌مشت آمار از یک خروار بحث و گفت‌و‌گو بهتر است. آمار باعث می‌شود گفت‌وگوهای ما عالمانه و بر اساس مستندات و نتایج دقیق انجام شود که این‌ کار در مرکز ایسپا به ‌صورت کامل محقق شده است.

وی در ادامه با توجه به اهمیت اجرای طرح‌های خویش‌فرمایی برای کمک به نظام تصمیم‌گیری در کشور گفت: باید بودجه اختصاصی برای اجرای طرح‌های خویش‌فرمایی  در استان‌ها اختصاص داده شود.

دکتر مسلمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمایندگان محترم مجلس مکرراً از عملکرد ایسپا در زمینه گردآوری داده‌های علمی و متقن ابراز رضایت کرده‌اند. مسلمی گفت: حفظ محرمانگی برخی از داده‌ها و رعایت اصول بی‌طرفی همواره مورد تاکید بنده بوده است و البته دوستان ما در این مرکز به این دو اهتمام جدی دارند.

مسلمی نائینی در خاتمه گفت: یکی از کارهایی که می‌توانید به سراغ آن بروید کمک به دولت در ارزیابی مدیران ‌کشور است که اگر به‌ صورت عالمانه و صادقانه انجام شود بسیار کمک‌کننده خواهد بود. به‌عنوان مثال ارزیابی عملکرد استاندارها و نظرات مردم درباره استانداری چندین بار برای چنین کاری توسط اعضای دولت از ما درخواست شده است. 

 

دکتر مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری؛

هم‌آفرینی برای خلق تصویر آینده ایران

ایسپا طبیب دلسوز ایران

در این مراسم دکتر مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با ابراز مسرت از حضور در جمع جهادگران دانشگاهی گفت: از باب نگاه خود به  حوزه نظرسنجی، مایلم به چند نکته اشاره کنم؛

وی گفت: نظرسنجی به نوعی یک صنعت است. امروزه در دنیا با صنعت افکارسنجی و نظرسنجی مواجه هستیم. بنابراین زمانی که از چنین صنعت و اقتصادی صحبت می‌کنیم، بدین معناست که شما، بخشی از جریان تولید و اقتصاد آینده هستید. اقتصادی که قرار است خودش را با نیازهای آینده تطبیق دهد و چه کسی بهتر از شما که قدرت شناخت آینده را دارید.

زمانیان افزود: من باور دارم که ایسپا قدرت لیدر شدن و رهبر شدن در بازار صنعت افکارسنجی هم در ایران و هم در منطقه را دارد. این شاخصه‌هایی که دارید؛ استقلال و قدرت دقیق مخاطب‌شناسی و نبض‌سنجی در جامعه، این‌که وابستگی‌تان به نهادهای حزبی و سیاسی را به حداقل ممکن رسانده‌اید، این‌که از گستردگی شبکه سطح ملی بهره‌مند هستید، این‌ها همگی نشان می‌دهد که به اصطلاح، «موشک سر لانچر است»؛ به عبارت دیگر آماده پرواز است. به نظر من، با یک هدف‌گذاری درست در ایسپا و با یک نگاه کاملاً صنعتی و اقتصادی، ظرفیت و قدرت ما چندبرابر خواهد شد. وی افزود: شاید این حرف، حرف نابجایی نباشد که 5 سال آینده، ایسپا به این قابلیت برسد که به اقتصاد جهاددانشگاهی هم کمک کند.

دکتر زمانیان افزود: بخش دومی که امروز علاقه‌مندم به آن بپردازم، نوع نگاه خودم از منظر بخشی از دولت است. سه خواهش و سه پیشنهاد خدمتتان عرض می‌کنم. پیشنهاد اول این که یکی از مهم‌ترین مشکلات دولت‌ها برای تصمیم‌نگرفتن‌ها و یا تصمیم اشتباه گرفتن‌ها، فقدان یک ظرفیت برای مشاهده‌پذیر شدن میدان سیاست است. واقعیت عالم سیاست‌گذاری این است که زمانی که سیاست‌مدار در پشت میز تصمیم‌گیری  می‌نشیند، واقعیت میدان جامعه را نمی‌بیند. اما یک چیز دیگر هست و آن این است که مسئله جریان تصمیم‌گیری در دولت‌ها، این است که نبض واقعی میدان را نمی‌دانند. به نظر می‌رسد که انتظار ما از شما این است که به اقتضای مسائل روز، میدان واقعیت جامعه را برای سیاست‌گذار روشن کنید و آن را به یک زبان ساده‌ شرح دهید.

