به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر روحالله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی سهشنبه 31 خردادماه در بازدید از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با اشاره به مفهوم و تفاوتهایی که بین افکارسنجی، نظرسنجی و باورسنجی وجود دارد از آنها بهعنوان بسترهای تصمیمگیریهای بزرگ نام برد و گفت: بسترهای فناوریهای نرم در ایسپا وجود دارد و این مرکز باید برنامههای خود را در سالهای آینده استفاده از فناوریهای نرم در افکارسنجی قرار دهد.
وی با بیان اینکه فناوری افکارسنجی در دنیا پیشرفتهای قابلملاحظهای داشته است افزود: بهرهگیری از هوش مصنوعی برای به دست آوردن اطلاعات جذابتر در دستور کار قرار گرفته است و میتوان با کنار هم قرار دادن دادههای آماری و تحلیل دادههای اجتماعی و آمارهای شبکههای ارتباطی تلفن همراه، تراکنشهای بانکی، دوربینهای شهری و ... تحلیلهای خوبی از رفتار مخاطبان به دست آورد و در کنار آن با بهرهگیری از هوش مصنوعی، پیشبینی نیز داشته باشیم.
چرخه توسعه دانش شامل علم، فناوری و نوآوری است
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه فناوری را خیلیها انجام میدهند،اما مهم نوآوری است ادامه داد: چرخه توسعه دانش شامل علم، فناوری و نوآوری است که آمار، ریاضی و ... را میتوان نمونه از علم دانست، اما افکارسنجی که خروجی فناوری است از چند علم تشکیل شده و با بهرهگیری از نوآوری که خود ترکیب چند فناوریست، محصول به دست میآید.
دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه در حوزه سختافزاری شاهد فعالیت بینرشتهای هستیم گفت: در حال حاضر علوم اجتماعی، ریاضی، آمار، علوم رایانه و بسیاری از رشتههای دیگر در کنار هم قرار گرفتهاند که این کنار هم قرار گرفتنها اتفاقات خوبی را رقمزده است.
توسعه دپارتمانها و شرکتهای مستقل زیرمجموعه ایسپا
وی با بیان اینکه مرکز افکارسنجی ایسپا میتواند همانند یک پژوهشکده فعالیت کند ادامه داد: زمانی تنها هدفمان تولید و تحلیل داده است، اما رفتار ایسپا نشان میدهد که به این موضوع اکتفا نکرده و این توانایی وجود دارد که شاهد زایش و توسعه دپارتمانها و شرکتهای مستقل زیرمجموعه این مرکز باشیم.
رییس جهاددانشگاهی با تاکید به اینکه ایسپا باید در جهت معرفی برند خود بیشتر بکوشد عنوان کرد: نام ایسپا با سابقه درخشان ۲۱ ساله نباید فقط تداعیکننده مباحثی چون نظرسنجیهای انتخاباتی و سیاسی محدود شود و اقتصاد کلان و توجه به موضوعاتی همچون تحقیقات بازار از ظرفیت بسیاری برای فعالیت دارند که اقداماتی در این رابطه در ایسپا آغاز شده که نیازمند توسعه بیشتر است.
ایسپا میتواند از سایر ظرفیتهای جهاددانشگاهی استفاده کند
دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایسپا میتواند فعالیتهایش را در حوزه تحلیل دادههای اقتصادی و تحقیقات بازار توسعه دهد گفت: از این طریق امکان درآمدزایی از طریق انجام تحقیقات بازار برندها و شرکتهای خصوصی و یا تحلیل و پیش بینی دادههای کلان اقتصادی برای بخش دولتی وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه ایسپا میتواند از سایر ظرفیتهای جهاددانشگاهی نیز استفاده کند افزود: بعضی از تحقیقات و نظرسنجیها را فقط جهاددانشگاهی میتواند انجام دهد و با بهرهگیری از توان هیاتعلمی و کارشناسی این نهاد در حوزه بهداشت، سلامت، علوم انسانی و... میتوان باعث همافزایی بیشتر در تولید محتوا و اطلاعات کیفیتر شد.
معرفی ساختارها و روشهای فعالیت در ایسپا
در این بازدید مهدی رفیعی بهابادی رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز به معرفی ساختارها و روشهای فعالیت در این مرکز جهاددانشگاهی پرداخت و از مراجعه حضوری و تلفنی بهعنوان دو روش گردآوری اطلاعات نام برد.
وی با بیان اینکه ایسپا با طراحی یک نرمافزار استفاده از فرآیند کاغذی را در نظرسنجیها حذف کرده است گفت: از این طریق هم سرعت و هم دقت نظرسنجیها افزایش یافته است.
رفیعی با بیان اینکه ایسپا در تمام استانها فعالیت دارد ادامه داد: بازتاب اجتماعی مسائل روز در افکار عمومی، نظرسنجیهای منطقهای، پیمایشهای مقیاس بزرگ، تدوین شاخص و پایش افکار عمومی، رصد پیمایشها و نظرسنجیهای خارجی و طرحهای کارفرمایی عمده موضوعات فعالیت این مرکز است و از نظرسنجیهای انتخاباتی، سنجش دینداری و فرهنگ سیاسی مردم، ارزشها، کیفیت زندگی و نگرش جوانان درباره ازدواج، مصرف مواد مخدر، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و ... نیز میتوان بهعنوان طرحهای شاخص ایسپا نام برد.