نتایج نظرسنجی ایسپا؛ افزایش مصرفکنندگان بازیهای رایانهای به 28 میلیون نفر/ مصرف بازیهای دیجیتال دو برابر سرانه مطالعه کتاب
در نشست خبری انتشار اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال، ضمن اعلام افزایش سهم بازار ملی و مصرفکنندگان بازیهای رایانهای کشور به 28 میلیون نفر، به دو برابر بودن مصرف بازیهای دیجیتال نسبت به سرانه مطالعه کتاب در کشور و استفاده 31 دقیقهای هر ایرانی در روز از بازی رایانهای اشاره شد.
به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از ایکنا؛ نشست خبری انتشار شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران امروز 10 تیرماه با حضور حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و سیدمحمدعلی سیدحسینی، معاون پژوهش این مرکز برگزار شد.
کریمی قدوسی در ابتدای این نشست با اشاره به آمار منتشر شده این مرکز با توجه به پیمایش 2 ساله مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گفت: طبق یافتههای گزارش نمای باز سال 1396 از جمعیت 81 میلیون نفره کشور ایران از هر 100 ایرانی 35 نفر بازیکن هستند. به این ترتیب 28 میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد، که نرخ رشد مرکب سالانه آن 12 درصد است. این نرخ رشد بیانگر گسترش استفاده از بازیهای موبایلی و تلفن همراه در کشور است. همچنین این آمار نشان میدهد که بازیهای آنلاین مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ازمجموع بازیکنان بازیهای رایانهای در کشور حدود 74 درصد مبتدی، 18درصد نیمه حرفهای و 8 درصد حرفهای هستند. در سال 96 نیز حدود 88 درصد از مجموعه بازیکنان بر پلتفرم موبایل، 25 درصد پلت فرم رایانه و 18 درصد پلت فرم کنسول بازیهای خود را انجام میدادند؛ که در مجموعه این آمار نرخ رشد استفاده از کنسول بیشترین رشد را داشته است. البته نکته جالب این است که 90 درصد بازیکنان این کنسولها مردان تشکیل میدهند که میتوان آن را یک پلت فرم مردانه دانست.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تاکید بر اینکه نیمی از بازیکنانی که از تبلت استفاده میکنند کودکان زیر 12 هستند، افزود: نسبت تفکیک جنسیتی مردان و زنان تفاوت چندانی در مقایسه با سالهای گذشته نکرده است. در این آمار ۶۵ درصد از استفادهکنندگان را مردان و 35 درصد را زنان تشکیل میدهند. همچنین میانگین سنی بازیکنان در سال 96 حدود 19 سال است که نشان از توسعه گوشیهای تلفن همراه و رشد جمعیت دارد. کریمی قدوسی تصریح کرد: از هر 100 زن در ایران 24 نفر بازیکن و از هر 100 مرد در ایران ۴۵ نفر بازیکن هستند. در هر خانوار ایرانی به طور متوسط 1 نفر بازی دیجیتال انجام میدهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی 19 سال است. در میان بازیکنندگان 31 درصد را کودکان زیر 12 سال، 36 درصد را نوجوانان 12 تا 19 سال، 26 درصد را جوانان 20 تا 34 سال، ۶ درصد را میانسالهای 3۵ تا ۵9 سال و یک درصد را کهنسالهای بالای 60 سال تشکیل میدهند. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: از جمعیت بازیکنان ایرانی 77 درصد از گوشی هوشمند، 31 درصد از تبلت، 20 درصد از رایانه شخصی، 11 درصد از لپتاپ، 18 درصد از کنسول خانگی و 2 درصد از کنسول دستی استفاده میکنند. همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که درآمد بازار بازیهای دیجیتال کشور 920 میلیارد تومان بوده است که سختافزار و نرمافزار را شامل میشود.