وی در ادامه گفت: نکته دومی که علاقه‌مندم با شما در میان بگذارم این است که یک سری مسائل در جامعه وجود دارد که شما آن را پیدا می‌کنید که ما از آن غافلیم و نمی‌شناسیم. این مسائل امروزه در دستور کار سیاست‌گذار نیست ولی شما به واسطه دسترسی به آن شبکه مویرگی در سطح کشور از آن آگاهید و می‌توانید شناسایی کنید‌ و به سیاستگذاران اطلاع دهید.

 وی در این زمینه گفت: حدس‌های هوشمندانه‌ای که شما از نظام مسائل جامعه می‌زنید، قدرت خیلی بالایی دارد و صرفاً یک حدس اولیه نیست بلکه می‌تواند به دستور کار دولت و دستگاه‌های اجرایی  تبدیل شود.

وی اضافه کرد: نکته سومی را که می‌خواهم با شما به اشتراک بگذارم، بررسی‌های شما و موسسه ما نشان می‌دهد که چالش مهم جمهوری اسلامی ایران که ریشه در سایر مشکلات در جامعه دارد، مسئله «امید به آینده» است. جامعه امروز ایران در معرض بزرگ‌ترین تهدید و جنگ شناختی است؛ جنگی که هدفش این است که جامعه ایران را به نقطه‌ای برساند که از گذشته‌اش پشیمان باشد، در حال خودش پریشان باشد و اساساً امیدی به آینده نداشته باشد. این بزرگ‌ترین پیامی است که جنگ شناختی در ایران انعکاس می‌دهد. در این زمینه همه باید فعال باشیم.

دکتر زمانیان افزود:  پروژه کلیدی ما در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پروژه‌ی «هم‌آفرینی برای خلق تصویر آینده ایران» است. جامعه نخبگانی، جامعه موثرین اجتماعی کشور و از جمله شما در ایسپا، در کنار یکدیگر بسیج شویم تا بتوانیم این ظرفیت تصویرسازی آینده ایران را در کشور ایجاد کنیم. باورم بر این است که مدل تصویرسازی آینده ایران، یک مدل هم‌آفرینی پایین به بالا است.

وی افزود: رهبری انقلاب در ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ در حسینیه امام (ره) در دیدار مردمی‌شان فرمودند ما در مسئله انسجام دل‌های مردم دچار اختلال شده‌ایم و به بهانه‌های مختلف در انسجام ملی‌مان اختلال ایجاد کرده‌ایم. این مهم‌ترین پروژه جمهوری اسلامی است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان تاکید کرد: یادمان نرود که انتخابات گذشته پیام مهمی را از سمت جامعه به حاکمیت منتقل کرد. رهبری انقلاب برای اولین‌بار با رأی ‌اولی‌ها جلسه گذاشتند. این اتفاقات به این معناست که احساس می‌شود جامعه ایرانی چه نسبتی دارد با حاکمیت تعریف می‌کند. کمک کنید تا این اتفاق تبدیل شود به یک پروژه بزرگ و اثرگذار. 

 

حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی؛

ریل گذاری چهار سال آینده مجلس دوازدهم با استفاده از ظرفیت ایسپا

حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در ادامه این جلسه ضمن تشکر از نگاه مثبت آقای دکتر زمانیان به ایسپا گفت: جای خوشحالی است که شخصی با این سطح از دغدغه‌مندی و مساله‌شناسی در جایگاه ریاست مرکز بررسی‌های استراتژيک ریاست جمهوری قرار گرفته است.

فارسی گفت: نظرسنجی از موضوعات محبوب همه است. چون نظام تمایلات افراد جامعه را به تصمیم‌گیران نشان می‌دهد اما معمولا مسوولین نسبت به نظرسنجی خوش استقبال و بد بدرقه هستند. آنها معمولا ابتدا با یافته‌های نظرسنجی هیجانی رفتار می‌کنند اما در ادامه و در فرایند تصمیم‌گیری لحاظ کردن یافته‌ها‌ی نظرسنجی برایشان سخت می‌شود. تا الان اینطور بوده امیدواریم از این به بعد دولت مردم‌مدار آقای رئیسی این نقیصه را رفع نماید.

