به گزارش روابط عمومی ایسپا، در این مراسم رئیس جهاددانشگاهی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و تقدیر از بنیانگذاران و پیشکسوتان این مرکز گفت: در انتخابات این دوره با وجود مشکلات و پیچیدگی شرایط، شما در خصوص پیشبینی نتایج انتخابات کار بزرگی کردید و آمار ارائه شده از سوی ایسپا دقیقترین آمار بود.
وی با بیان اینکه انجام کارهای بزرگ با کمترین امکانات از بارزترین ویژگیهای جهاددانشگاهی است، خاطرنشان کرد: نداشتن آمار معتبر یکی از مشکلات اصلی کشور است و از این حیث کار مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در زمینه تولید دادههای علمی و دقیق، ارزشمند است.
استفاده از تجربیات بینالمللی و گسترش دایره همکاری با متخصصین داخلی دو خواسته دکتر نائینی از مدیریت ایسپا بود.
دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این دیدار ضمن تشکر از همکاران ایسپا بابت پیش بینی دقیق انتخابات 11 اسفند 1402 گفت: در یکی از استانها نمایندهای که چندین دوره عضو مجلس خبرگان رهبری بوده با استمداد از ایسپای استان وضعیت آرای خود را بررسی کرده و بر این اساس از حضور در عرصه رقابت منصرف شده است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: این تصمیم بیانگر اعتماد مسئولان کشور به جهاددانشگاهی است.
در ابتدای این جلسه ابراهیم شیرعلی رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گزارش عملکرد این مرکز در سال 1402 را ارائه کرد. وی گفت: امسال 43 طرح پیمایشی و نظرسنجی اجرا کردهایم. سهم طرحهای کارفرمایی، 28 طرح از کل 43 طرح انجامشده است. تعداد طرحهای خویشفرمایی نیز به 15 طرح رسیده است. شیرعلی افزود: طرحهای خویشفرمایی، طرحهایی هستند که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران و جهاددانشگاهی، خود طراحی پژوهش و تدوین آن را به عهده گرفتهاند و با بودجه ایسپا، انجام میشوند. بعد از اتمام این پژوهشها، گزارشهای بدستآمده به مسئولین، نهادها و سازمانهای مرتبط با موضوع نظرسنجیِ انجامشده، ارسال خواهد شد.
وی افزود: از 43 طرحی که انجام دادیم، 19 طرح آن در حوزه فرهنگی و اجتماعی، 15 طرح در حوزه سیاسی و 9 طرح نیز در حوزه اقتصادی بوده است. از مجموع طرحهای خویشفرمایی که انجام شده است، 1670 گزارش برای مسئولین، سیاستمداران در سازمانها ونهادهای مختلف، با درنظر گرفتن محتوا و موضوع پژوهش، ارسال کردهایم.
رئیس ایسپا همچنین گفت: در حال حاضر حداقل با 350 پرسشگر در سطح 31 استان کشور همکاری میکنیم. اکثر این پرسشگران، دانشجویان و افراد جوانی هستند که جذب بدنه جهاددانشگاهی شده و در آنجا رشد کردند. وی افزود: در 43 طرح انجامشده، 92 هزار پرسشنامه توسط ستاد مرکزی تکمیل کردهایم. شعب ما نیز امسال، 104 طرح نظرسنجی را در سطح استانی، منطقهای و محلی اجرا کردند که در طی این طرحها، 131 هزار پرسشنامه تکمیل شده است.
وی گفت: آخرین موج نظرسنجی انتخاباتی ما 5100 نمونه داشت که با وجود بارش سنگین برف و باران در سراسر کشور پرسشگران ما پای کار بودند و در مدت 48 ساعت 5100 پرسشنامه را در 31 استان کشور بهصورت حضوری تکمیل کردند. در این موج، به بیش از 200 منطقه برای پرسشگری مراجعه شد و در کمتر از 48 ساعت گردآوری اطلاعات و دادهها در سطح کشور انجام شد بهطوریکه در همان شب، این داده به خروجی تبدیل شد و صبح روز بعد یعنی چهارشنبه 9 اسفندماه این گزارش در همه رسانهها منتشر شد.