395 میلیارد تومان، صرف خرید بازی شده است
کریمی قدوسی با بیان اینکه حدود 18 درصد از بازیکنان کشور خریدار نرمافزار (بازی) هستند و متوسط سن خریداران بازی نیز 18 سال است، ادامه داد: از مجموع درآمد بازار بازیهای دیجیتال در ایران حدود ۶ درصد به سهم بازیهای بومی اختصاص دارد. میزانی که نسبت به سال 1394 رشد یک درصدی را نشان میدهد. وی تصریح کرد: از مجموع 395 میلیارد تومان سهم بازی از کل درآمد بازار 14 سهم بازیهای بومی است که نسبت به سال 1394 رشد 11 درصدی را نمایش میدهد. همچنین از میزان 920 میلیارد تومان کل درآمد بازار بازیهای دیجیتال ایران در سال 1396 حدود ۵25 میلیارد تومان سهم سختافزار و حدود 395 میلیارد تومان سهم بازی است. دستگاه کنسول با 428.6 میلیارد تومان محبوبترین سختافزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کردهاند. وی گفت: در میان بازیها نیز بازیهای موبایلی با سهم 229.5 میلیارد تومان در رده نخست و پس از آن بازیهای کنسولی و بازیهای رایانهای از جمله بازیهایی هستند که توسط خریداران ایرانی تهیه شدهاند.
پس از پایان سخنان مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سید محمدعلی سیدحسینی اطلاعات بیشتری را در اختیار خبرنگاران قرار داد. براساس این اطلاعات با بررسی درصد بازیکنان به تفکیک تحصیلات مشخص میشود که ۶۶ درصد آنها کمتر از دیپلم، 15 درصد دیپلم و پیش دانشگاهی، ۶ درصد فوق دیپلم، 10درصد کارشناس، 2 درصد کارشناس ارشد و 1 درصد دارای تحصیلات دکترا و بالاتر هستند. از نظر وضعیت تاهل بازیکنان 78 درصد آنها مجرد، 15 درصد متاهل دارای فرزند و ۶ درصد متاهل بدون فرزند هستند.
نیمی از بازیکنان به ردهبندی سنی اهمیت نمیدهند
وی گفت: در میان بازیکنان ایرانی 47 درصد اصلا به ردهبندی سنی بازیها توجه ندارند، 29 درصد تاحدودی توجه میکنند و 24 درصد توجه زیادی به ردهبندی سنی بازیهای رایانهای دارند. براساس این گزارش بازی Clash of Clans پرطرفدارترین بازی در ایران است، بازی PES در رده دوم و بازی GTA در رده سوم بازیهای پرطرفدار در ایران قرار دارد. بازیهای کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پو و کوییز آو کینگز به ترتیب ردههای چهارم تا دهم بازیهای پرطرفدار ایرانی را از آن خود کردهاند. سید حسینی در ادامه با اشاره به ۵ ژانر پرطرفدار بازی ایرانی افزود: به ترتیب ژانر معمایی، دونده/سکوبازی، رانندگی، ورزشی و آرکید پرطرفدارترین بازیهای دیجیتال ایرانی هستند.
مصرف بازیهای دیجیتال دو برابر سرانه مطالعه کتاب در کشور
وی با بیان اینکه سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران 31 دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است، تصریح کرد: در عین حال بازیکنان ایرانی به طور متوسط 90 دقیقه در روز بازی میکنند. ۵ برند سختافزاری پرطرفدار بین بازیکنان به ترتیب برندهای سامسونگ، سونی، هوآوی، لنوو و مایکروسافت است. نرخ دسترسی به اینترنت در ایران حدود 70 درصد است. در این میان 84 درصد بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و 48 درصد آنها به صورت آنلاین بازی میکنند. درباره روشهای دسترسی به اینترنت در میان بازیکنان باید به این نکته اشاره کرد که ۵9 درصد آنها از اینترنت سیمکارت، 21 درصد از اینترنت ADSL، ۵درصد از اینترنت WiMAX و ۱ درصد از اینترنت Dial Up استفاده میکنند.
وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به گزارش نمای باز که مربوط به وضعیت گیم و گیمرها در ایران است منتشر شد. گفتنی است اطلاعات موجود در گزارش نمای باز 96 با تحلیل دادههای پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال از نمونه آماری 8000 نفری به دست آمده است. جهت اجرای این پیمایش از روش نمونهگیری تلفیقی «طبقهای-خوشهای چند مرحلهای» استفاده شده که خوشههای مرحله اول شامل تمام استانهای کشور و خوشههای مراحـل بعـد بـه ترتیـب شـامل شهرسـتان و شـهر و روسـتا میشـوند.