معاون هماهنگی جهاددانشگاهی در ادامه افزود: نظرسنجی یکی از راه‌های پر کردن خلأ بین جامعه و حکومت‌ها‌ست. اگر چنین شود تصمیمات حاکمیت، اجتماعی خواهد شد و مردم نیز توجه حاکمیت به نظرسنجی‌ها را احترام به خود می‌دانند در نتیجه به تصمیمات حکومت به بهترین شکل ممکن پایبند خواهند بود.

فارسی خطاب به همکاران ایسپا در شعب استانی به چهار نکته اشاره کرد: اول اینکه توجه به ضوابط علمی مهم است و تاکید بر اخذ پروژه نباید موجب کم‌توجهی به معیارهای روشی باشد. وی گفت: برای جوشش نظام پیشنهادات مورد نظر آقای دکتر زمانیان، اجرای طرح‌های خویش فرمایی ضروری است.

دوم؛ شعب ایسپا از تجربیات ستاد بیشتر بهره ببرند تا کارها کیفیت بالاتری پیدا کنند.

سوم اینکه؛ رتبه‌بندی سالانه شعب مهم است حتما همه‌ی واحدها به این مهم توجه داشته باشند و نکته چهارم اینکه؛ انتظار داریم شعب غیر فعال و کم کار، فعال شوند. روسا و معاونین فرهنگی واحد‌ها در تقویت ایسپا کوشا باشند.

معاون امور مجلس جهاد دانشگاهی در پایان گفت: با توجه به آغاز به کار مجلس دوازدهم، انتظار داریم نمایندگان مجلس برای احصای اولویت‌های جدید کشور و ریل‌گذاری چهار سال آینده به ظرفیت ایسپا توجه داشته باشند. فارسی گفت: ظرفیت ایسپا منحصر‌به‌فرد و ثابت شده است و لازم است همکاران ایسپا هم در شروع به کار مجلس ظرفیت‌های این مرکز را برای نمایندگان محترم تشریح کنند.

 

ابراهیم شیرعلی رئیس ایسپا؛

دچار تمرکزگرایی و ناترازی در اجرای طرح‌های نظرسنجی هستیم

 ابراهیم شیرعلی رئیس ایسپا دیگر سخنران این مراسم گفت: در باب اهمیت و ضرورت اجرای طرح‌های پیمایشی و تحقیقات افکار عمومی و همچنین نظرسنجی می‌توان فراوان سخن گفت و در این زمینه بحث و گفت‌و گو کرد. اما من در این فرصت و مجال اندک قصد دارم از جنبه و منظر عدالت و برقراری تعادل و توازن به موضوع پیمایش‌ها و نظرسنجی‌هایی که در کشور اجرا می شود، نگاه کنم.

وی افزود: به طور کلی هر چند پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های ملی به مثابه یک عامل جریان‌ساز و پیشران عمل نکرده‌اند و در نظام دانشی و علمی به بخشی از گفتمان و گفتار عمومی مبدل نشده‌اند، اما بیش از دو دهه است که به صورت نسبتاً نظام‌مند از سوی مراکز پژوهشی و افکارسنجی دولتی و عمومی در حال اجرا هستند و امید است آهنگ توسعه‌ای و تکاملی خود را حفظ کنند و این جریان رو به رشد تداوم داشته باشد.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در ادامه گفت: باید خاطر نشان کرد علی‌رغم توجه بیش از پیش به اهمیت و کارکرد پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در نظام حکمرانی کشور، بسیاری از تحقیقات کمی و پیمایشیِ اجرا شده، کمتر سطوح منطقه‌ای، استانی و محلی را مورد توجه قرار داده است. عمده‌ی کارهای تحقیقاتی در حوزه افکار عمومی و پیمایش‌های اجتماعی تنها قابلیت تعمیم به کل کشور را دارد و یا در حالت خوشبینانه پیمایش‌ها و تحقیقات اجتماعی اندکی وجود دارند که نتایج آن‌ها قابلیت تعمیم‌پذیری به استان‌های کشور را داشته باشد. بنابراین ما شاهد غیبت، طرد و کنارگذاری موضوعات و مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی منطقه‌ای یا محلی در مطالعات و تحقیقات اجتماعی کمی هستیم. به طوری که کمتر نشانی از واکاوی مسائل و موضوعات در سطوح استانی و محلی مشاهده می‌شود. این در حالی است که ما کشوری هستیم با بیش از 85 میلیون نفر جمعیت، 31 استان، 488 شهرستان با قومیت‌ها، تکثرها و تنوع‌ها.