وی با اشاره به انتشار یافتههای آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا افزود: انتشار دادههای آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا نتیجه اعتماد من به همکارانم در سراسر کشور بود. این کار به دلیل دارا بودن ریسک بالا معمولا توسط مراکز نظرسنجی رسمی انجام نمیشود و بیشتر مراکز بعد از معلوم شدن نتیجه انتخابات از سوی وزارت کشور خود را صاحب نزدیکترین پیشگویی معرفی میکنند در حالیکه ما دو روز پیش از برگزاری انتخابات، نتایج به دست آمده را در دو سطح تهران و ملی منتشر کردیم که با آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور کمتر از یک درصد فاصله داشت.
ابراهیم شیرعلی رئیس ایسپا در ادامه گفت: با توجه به 23 سال سابقه ایسپا در پیشبینی رفتار سیاسی مردم ایران از طریق اجرای طرحهای نظرسنجی متعدد، انشاءالله میز رصد و پایش رفتار سیاسی مردم ایران با حضور متخصصین تأسیس میشود.
رئیس ایسپا در ادامه گفت: در سال سپری شده، چند پیمایش ملی را نیز انجام دادیم که چون در بین نظرسنجیهای انتخاباتی اجرا شدند، خیلی دیده نشدند. از جمله این طرحها طبق توافقاتی که جهاددانشگاهی با سازمان ملی استاندارد دارد، یک طرح ملی با 12 هزار نمونه در سطح 31 استان کشور در پاییز امسال اجرا کردیم هماکنون نیز مجددا طرح دیگری با سازمان ملی استاندارد قرار است که شروع شود. پیمایش ملی دیگری با عنوان عادت مطالعه ایرانیان را با 5 هزار نمونه در سطح 31 استان کشور اجرا کردیم. وی افزود: ما رفتار مردم در ماه محرم و همچنین نگرش زائران ایرانیِ شرکتکننده در مراسم پیادهروی اربعین حسینی را نیز در طول این مدت انجام دادیم. لازم به ذکر است که مرکز افکارسنجی، هر ساله این دو موضوع را مورد سنجش قرار میدهد. برنامه آینده ما برای سال بعد این است که برای محرم و صفر، به صورت منسجمتری یک میز تخصصی برای بحث اربعین و رفتار دینی مردم در ماه محرم تشکیل بدهیم تا بهصورت تخصصیتر به این مسئله بپردازیم. گزارش دیگری را نیز در حوزه رسانههای اجتماعی تولید کردیم که شامل میزان استفاده از پلتفرمها، به تفکیک داخلی و خارجی بوده است.
شیرعلی در ادامه ارائه گزارش عملکرد سالانه ایسپا در سال 1402 گفت: ما در حوزه بازاریابی و اقتصادی نیاز داریم تا تحولی در ایسپا صورت گیرد. نیاز داریم که رو به جلو حرکت کنیم. همانطور که در حوزه سیاسی و اجتماعی حرفی برای گفتن داریم، نیاز داریم تا در حوزه تحقیقات بازاریابی و اقتصادی هم بتوانیم خودمان را نشان دهیم.
وی افزود: ما همچنین نیازمند دریافت مجوز در حوزه رصد و پایش فضای مجازی نیز هستیم. طی امسال دو گزارش در حوزه فضای مجازی تهیه و تدوین کردهایم. این امر نیازمند این است مجوزهای لازم را اخذ کنیم تا بتوانیم در حوزه فضای مجازی این پایشگری را به صورت تخصصی و حرفهای اجرا کنیم.
در پایان این مراسم، متولیان انجام نظرسنجیهای انتخاباتی ایسپا از سوی رئیس جهاددانشگاهی مورد تقدیر قرار گرفتند. مدیران اجرایی ایسپا در استانها نیز که با حضور آنلاین در این جلسه حاضر بودند، از دغدغههای خود با رئیس جهاددانشگاهی سخن گفتند.