نظرسنجی اربعینی ایسپا؛ رضایت از مرزها و نارضایتی از ارز
به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) برای سومین سال اقدام به انجام نظرسنجی از زائران شرکت کننده در پیاده روی اربعین حسینی نمود. این نظرسنجی از افرادی بوده است که برای ورود به کشور مرزهای زمینی(شلمچه، چزابه و مهران) را انتخاب کرده اند. این نظرسنجی با حجم نمونه 1491 نفر بین روزهای 6 تا 11 آبان ماه سال جاری انجام شده است.
نتایج نظرسنجی نشان می دهد در مجموع زائران از ساماندهی مرزها هنگام خروج و ورود رضایت داشته اند به گونه ای که حدود 62 درصد زائران شرکت کننده در نظرسنجی ساماندهی مرزها هنگام خروج را خوب و خیلی خوب توصیف کرده اند و 28 درصد نیز عملکرد مسئولین در این زمینه را متوسط ارزیابی کرده اند. همچنین 66 درصد زائران ساماندهی مرزها هنگام ورود به کشور را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده اند و حدود 27 درصد ارزیابی متوسطی در این زمینه داشته اند. 66 درصد عملکرد دولت در دایر کردن ایستگاه های صلواتی دولتی را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده اند و 54 درصد خدمات درمانی اورژانس و هلال احمر را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده اند و 31 درصد در این زمینه ارزیابی متوسط داشته اند.
اما یکی از خدماتی که امسال به زائران اربعین از سوی دولت ارائه شد ارائه ارز(دینار) مسافرتی بود. ثبت نام ارز مسافرتی از طریق پیام رسان بله صورت گرفت که در این زمینه 47.6 درصد زائران از این اقدام (یعنی ثبت نام ارز مسافرتی از طریق پیام رسان بله) اظهار نارضایتی کرده و 45.3 درصد اظهار رضایت کرده اند. 7.1 درصد پاسخگویان نیز در این زمینه نظری نداشته اند. مطابق نتایج نظرسنجی 43.5 درصد زائرانی که مسیر زمینی را برای برگشت به کشور انتخاب کرده اند ارز مسافرتی دریافت کرده و مابقی دریافت نکرده اند. فقط 19 درصد زائران میزان ارز مسافرتی را مناسب و خیلی مناسب دانسته و 46 درصد این میزان را ناکافی دانسته اند و مابقی نظر بینابین داشته اند.
در مجموع 15 درصد پاسخگویان از فرایند دریافت ارز مسافرتی رضایت زیاد و خیلی زیاد داشته اند، 47 درصد رضایت کم و خیلی کم داشته و 31 درصد نیز رضایت متوسطی در این زمینه داشتهاند. مابقی پاسخگویان به این سؤال پاسخ مشخصی نداده اند. میزان رضایت بر حسب کسانی که ارز مسافرتی دریافت کرده اند نشان می دهد 27 درصد دریافت کنندگان ارز دولتی از فرایند دریافت دینار، رضایت زیاد و خیلی زیاد، 38.2 درصد رضایت متوسط و 34 درصد رضایت کم و خیلی کم داشته اند.