ابراهیم شیرعلی افزود: به بیان دیگر ما دچار تمرکزگرایی و ناترازی در اجرای طرح‌های پیمایشی و نظرسنجی هستیم. در عمده پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های اجتماعی و فرهنگی مسائل منطقه‌ای و محلی غایب است و 31 استان کشور به صورت یکپارچه و واحد با طرح مسئله‌ای یکسان و چارچوبی استاندارد مورد بررسی و پژوهش واقع می‌شوند. در واقع این تمرکزگرایی در تهران، مراکز استان‌ها یا استان‌های خاص دیده می‌شود و معمولاً استان‌ها به‌طور‌کلی، شهرهای کوچک‌تر و نیز روستاها به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های بودجه، بُعد مسافت و یا ملاحظات حمل و نقل یا غفلت مسئولان و مدیران استانی و محلی کمتر در مرکز توجه تحقیقات اجتماعی و نظرسنجی‌ها هستند.

رئیس ایسپا در ادامه گفت: در چنین موقعیت و شرایطی مجموعه جهاددانشگاهی و ایسپا توانسته است با شبکه‌سازی و گسترش مرزهای نظرسنجی‌ها در سطح 31 استان کشور و با محوریت قرار دادن تمام شهرها و روستاها، تا حدودی این عدم تعادل، ناترازی و عدم یکپارچگی را جبران کند و سعی کرده است به نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطح استان و سطح محلی کمک کند و در این حوزه نقش‌آفرین باشد.

شیرعلی با اشاره به ظرفیت‌های ایسپا گفت: در سال 1402 ایسپا توانست 44 طرح را در ستاد اجرا کند و حدود 95 هزار پرسشنامه را در کل کشور تکمیل نماید. به موازات این آمار، شعب استانی ایسپا نیز در سالی که گذشت موفق به تکمیل 500/131 پرسشنامه در سطح استانی و محلی شدند.

وی افزود: علی‌رغم تمام مشکلات و محدودیت‌هایی که در سطح استان برای اجرای طرح‌های نظرسنجی و پیمایش‌های اجتماعی وجود دارد، جهاددانشگاهی و ایسپا در میدان حضور دارد و کنشگری می‌کند. جا دارد از زحمات و اقدامات همه همکاران پر تلاش و دلسوز ایسپا در استان‌های کشور که سهم مهم و کلیدی در توسعه و پیشرفت ایسپا داشتند و این شبکه‌سازی ملی ایسپا مرهون زحمات آن‌هاست، قدردانی کنم.

شیرعلی در پایان خاطر نشان کرد: در نگاه کلان و عام، هدف ایسپا انعکاس صدای جامعه و رصد تغییر و تحولات ارزشی و نگرشی جامعه در جهت کمک به فرایند سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی و حکمرانی است. این هدف در سطح استانی هم پیگیری می‌شود و در واقع شعب استانی ایسپا سعی دارند در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌‌ریزی‌های عمومی و اجتماعی در سطح استانی بازیگرانی مستقل و اثرگذار باشند. هدف از برگزاری «جشنواره تحقیقات شعب ایسپا»، توانمندسازی شعب در راستای اجرای بهینه طرح‌های پیمایشی و نظرسنجی در استان و کمک به نظام سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در این سطح است.

 

 در حاشیه این مراسم،‌ از سامانه مستندسازی ایسپا (سما) رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی ایسپا، در این سامانه همه اطلاعات مربوط به طرح‌های نظرسنجی ایسپا از تاسیس تا امروز بارگذاری خواهد شد. 

 

 

دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
دومین جشنواره تحقیقات شعب ایسپا برگزار شد
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir