سنجش نگرش مردم ایران در خصوص بازیهای رایانهای[1]؛مقایسه نگرش افراد مورد مطالعه در رده سنی 7 تا 40 سال
مسعود کوثری[2] معصوم آقازاده[3] سید محمدعلی سیدحسینی[4]
چکیده
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبديل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه پژوهشگران این حوزه را به میزان مصرف بازیها بهویژه در میان گروههای سنی کودکان و نوجوانان و نگرش آنان نسبت به بازیهای رایانهای برانگیخته است که مقاله حاضر نیز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است. این مطالعه در بین افراد 7 تا 40 سال کشور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها، حاکی از آشنایی 6/79 درصد افراد با بازیهای رایانهای و ویدئویی و انجام این بازیها توسط 4/54 درصد آنها است. از بین ژانرهای مختلف، بازیهای ورزشی، اکشن و جنگی از بازیهای مورد علاقه بازیکنان بوده است. در مجموع نگرش 4/13 درصد از کل بازیکنان نمونه نسبت به بازیها مثبت، 8/68 درصد بینابین و 8/17 درصد نگرش منفیای نسبت به بازیهای رایانهای داشتند.
واژگان کلیدی: بازیهای رایانهای، نگرش، ژانرهای بازی، دیدگاه سلبی، دیدگاه ایجابی
برای ادامه مطلب به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.jccs.ir/article_63227_638fdfb86bfb0d01c357ccf19c73d7a3.pdf
[1] . این مقاله برگرفته از پژوهش انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به سفارش بنیاد ملی بازیهای رایانه در سال 1389 است.
[2] . دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
[3] . عضو هیئت علمی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جهاددانشگاهی
[4] . دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.