منابع هویتیابی نسل جدید متنوع شده است
نشست نسل جدید و تغییرات اجتماعی در ایران برگزار شد
اولین نشست از سلسله نشستهای نسل جدید و تغییرات اجتماعی در ایران با موضوع نسل جدید و زندگی روزمره در ایسپا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ایسپا در این نشست دکتر محمد مهدی خویی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طبایی و خانم دکتر افسانه کمالی عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا به سخنرانی پرداختند.
محمد مهدی خویی با اشاره به این نکته که منابع هویت یابی نسل جدید متنوع شده است، نقش رسانهها را در این زمینه مهم ارزیابی کرد. او افزود نسل جدید به عکس نسلهای پیشین از رسانهها، افسون زدایی کرده است و به عبارتی نسل جدید تفاوتها را معنا ببخشد و از این جهت با نسلهای پیش از خود متفاوت است. عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت مصرف رسانهای نسل جدید موجب پیشرو شدن این افراد شده تا جاییکه نمیتوان هر محتوای رسانهای را به آنان قبولاند. به عبارت دیگر رسانهها نمیتوانند به راحتی بر سر این نسل کلاه بگذارند.
خویی همچنین گفت: مساله نسل جدید جدال با تعیین سبک زندگی از بالاست.
نسل، دوره یا سن؟
افسانه کمالی عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا نیز در این نشست گفت: پیش از سخن گفتن و انجام پژوهش درباره نسل جدید ابتدا لازم است تفاوت بین سه واژه نسل، دوره یا سن تدقیق شود.
وی با اشاره به این نکته که نسل جدید را نمیشناسیم افزود: باید روشن کنیم بین این نسل و نسلهای پیش از خود شکاف وجود دارد یا تفاوت؟ فهم این موضوع در حل مسائل نسل جدید موثر است. عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت اتفاق تازهای در نسل جدید نیفتاده و فرمانناپذیری نسل جدید همواره و در گذشته نیز وجود داشته است.
فاطمه فلاح دبیر این نشست در ابتدای جلسه با اشاره به مغفول ماندن گروه سنی زیر 18 سال در بسیاری از پژوهشهای کشور گفت: فقدان پژوهشهای تجربی منسجم و ضعفهای نظری و تحلیلی سبب شده تصویری دقیق از الگوهای فرهنگی، ارزشها و نگرشهای اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی نسل جدید نداشته باشیم. در برخی موارد نیز دادههای لازم در دسترس بوده اما تاثیر چندانی بر چارچوبهای سیاستی نگذاشته است.
وی در پایان جلسه نیز پس از جمعبندی مباحث مطرح شده ابراز امیدواری کرد در پژوهشهای تجربی آتی نسل جدید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. به عبارتی ضرورت فهم دنیای ذهنی نوجوانی و شناخت دیدگاه و ارزشها و نگرشهای نوجوانان به عنوان یکی از محورهای پژوهش محققان و متولیان و مسؤولان فرهنگی قرار بگیرد.